Hét gitaartopic!

Hier kun je praten over de dagelijkse gang van zaken.
Forumregels
In dit forumdeel wordt minder streng gemodereerd dan in andere fora, maar wees respectvol tegen elkaar.
i k0nijn i
Ex-moderator
Berichten: 32871
Lid geworden op: dinsdag 28 maart 2006, 13:21
Extra rang: Ex-moderator Grafisch

Re: Hét gitaartopic!

Bericht door i k0nijn i »

Wel mijn chain is als volgt:

Ik ga binnen met mijn gitaar in de TC Polytune rechtsboven. Dat is gewoon een true bypass tuner.
Dan naar de Whammy, die je vermoedelijk wel kent. Zo niet: dat is een pitch-shifter en harmonizer met expressiepedaal links en rechts zit een down-tune kant. Daarmee kan je van -1 oct. tot +1 oct. gaan, alsook +/- 1 oct. + dry signal.
Van daaruit naar links in de Boss FV-50, een eenvoudige volumepedaal, maar die doet wat hij moet doen.
Dan links naar een Vox V845, mijn wah-pedaal. Gebruik ik nauwelijks, maar dat is gewoon zo'n must-have.
Van mijn wah ga ik naar de Mobius. Dat is een multi-modulatiepedaal met 200 presets. :P Zowat alles dat je je kan inbeelden qua modulatie zit erin (chorus, phaser, vibe, rotary, flanger, filter, formant, tremolo, pattern tremolo, autoswell, destroyer, quadrature). Heel goede pedaal.
Van daaruit naar de Maxon OD-808 (de groene). Dat zal ook geen onbekende zijn. Die gebruik ik gewoon om mijn Orange wat verder te duwen. Ofwel een licht randje drive op clean, ofwel van rythms naar leads.
Van daaruit naar de Yerasov 9000V helemaal linksboven. Een overdrive met neigingen van een fuzz, die ik eigenlijk enkel maar gebruik in nood of als ik echt veel oversturing wil.
Van daaruit naar mijn versterker.

En dan van de FX loop send naar de TC Flashback X4, een delay-pedaal met zowat alles in dat je nodig kan hebben qua delay. Met 3 presets en een tap. Zit ook nog een looper in die ik nauwelijks gebruik. Daar zit een tape, tube, space, analog, analog w/mod, reverse, dynamic, 2290, 2290 w/mod, slap, lofi en ping-pong delay in, alsook 4 presets voor toneprints van bekende artiesten. Er zijn een 50-tal toneprints voor de X4, denk ik.

Van de Flashback ga ik weer in de Mobius, deze keer dus in de FX loop. Per preset kan ik kiezen of ik hem voor de amp of in de loop wil.

En dan uiteindelijk naar mijn EHX Deluxe Memory Boy. Een tweede delay-pedaal die ook nog de Roland EV-5 aangesloten krijgt. Met de EV-5 kan ik feedback (repeats) bedienen met mijn voet. Die gebruik ik voor een heel erg gemoduleerde, langdurige delay.

Dan heb je nog de Voodoo Labs PP4x4, die alles van stroom voorziet en de Boss FS-5L, waarmee ik van kanaal wissel op mijn Orange.

Vrij uitgebreid dus, maar ik wil nog een derde delay, nog een overdrive en een reverb. En dan misschien nog eens een andere wah. Afmetingen van mijn board zijn trouwens 102 x 45, om je een idee te geven. Geen goedkoop board, maar je bent er wel veel mee. :P
Afbeelding
i k0nijn i
Ex-moderator
Berichten: 32871
Lid geworden op: dinsdag 28 maart 2006, 13:21
Extra rang: Ex-moderator Grafisch

Re: Hét gitaartopic!

Bericht door i k0nijn i »

https://dl.dropboxusercontent.com/u/219 ... %20Sky.mp3

Een beetje met multitracking zitten spelen. Best tof. ^^
Afbeelding
Henrik
Berichten: 645
Lid geworden op: zondag 24 januari 2010, 21:14
RS: Henrikk (p2p)
Clan: Apocalypse Slayers

Re: Hét gitaartopic!

Bericht door Henrik »

Podverdikkie, hardstikke dood hier! Haha, toch mededelen dat ik een trotse bezitter ben geworden van een Blackstar HT-1RH 1 Watt buizentop. Een flinke stap terug qua wattage van mijn vorige versterker (Marshall jcm900 slx 50watt, te koop overigens). Maar zeker niet qua geluid, kanonnen wat gaat dat ding hard voor een 1 watt versterkertje!
BUT DON'T FORGET, THERE'S NEW SHIT AT SOLOMON'S STORE MOTHER FUCKERS SOBUYTHATSHITSON.
Afbeelding
i k0nijn i
Ex-moderator
Berichten: 32871
Lid geworden op: dinsdag 28 maart 2006, 13:21
Extra rang: Ex-moderator Grafisch

Re: Hét gitaartopic!

