One Small Favour

Moeilijkheidsgraad: Moeilijk

Lengte: Lang

Startpunt: Shilo Village. Praat met Yanni Salika, de man in de antiekwinkel. Ga over het bruggetje in het westen van de stad om er te komen.

Startpunt op wereldkaart: Bekijk de plaats van het startpunt op de wereldkaart.

Alleen voor members: Ja

Eisen: Je moet Druidic Ritual, Rune Mysteries en Shilo Village hebben voltooid. Je hebt ook 36 Agility, 25 Crafting, 18 Herblore en 30 Smithing nodig. Je moet een monster van level 63 verslaan. Hij kan slecht tegen airspreuken. Als je nog het oude Druidic Ritual hebt gedaan, zul je de quest opnieuw moeten doen.

Benodigde spullen: Clean marrentill, clean harralander, een vial of water, hammer (toolbelt kan), chisel (toolbelt kan), 1 bronze bar, 1 iron bar, vier steel bars, empty pot, 5 pigeon cages (kan tijdens de quest gepakt worden bij de duivenman ten noorden van de kerk in Ardougne). Neem ook wat geld mee, 4.000 gp is meer dan genoeg. Teleporteermiddelen naar alle plaatsen, op de zeer afgelegen plekken na, zijn ook handig. Omdat je veel moet rennen kan iets om je running power te herstellen van pas komen, zoals energy restore potions.

Starten

Vraag de antiekhandelaar of er iets interessants te doen is in de buurt. Hij heeft wel een klein verzoekje voor als je je verveelt: hij wil een stukje rood mahoniehout om een kast te repareren. Zeg dat je zo terug bent en dat je weggaat.

"One Small Favour" (een kleine gunst) is een humor van Jagex, omdat ieder persoon waar je straks mee gaat praten, om een kleine gunst zal vragen voor hij of zij je helpt. Je bent hier wel even mee bezig...

Plaatje

Jungle forester

Ga naar een jungle forester ten zuiden van Shilo village en vraag hem of haar om stukje mahoniehout. De jungle forester wil wel helpen, maar zijn of haar bijl is bot. Je wordt doorgestuurd naar Captain Shanks, de kapitein van de Lady of the Waves. Zeg dat je de bijl wel even zult brengen. Je moet de kapitein vragen of hij de bijl naar Port Sarim kan brengen.

Boot van Captain Shanks

De boot van Captain Shanks is ten noordwesten van de jungle foresters en ten zuiden van Cairn Isle. Hij wil dat je de bijl zelf laat slijpen in Port Sarim. Koop een ticket voor de boot of ga er op een andere wijze heen.

Brian in Port Sarim

Praat in Port Sarim met Brian in de winkel waar je battleaxes kunt kopen. Vraag of hij ook bijlen slijpt. Dat doet hij normaal wel, maar... Vraag "But.. what?" Je komt te weten dat zijn assistent in een kroeggevecht was beland en dat iedereen is opgesloten. Brian maakt zich zorgen om hem. "Look, can you sharpen this cursed hatchet or what?" Je zult eerst Aggie in Draynor Village moeten vragen om te vragen of zij als getuige wil optreden. Zeg dat je naar Aggie zult gaan.

Plaatje

Aggie in Draynor Village

Ga dus naar Aggie in Draynor Village en praat met haar over One Small Favour. Ze maakt zich zorgen om haar nieuwe leerling, Jimmy the Chisel, die vermist is. Vraag haar of ze je om een kleine gunst gaat vragen. Zeg dat je Jimmy zult gaan zoeken.

Jimmy the Chisel

Jimmy the Chisel zit in de cel bij de H.A.M. De H.A.M. zitten onder een luik van een verlaten mijn ten oosten van de noordelijke brug in Lumbridge. Open het luik met de "pick lock"-optie en ga naar binnen. Loop naar het zuidoosten van de grot.

Plaatje

Hier is Jimmy the Chisel. Praat door de deur met hem. Vraag met wie je moet praten om hem vrij te krijgen. Praat met Johanhus Ulsbrecht, die ook in het zuiden van de grot is. Die vraagt je om een kleine gunst. Hij wil wat van Fred the Farmer hebben, zodat de H.A.M. kan eten. Vraag of je een gunst voor hem moet doen. Natuurlijk moet dat... Je moet kippen halen.

Fred the Farmer

Ga naar Fred the Farmer in het huisje bij de schapenweide in het noorden van Lumbridge en vertel hem over Jimmy en de kippen. Hij is erg ontdaan dat Jimmy ontvoerd is en kan niet zoveel kippen leveren, maar misschien kan een andere boer uitkomst bieden.

Seth Groats

Ga naar de andere kippenboerderij in Lumbridge, over de brug, en praat met Seth Groats. Hij is bereid de kippen te leveren, op voorwaarde dat je voor genoeg kooien zorgt om ze in te vervoeren. Daar kan Horvik voor zorgen. Je zult Horvik drie steel bars moeten geven.

Horvik

Horvik is de man van de platebodywinkel ten noorden van de general store in Varrock. Hij wil de cages wel maken, maar is beetje ziek. Hij vraagt je dus om een kleine gunst... Wil je zijn medicijnen halen bij de apotheek?

Apotheek van Varrock

Je gaat dus naar die apotheek in het zuidwesten van Varrock, hopend dat je nu eindelijk klaar bent met die kleine vriendendiensten. Herbal tincture krijg je zo mee. Helaas laat de apotheker de pot met breathing salts stuk vallen. Je moet voor hem in Barbarian Village een nieuwe pot laten maken, die luchtdicht is.

Plaatje

Tassie in Barbarian Village

Ga naar Tassie in de pottenbakkerij van Barbarian Village. Arme Tassie, ze zit diep in de schulden... Je biedt haar hulp. Ze kan niet helpen, omdat ze in geldnood zit en de pottenbakkerij niet meer kan betalen.

Hammerspike

Ga met haar geldschieter, de dwerg Hammerspike, praten. Hij woont in het meest westelijke punt van de Dwarven mines. Praat met hem om een oplossing te zoeken en vraag of hij altijd al een gangster is geweest. Hij vertelt dat hij bereid is Tassie met rust te laten als je Sanfew kan overhalen de dwerg een druid te laten worden. Op naar Taverley dus.

Plaatje

Sanfew

Sanfew woont in het huisje ten noorden van de koeien- en schapenweide in het zuidoosten van Taverley. Vraag hem of hij nieuwelingen aanneemt, ook dwergen. Zeg dat je een dwerg kent die druid wil worden. Hij is bereid Hammerspike als druid aan te nemen, maar dan moet je wel een kleine dienst voor hem doen: je moet een drankje brengen naar de gnomegliderpiloot op White Wolf Mountain, zodat hij het wat warmer krijgt. Ook moet je hem vragen of de gnomegliderpiloot Sanfew naar de Feldip Hills kan vliegen.

Vul een vial met water. Stop er 1 harralander en 1 marrentill bij. Als je er nog een kunt maken, kun je dat drankje zelf ook drinken. Het drankje haalt poison weg en geeft je wat extra life points als je helemaal gezond bent. Het geeft ook wat energie.

Piloot van de gnome glider

Breng een flesje met drie dosissen naar de gnome bij de gnome glider op de White Wolf Mountain. De gnome heeft heel verhaal, maar uiteindelijk blijkt dat hij een paar touwen uit Catherby nodig heeft voor zijn gnome glider. Zeg dat de touwen, T.R.A.S.H, zult gaan halen.

Piloot

Arhein

Op naar Arhein, de man van de General Store in Catherby. Ja hoor, ook Arhein heeft een boodschap die je even voor hem moet klaren. Hij wil een weerbericht, omdat hij gaat varen.

Phantuwti

Loop naar Seers' Village en praat in het huisje ten zuidwesten van de bank, met het water-icoontje, met Phantuwti. Vraag om een weerbericht. Die kan hij niet geven, omdat hij zich zorgen maakt om een meisje dat in een netelige situatie zit. Vraag wat je kunt doen. Ze zit gevangen in een grot vol goblins.

Plaatje

Ga naar de grot ten oosten van de Fishing Guild en loop naar binnen. Volg het noordoostelijke pad en zoek hier in een grote ruimte naar een mens in een rots. Onderzoek die met de "Search"-optie.

Plaatje

Wizard Cromperty

Je moet naar wizard Cromperty, die in het huis ten noordoosten van het marktplein van Ardougne leeft. Praat met hem over het meisje in de rots. Hij heeft roest nodig om haar te bevrijden en stuurt je naar Port Khazard.

Pak eerst, als je dat nog niet hebt gedaan, vijf duivenkooien bij het huisje ten zuiden van de noordelijke bank van Ardougne vandaan.

Tindel Merchant

Reis nu naar Port Khazard en praat met Tindel Merchant in het hutje op de zuidelijke pier van de haven in Port Khazard. Hij wil je best wat iron oxide (roest) geven, maar dan moet je wel wat voor hem doen... Je moet een matras met veren van een chompy bird laten vullen.

Plaatje

Rantz

Ga naar Feldip Hills (die heuvels ten zuiden van Yanille) en loop helemaal naar het oosten. Je ziet een ogre, Rantz, waarbij je de quest Big Chompy Bird hunting kunt starten. Praat met hem. Die arme Rantz. Hij kan niet meer jagen door een lawaaierig manneke. Zeg dat je zult kijken wat je kunt doen.

Plaatje

Gnome pilot

Het mannetje is de Gnome pilot. Ga naar het westen tot je hem tegenkomt. Zeg dat Rantz je heeft gestuurd om hem te helpen. Je moet zijn landingsbaan maken. Onderzoek de lichten via de "Search"-optie. Je moet niet op de palen klikken, maar echt aan de bovenkant. Je vindt nu gems. Slijp ze met je chisel en plaats ze terug. Als ze per ongeluk kapot zijn gegaan, kun je voor 500 gp een nieuwe gem kopen bij de gnome, maar je kunt ze ook door eigen exemplaren vervangen. Vertel de gnome dat je klaar bent als je alle lichten hebt gemaakt.

Loop terug naar Rantz. Hij is blij dat het lawaaierige mannetje op is gehouden en vult je matras.