Bericht door i k0nijn i »

Een Blackstar HT1 is niet full tube hè, trouwens. Ik zou die SLX trouwens houden en ooit eens laten modden naar een JCM800. Dan heb je een geweldige Marshall zoals het hoort. :P

Mijn board is niet enorm veranderd, eigenlijk. De Deluxe Memory Boy is weg, de Yerasov is kapot en dat is het. Al de rest is gelijk gebleven. Verder nog mijn eerste tube amp ooit teruggekocht, een London City Bulldog, maar die gaat nu alweer weg, samen met mijn Randall 412. Ik moet mijn ABY en mijn MT-2 ook eens te koop stellen, aangezien die hier maar stof liggen te vangen. Ook qua gitaren niets veranderd, eigenlijk, behalve dan dat mijn Ibanez 7-string eens van nieuwe wiring moet voorzien worden. :P

Nuja, als ik wat verkocht krijg komt er wel weer iets anders bij, wat zie ik nog wel. Een 6 string bij als backup is welkom, maar ik wil ook wel al even een degelijke reverb, een goede clean boost en misschien dat ik mijn Flashback X4 weg doe voor een Strymon Timeline. :P
Afbeelding
Henrik
Berichten: 645
Lid geworden op: zondag 24 januari 2010, 21:14
RS: Henrikk (p2p)
Clan: Apocalypse Slayers

Re: Hét gitaartopic!

Bericht door Henrik »

Nee klopt, maar alsnog genoeg power voor een zolder kamertje. :p Ja heb er ook over na zitten denken, maar heb dat ding toen al voor een spot prijsje kunnen krijgen, en zou er nu zelfs winst op kunnen maken.

En dat is wel een leuke setup :P
BUT DON'T FORGET, THERE'S NEW SHIT AT SOLOMON'S STORE MOTHER FUCKERS SOBUYTHATSHITSON.
Afbeelding
i k0nijn i
Ex-moderator
Berichten: 32871
Lid geworden op: dinsdag 28 maart 2006, 13:21
Extra rang: Ex-moderator Grafisch

Re: Hét gitaartopic!

Bericht door i k0nijn i »

Achja, ik ben er zelf niet zo'n fan van, van Blackstar. Klinkt allemaal te geforceerd en ze proberen te veel om jack of trades te zijn, waardoor niets echt uitstekend is, imo. Enkel als je echt geen budget hebt en je veel verschillende dingen wilt zou ik het overwegen, eigenlijk. :P De filosofie achter de keuze versta ik ook vaak niet. "xW is te luid voor thuis" is echt geen argument. Iemand die ik ken kocht onlangs een Orange AD-5, omdat dat full tube is en maar 5W is. Resultaat? Hij kan thuis enkel op een kwartje spelen omdat het anders te luid is en zodoende heeft hij er nog een pedaaltje moeten bijkopen, aangezien hij anders enkel cleans had.

Achja, mijn setup verandert constant. Ik wil uiteindelijk een full circle maken naar wat ik vorig jaar had qua gitaren en amps én mijn huidig pedalboard helemaal houden. Ik heb vorig jaar mijn Gibson Les Paul verkocht en mijn Orange TH30 gekocht en wat pedalen. Dan wat later mijn Mesa Lone Star verkocht en dat allemaal in mijn pedalboard gestoken. Nu wil ik dus opnieuw een Gibson Les Paul hebben en een Lone Star, of iets dat ermee overeen komt, maar heel mijn pedalboard houden. =P

Achja, ik ga nooit stoppen met kopen en verkopen, denk ik. :")
Afbeelding
kawish06
Berichten: 4579
Lid geworden op: maandag 17 april 2006, 9:21
Clan: BruteForces

Re: Hét gitaartopic!

Bericht door kawish06 »

Konijn, jij had met 'n band een EP uitgebracht toch? Heb je toevallig audio op internet hiervan staan, soundcloud oid?
Afbeelding
i k0nijn i
Ex-moderator
Berichten: 32871
Lid geworden op: dinsdag 28 maart 2006, 13:21
Extra rang: Ex-moderator Grafisch

Re: Hét gitaartopic!

Bericht door i k0nijn i »

Jazeker! We hebben nog een nummer opgenomen, maar dat staat niet online omdat het een instrumentaal nummer is. Ondertussen is de EP al redelijk verouderd, hoor. We spelen wel nog in dezelfde stijl, maar intussen kunnen we eigenlijk al gemakkelijk een nieuwe EP opnemen met nieuw materiaal. Het zou wel eens kunnen dat we eind 2014 weer de studio induiken.
Afbeelding
Ruthless
Berichten: 15297
Lid geworden op: vrijdag 8 juni 2012, 16:39
RS: V I T T U N (OSRS)
Extra rang: Pechvogel

Re: Hét gitaartopic!

Bericht door Ruthless »

Klinkt goed!
Silfer, kom alsjeblieft terug. We missen je allemaal heel erg. :cry:
i k0nijn i
Ex-moderator
Berichten: 32871
Lid geworden op: dinsdag 28 maart 2006, 13:21
Extra rang: Ex-moderator Grafisch

Re: Hét gitaartopic!

Bericht door i k0nijn i »

Thanks! ^^
Afbeelding
Mudkip Yvar
Berichten: 532
Lid geworden op: zondag 26 oktober 2008, 13:15
Oude naam: Keizer Yvar

Re: Hét gitaartopic!

Bericht door Mudkip Yvar »

Ik ben aan het overwegen om bas/elektrische gitaar te gaan spelen, ik leun vooral naar de bas kant toe.
Wat zouden jullie aanraden om te doen en weten jullie misschien wat voor een elektrische gitaar/bas goed is om mee te beginnen? en misschien een goede amp?
i k0nijn i
Ex-moderator
Berichten: 32871
Lid geworden op: dinsdag 28 maart 2006, 13:21
Extra rang: Ex-moderator Grafisch

Re: Hét gitaartopic!

Bericht door i k0nijn i »

Ik zou je aanraden om te doen wat je het leukst lijkt. Qua materiaal kan ik wel helpen als je een budget hebt en weet waarmee je wilt beginnen. :-)
Afbeelding
Ruthless
Berichten: 15297
Lid geworden op: vrijdag 8 juni 2012, 16:39
RS: V I T T U N (OSRS)
Extra rang: Pechvogel

Re: Hét gitaartopic!

Bericht door Ruthless »

Massive bump.

Heb ff een vraagje.
Ik probeer atm 'Dancing for Rain' van Rise Against op akoestische gitaar.
In- of uitklappen • tabs
E|---------------------------------------------------------------------------|
B|-6---7-----7-----7-----7---6---6---6-----6-----6-----6---------9-----9-----|
G|-------8-----8-----8-----8-----------6-----6-----6-----8---------6-----6---|
D|---------8-----8-----8-----------8-----8-----8-----8-----8-9-6-----6-----6-|
A|---6-----------------------------------------------------------------------|
E|---------------------------------------------------------------------------|

E|-----------------------------------------------------------|
B|-9-----9----7-6--4--6--7-----------------------------------|
G|---6-----6-------4-----4-----------------------------------|
D|-----6-----------4-----4-----------------------------------|
A|-----------------------------------------------------------|
E|-----------------------------------------------------------|

(van 911tabs.com)

Als ik dit ga spelen, leg ik mijn wijsvinger geheel over de 6e fret. Zo lijkt mij het makkelijkst, en ben er van overtuigt dat het ook zo gespeeld moet worden.

Maar na dit 1 of 2 keer spelen doet m'n duim zeer. :")
Ik druk veels te hard m'n duim dubbel op de achterkant van de nek van de gitaar, omdat ik kracht wil zetten om m'n wijsvinger stevig op de 6e fret te zetten, zodat het zuiver klinkt.

Iemand tips? Hoe houden jullie je duim bij zulke posities?

Toegevoegd na 25 seconden:

Tabs zijn vet verneukt, maar 't valt te lezen. :P
Silfer, kom alsjeblieft terug. We missen je allemaal heel erg. :cry:
i k0nijn i
Ex-moderator
Berichten: 32871
Lid geworden op: dinsdag 28 maart 2006, 13:21
Extra rang: Ex-moderator Grafisch

Re: Hét gitaartopic!

Bericht door i k0nijn i »

Ik speel in klassieke houding, en dat maakt het allemaal direct stukken handigers als je met barré-akkoorden moet werken en het is tout court ook veel natuurlijker - het is namelijk niet voor niets de klassieke houding.

Voor de rest zet ik gewoon zo weinig mogelijk druk. Algemeen ook een goede tip, die ik ook pas na enkele jaren spelen door had. Je moet niet onnodig veel druk zetten - ook niet in je aanslag - want uiteindelijk is het nergens goed voor. Mijn duim dient gewoon als steun achteraan de hals, maar daar zet ik eigenlijk vrijwel geen druk op; zo weinig dat ik mijn duim zelfs gewoon los kan laten als ik speel.
i k0nijn i schreef:Een Blackstar HT1 is niet full tube hè, trouwens. Ik zou die SLX trouwens houden en ooit eens laten modden naar een JCM800. Dan heb je een geweldige Marshall zoals het hoort. :P

Mijn board is niet enorm veranderd, eigenlijk. De Deluxe Memory Boy is weg, de Yerasov is kapot en dat is het. Al de rest is gelijk gebleven. Verder nog mijn eerste tube amp ooit teruggekocht, een London City Bulldog, maar die gaat nu alweer weg, samen met mijn Randall 412. Ik moet mijn ABY en mijn MT-2 ook eens te koop stellen, aangezien die hier maar stof liggen te vangen. Ook qua gitaren niets veranderd, eigenlijk, behalve dan dat mijn Ibanez 7-string eens van nieuwe wiring moet voorzien worden. :P

Nuja, als ik wat verkocht krijg komt er wel weer iets anders bij, wat zie ik nog wel. Een 6 string bij als backup is welkom, maar ik wil ook wel al even een degelijke reverb, een goede clean boost en misschien dat ik mijn Flashback X4 weg doe voor een Strymon Timeline. :P
Om dit dan even te updaten.

ABY en MT-2 zijn buiten, Yerasov is gemaakt, ik heb een Squier Bullet Strat van '89 gekocht die fantastisch speelt, een Strymon Timeline in plaats van mijn Flashback X4, een TC Electronic Trinity Reverb en een EHX Soul Food gekocht. Mijn 7 string is helemaal rewired en klinkt ook weer top en dat is het zowat, denk ik.

Ik heb tussendoor ook nog een ZVEX Fuzz Factory en een Mad Professor Sweet Honey overdrive gehad, maar die zijn alweer de deur uit. De Fuzz Factory komt wellicht nog wel terug, samen met nog een fuzz wellicht en dan komt er nog een EHX HOG of Eventide Pitchfactor. :P
Afbeelding
Ruthless
Berichten: 15297
Lid geworden op: vrijdag 8 juni 2012, 16:39
RS: V I T T U N (OSRS)
Extra rang: Pechvogel

Re: Hét gitaartopic!

Bericht door Ruthless »

i k0nijn i schreef: Ik speel in klassieke houding, en dat maakt het allemaal direct stukken handigers als je met barré-akkoorden moet werken en het is tout court ook veel natuurlijker - het is namelijk niet voor niets de klassieke houding.

Voor de rest zet ik gewoon zo weinig mogelijk druk. Algemeen ook een goede tip, die ik ook pas na enkele jaren spelen door had. Je moet niet onnodig veel druk zetten - ook niet in je aanslag - want uiteindelijk is het nergens goed voor. Mijn duim dient gewoon als steun achteraan de hals, maar daar zet ik eigenlijk vrijwel geen druk op; zo weinig dat ik mijn duim zelfs gewoon los kan laten als ik speel.
:P
Dat is het probleem, ik heb m'n duim echt nodig om het akkoord goed te laten klinken, anders krijg ik m'n wijsvinger gewoon niet goed op die fret. :P

Wat is precies een 'klassieke houding' ?
Silfer, kom alsjeblieft terug. We missen je allemaal heel erg. :cry:
i k0nijn i
Ex-moderator
Berichten: 32871
Lid geworden op: dinsdag 28 maart 2006, 13:21
Extra rang: Ex-moderator Grafisch

Re: Hét gitaartopic!

Bericht door i k0nijn i »

Afbeelding

Met de gitaar tussen de benen dus, zoals je met een V zou zitten. :P Dan speel je ergonomisch op dezelfde wijze als dat je zou rechtstaan - de andere reden waarom ik zo speel.
Afbeelding
Ruthless
Berichten: 15297
Lid geworden op: vrijdag 8 juni 2012, 16:39
RS: V I T T U N (OSRS)
Extra rang: Pechvogel

Re: Hét gitaartopic!

Bericht door Ruthless »

Wat weinig gitaarspelers. :(
Jammer.
Silfer, kom alsjeblieft terug. We missen je allemaal heel erg. :cry:
Bearserk
Zuipschuit
Berichten: 9085
Lid geworden op: dinsdag 31 juli 2012, 16:13
RS: Gestopt

Re: Hét gitaartopic!

Bericht door Bearserk »

Ik ben van plan om een tweede gitaar te kopen, dit keer een stuk meer rock/metalsound dan een stratocaster. Heeft iemand nog leuke suggesties?
Heb wat random zitten kijken en deze lijkt me wel tof en goed.
Afbeelding
Ruthless
Berichten: 15297
Lid geworden op: vrijdag 8 juni 2012, 16:39
RS: V I T T U N (OSRS)
Extra rang: Pechvogel

Re: Hét gitaartopic!

Bericht door Ruthless »

Koop een warlock bc rich :P
Silfer, kom alsjeblieft terug. We missen je allemaal heel erg. :cry:
Bearserk
Zuipschuit
Berichten: 9085
Lid geworden op: dinsdag 31 juli 2012, 16:13
RS: Gestopt

Re: Hét gitaartopic!

Bericht door Bearserk »

Die vorm =;
Afbeelding
Plaats reactie