Alles terugbrengen

Breng de matras naar de antiekopkoper in Port Khazard. Hij geeft je een pot roest mee voor de wizard in Ardougne.

De wizard geeft je een scroll met een spreuk, die je moet oplezen in de grot bij het meisje Petra.

Nu moet je het monster gaan verslaan, dus je doet er goed aan eten mee te nemen. Het monster is zwak tegenover airspreuken, maar heeft wel een zeer hoge defence. Ga terug naar de grot ten zuidoosten van de Fishing Guild. Je moet weer in het noordoosten van de grot zijn. Lees de spreuk op. Het monster van level 63 zal verschijnen. Versla het monster. Doe niet te lang over het gevecht, dan gaat het monster weg. Als het monster dood is, dropt het een respectable adamantite ore, een uncut diamond en een uncut ruby. Lees nu de scroll opnieuw. Petra verschijnt, ze praat tegen je en gaat weer weg.

Na de redding van Petra ga je naar Seers' Village terug. Praat met de Phantuwti. Hij ziet Petra nu weer helder, maar kan je nog steeds geen weersvoorspelling geven. Zeg dat je hem zult neersteken (run him through) als hij je geen weersvoorspelling geeft. Nu wordt hij bang. Vraag waarom hij niet helder kan zien. Hij vertelt dat seers speciale gereedschappen gebruiken om het weer te voorspellen. Hij heeft het over special items. Vraag daar meer over. Tenslotte geeft hij toe dat hij met behulp van een windwijzer op het dak het weer voorspelt. Helaas is die is stuk. Je zegt dat je er naar zult kijken.

Neem je hamer, ga de ladder bij de Seer op en loop naar de andere kant van het huis. Ga hier het dak op en loop naar het westen. Gebruik de Search-optie op de windwijzer en geef hem een klap met een hamer. Je krijgt nu allemaal onderdelen. Neem een steel bar, een iron en een bronze bar mee naar een anvil. Gebruik de onderdelen op het anvil, je maakt ze. Ga weer het dak op en zet de onderdelen weer op de windwijzer.

Plaatje

Na het fixen van de windwijzer krijg je eindelijk je weerbericht voor Arhein in Catherby. Breng het hem.

Ga vervolgens naar de gnome. Hij geeft je je woord. Ga nu naar Sanfew. Hij zegt dat de dwerg een druïde mag worden.

Ga terug naar de dwerg. De dwarf wil geen druïde meer worden en liever gangster wil blijven. Praat nog eens met hem. Hij stuurt zijn leger op je af. Zij kunnen slecht tegen vuurspreuken, maar airspreuken werken ook prima. Dood ze en praat weer met Hammerspike. Hammerspike laat Tassie hierna met rust.

Breng het goede nieuws aan Tassie in Barbarian Village, dan leert ze je om een airtight pot te maken. Ze geeft je wat klei om dat te doen. Maak van deze klei een pot lid op het pottery wheel en bak het in de oven om het af te maken. Doe deze pot lid op een pot. Nu heb je een airtight pot.

Ga met de pot naar de apotheek in Varrock voor het medicijn van Horvik en breng dat naar Horvik. Laat hem je pigeon cages, die je bij de duivenman ten noorden van de kerk in Ardougne kunt pakken, omzetten naar kippenkooien.

Breng de kooien naar Seth Groats, vertel Johanhus Ulsbrecht in de H.A.M.-grot dat hij eten krijgt. Nu heb je Jimmy the Chisel bevrijd. Vertel dat weer aan de heks in Draynor Village en ga naar Brian in Port Sarim. De forester bij Shilo Village zal je uiteindelijk de logs geven. Breng deze naar de antiekverkoper in Shilo Village. Ondertussen heeft de antiekverkoper al red mahogany gehaald, omdat het te lang duurde. Je speler reageert heel fel op hem. Toch zal hij je belonen voor je harde werk... een hele sleutelbos!

Beloning: Twee keer 10.000 xp in een skill naar keuze. Je kunt de xp kiezen met twee lampen. Voorwaarde is wel dat de skill minimaal level 30 is. Je krijgt ook een keyring om je sleutels aan te doen. Dit scheelt veel bankruimte. Je kunt voortaan ook met de Gnomeglider naar de Feldip Hills. Ook twee keys voor Treasure Hunter.

Quest points: 2

Quests waarvoor je deze quest nodig hebt: Back to my Roots, King's Ransom, Swan Song, Achievements van Seers' Village - Gemiddelde taken

Over deze pagina

Met dank aan Quilencia, Divines_Pro, Eigenwijs, Grenaaa, Huseyin-Gazi, Maartman!, Mensje99, Robin D11, Ru ben ik, SN0TAAPJE, cashAnova045, howlite rose, nathaiie, shinycrab en ugluk56 voor bijdragen aan deze pagina.

Heb je een verbetering voor deze pagina? Stel een wijziging voor!

Lunagang maakt gebruik van cookies voor het opslaan van instellingen, het verzamelen van statistieken en om passende advertenties weer te geven. Door deze balk weg te klikken of de website blijven te gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid.