Pyramid Plunder ~Hoe en Wat~

In dit subforum staan beschrijvingen van minigames en quests.
Forumregels
Wil je zelf een guide schrijven? Kijk dan hier!
Loliwo
Ex-moderator
Berichten: 5206
Lid geworden op: maandag 26 maart 2007, 20:18
RS: Loliwo (p2p)
Clan: Chrislovers + ELlTE

Pyramid Plunder ~Hoe en Wat~

Bericht door Loliwo »

Hoi, dit is mijn guide over de minigame Pyramid Plunder.Afbeelding

Pyramid Plunder is een hele goede manier om Thieving te trainen, maar sommige mensen weten nog niet goed wat te doen als je er eenmaal bent. Ik probeer in deze guide uit te leggen hoe je het beste Pyramid Plunder kunt doen. Let er op: Als je dood gaat bij Pyramid Plunder verlies je je spullen!
Afbeelding
Eisen:
  • ~Minstens level 21 Thieving, 41+ is aangeraden. Dan gaat het thieven een stuk makkelijker.
    ~43 Prayer is aangeraden. Er zijn monsters in de piramide die je af en toe veel schade kunnen toebrengen, dus het is erg fijn als je dan protect melee op kan zetten.
    ~Je moet de quest Icthlarin's Little Helper gestart zijn, zodat je in Sophanem kunt komen.
    ~De quest Contact! is heel handig om af te hebben. Na deze quest kun je banken in Sophanem, dus dan hoef je niet steeds weg uit de stad als je nieuw voedsel nodig hebt.
    ~De quest The Great Brain Robbery is ook heel handig om af te hebben. Na deze quest krijg je een prayer book dat je geneest als je vergiftigd bent, als je een holy symbol draagt.
Wat moet je mee?

Afbeelding

Doe wat lichte kleding aan, of iets dat je gewicht verminderd. Je zult veel rennen en als je geen energy pots of spirit terrorbird wilt gebruiken, kun je alle kleine beetjes energie gebruiken.
Neem een lockpick mee om de deuren in de piramide te openen. Het gaat ook wel zonder, maar dan heb je meer kans dat het mislukt.
Je holy symbol is voor je prayer book, en je kunt een Pharaoh's sceptre aandoen als je meteen wilt teleporteren naar de mummie, zonder eerst de deuren te inspecteren (hier lees je zo meer over). Als je The Great Brain Robbery nog niet gedaan hebt, kun je geen prayer book meenemen. Een holy symbol is dan ook niet nodig. Je kunt in de plaats daarvan beter wat super antipotions meenemen in je inventory (3 potions met een (4)-dosis is genoeg).
Het food spreekt voor zich, je kunt ook monkfish of sharks meenemen, maar dit is goedkoop en effectief. Als je voor de loot gaat kun je beter wat minder food meenemen, omdat je anders de eerste 2 rondjes nog weinig kunt meenemen. Je zult dan wel vaker moeten banken, dus als je voor xp gaat, helemaal vol die inventory.
Als je Contact! nog niet af hebt, doe dan of een ring of duelling aan, of een amulet of glory. Dan moet je ook je Pharaoh's sceptre dragen, daarmee kun je weer terug naar de piramide teleporteren. Je kunt ook naar Nardah toe als je voedsel op is, maar persoonlijk denk ik dat teleporteren sneller is. Loop de poort uit bij Sophanem en loop vervolgens noordoostelijk, dan kom je bij de Agility Pyramid. Loop noordelijk erlangs en dan zul je Nardah snel bereiken.
Als je bang bent dat je iets overkomt, kun je natuurlijk ook een ring of life aandoen.

Summoning:

Je loopt in de piramide af en toe wat schade op als je urns aan het looten bent, dus daarom is het handig om een bunyip mee te nemen als je die kunt oproepen (68 Summoning vereist). Als je een bunyip meeneemt, kun je beter wat minder food meenemen, omdat je dan ruimte hebt voor de spullen die je gaat jatten. In de piramide ren je ook de hele tijd, dus als je energie tekort komt, kun je ook een spirit terrorbird meenemen met tireless run scrolls (52 Summoning vereist). Er is in de buurt een Summoning obelisk, daar kun je je punten opladen. Je moet daarvoor wel de stad uit, dus dan moet je waterskins/tiara meenemen. Dus het is handiger om gewoon Summoning potions te gebruiken. Je kunt ook met een ring of duelling naar Castle Wars teleporteren, naar het oosten lopen en daar je punten opladen en vervolgens met je Pharaoh's Sceptre weer terug teleporteren naar Pyramid Plunder.

Resting:
Je hebt niet perse energy pots of een spirit terrorbird te gebruiken. Sinds kort is er namelijk ook een muzikant naast de piramide waarnaar je kunt luisteren. Het is niet ver zoeken, je zal het muziekicoontje op de kaart al snel zien.
Afbeelding
Kies simpel de optie "Listen-to Musician" en je energy zal snel omhoog gaan.
Afbeelding
Je kan natuurlijk ook de normale rest-optie gebruiken, maar dit is een stuk sneller.

Kaartje van gebied:

Afbeelding

Het plan:

Oke, we weten wat we mee moeten nemen en waar alles te vinden is. Nu het thieven zelf! Je ziet op het kaartje dat de piramide in kwestie 4 deuren heeft. Achter één van die deuren kun je de minigame starten. Het verandert elke keer en het is ook even zoeken waar je moet zijn. Soms als je een deur probeert te openen, word je naar achter geduwd door de mummie. Probeer het dan gewoon opnieuw. In één van de kamers waar je terecht komt, zul je een mummie zien. Daar kun je beginnen.
Als je tegen hem praat begint hij een heel verhaal over de plunderaars van zijn meesters graf, die zich voordoen als archeologen. Gelukkig heeft hij ook een paar kamers waar wij wel mogen komen plunderen. Als je geen zin hebt in zijn gepraat, kun je ook de snelle rechtsklikoptie kiezen.
Afbeelding
Oke, we zijn nu in de tombe, wat nu? Ren niet te snel naar binnen, er zitten speartraps in de muren. Schakel die eerst uit.

Afbeelding

Zoals je ziet, zijn er veel dingen te doen. De Grand Gold Chest, de Sarcophagus en de urns kun je looten voor Thieving xp. Je krijgt ook spulletjes als je ze doorzoekt. Als je pech hebt, komt er uit de Grand Gold Chest een zwerm scarabs (level 98). Ze hitten heel snel achter elkaar, en vooral als je geen armour draagt kan dat wel pijn doen. Zet protect from melee dus op als ze je lastig vallen. Uit de Sarcophagus komt er vaak een mummie (level 84). Ze zien er misschien wel niet zo eng uit, maar ze hitten wel vaak raak, dus ook hier protect from melee op. Je kunt de volgende spullen krijgen uit de Grand Gold Chest, Sarcophagus en de urns:
-Ivory Comb (50 gp)
-Pottery Scarab (75 gp)
-Pottery Statuette (100 gp)
-Stone Seal (150 gp)
-Stone Scarab (175 gp)
-Stone Statuette (200 gp)
-Gold Seal (750 gp)
-Gold Scarab (1000 gp)
-Gold Statuette (1250 gp)
Hoe verder je in de piramide bent, hoe meer kans je hebt op betere spullen. In room 8 krijg je bijvoorbeeld geen pottery spullen meer. Je kunt de items verkopen aan Simon Templeton bij de Agility Pyramid (de examine geeft aan wat ze waard zijn, heb het er ook achter gezet in het lijstje) of je kunt ze gebruiken om je sceptre mee op te laden. Uit de Grand Gold Chest en de Sarcophagus valt soms ook nog iets anders te halen, namelijk de:
-Pharaoh's Sceptre
De Pharaoh's Sceptre is het waardevolste wat je kunt stelen uit de piramide (Klik hier voor de prijs van dit moment). Het is aardig zeldzaam om hem te krijgen, dus ga er niet van uit dat je elk rondje een sceptre krijgt. Als je de Pharaoh's Sceptre krijgt, word je de piramide uitgegooid en zal er ondertussen in de piramide in elke room de mummie te zien zijn die roept dat iemand de sceptre heeft gevonden van zijn meester. Als je geen plek meer hebt in je inventory, zal hij buiten op de grond belanden. De Pharaoh's Sceptre kan je naar 3 verschillende locaties teleporteren:
  • Jalsavrah = De Pyramid Plunder piramide. Hij zal je naast de mummie teleporteren, dus dan heb je het voordeel dat je niet de juiste deur moet zoeken.
    Jaleustrophos = De Agility Pyramid.
    Jaldraocht = De piramide van Desert Treasure. Hij zal je boven op de piramide teleporteren. Je kunt hier je spreukenboek naar normaal naar ancient zetten.
Na 3 keer teleporteren kun je niet meer, dan moet je hem opladen bij de mummie van Pyramid Plunder. Het kost je 24 ivory/pottery spullen, 12 stone spullen of 6 gold spullen. Om de sceptre te kunnen dragen heb je 30 Attack en Magic nodig, je kunt wel gewoon teleporteren ermee als je dat niet hebt.
Je hebt ook nog 2 verschillende Tomb Doors, namelijk de pick-lock deuren en de leave tomb deuren. Met de pick-lock deuren kun je verder de piramide in, met de leave tomb deuren kun je juist de piramide uit. Er zijn 2 leave tomb deuren, één voor dat je de speartraps passeert, en eentje in de kamer zelf. Je kunt dus altijd weg als je geen zin meer hebt. De pick-lock deuren werken net zoals de deuren die je de piramide in hebben gebracht; 1 van de 4 deuren brengt je naar de volgende kamer, de andere 3 doen niets. Ook deze deuren veranderen om de zoveel tijd. Er zijn 8 kamers in de piramide, en daar heb je verschillende Thieving levels voor nodig. Ook zullen ze er allemaal anders uitzien. Dit zijn de rooms en benodigde levels:
RoomThieving nodigXp per urn
12160
23190
341150
451215
561300
671450
781675
891825
Nu we weten hoe de piramide in elkaar zit, kunnen we beginnen. Schakel de speartraps uit en loop de kamer in. Open de Grand Gold Chest en vervolgens zoek je de deur naar de volgende kamer. Je kunt nu alle kamers door tot je niet meer kan, maar je moet tot de één na laatste kamer, en dat hangt van je Thieving level af. Dus met 56 Thieving moet je naar de 41+ kamer. Als je daar bent, doorzoek je urns tot ongeveer de helft van de tijd. Open dan de Grand Gold Chest en zoek de deur naar de volgende kamer. Daar doorzoek je alle urns en als laatste open je ook hier de Grand Gold Chest.
Als je in tijdnood bent, kun je de optie ''Check for Snakes'' doen. Dat geeft je de helft van de xp, maar er is veel minder kans dat het mislukt, dus dan kun je toch nog wat xp halen.
Als je tijd over hebt, kun je de Sarcophagus ook openen, maar er kan een mummie uitkomen en daar is veel kans op, dus ik denk niet dat de andere mensen in de piramide daar zo blij mee zijn als die eenmaal in die kamer zijn gekomen. De mummie valt namelijk in tegenstelling tot de scarabs iedereen aan. De scarabs zullen alleen achter jou aan gaan.
Na 5 minuten is het tijd, en gooit de mummie je de piramide uit. Je kunt nu nog een rondje doen, of je buit op de bank zetten.

Tips:
  • -Ga in een wereld met veel mensen deze minigame spelen, want met meerdere mensen heb je meer kans dat je sneller de deur vind voor de volgende kamer. De themawereld voor Pyramid Plunder is 64, daar zitten meestal wel wat mensen.

    -Waarom we de Sarcophagus niet openen? Het kost veel tijd om te openen, dus het is eigelijk gewoon verspilde tijd. Bovendien is de mummie die eruit komt heel vervelend, en de kans dat je een Pharaoh's Sceptre krijgt heel klein.

    -Je kunt je prayer opladen in het kerkje ten zuiden van de piramide. Summoning kun je opladen ten oosten van de bank. Er zit daar een gat in de muur, klim erdoor en loop dan een heel eind naar het zuiden, daar is de obelisk. Je kunt ook via de poort gaan en dan oostelijk en zuidelijk de muur volgen.

    -Als je veel Pyramid Plunder doet, bewaar alleen de gold spullen uit de piramide. De andere zijn nauwelijks wat waard en nemen alleen maar ruimte in je inventory.

    -Mocht je toch graag de ivory, pottery en stone spullen willen bewaren, je kunt deze spullen noted verkopen aan Simon Templeton na een stukje miniquest na Dealing with Scarabas.

    -Open de Grand Gold Chest altijd pas op het laatste, als je net de nieuwe kamer in wil gaan. Als je hem als eerste opent, heb je kans dat er scarabs uit komen, en dan heb je terwijl je de urns doorzoekt last van ze. Dan moet je protect from melee opzetten en dat zijn verspilde prayer points.

    -Pyramid Plunder voor level 3 skillers is mogelijk, let goed op je hitpoints en open geen Grand Gold Chests en/of Sarcophagus. Er is nog een reden om de Sarcophagus niet te openen, je krijgt er Strength xp voor, kijk dus uit!
Einde:

Opbouwende kritiek of zeggen dat ergens een fout staat = welkom! Post het ook maar als je nog meer tips weet, ik kan er zo snel niet zo opkomen :mrgreen: .
Afbeelding
|Mijn blog|
|Bedankt Konijn voor de sig!|
XOII
Berichten: 2152
Lid geworden op: maandag 13 augustus 2007, 22:29
RS: XOII (OSRS)
Oude naam: I Orly o_0

Re: Pyramid Plunder ~Hoe en Wat~

Bericht door XOII »

nice guide,
ik doe het nooit maar wil wel is 80 thiev haalen ofzow X]

` almere ^_^
Heath Ledger schreef:"If you're good at something, never do it for free."
nakani24
Berichten: 417
Lid geworden op: vrijdag 11 mei 2007, 18:31

Re: Pyramid Plunder ~Hoe en Wat~

Bericht door nakani24 »

mooie guide!
er staan sommige dingen in die ik nog niet wist
ik heb miss 1 foutje gevonden : bij de plaatsen waar je naar toe kan teleporte staat 2x de zelfde piramide
ik weet niet of dit de bedoeling is of dat het een foutje is, als dit zo hoort dan heb ik dit nooit geschreven O:)

in ieder geval een mooie guide
99/99 fletching (09/11/08)
89/99 firemaking
70/99 cooking
75/99 strenght
Tamim
Berichten: 2242
Lid geworden op: maandag 23 juli 2007, 12:30
RS: Tamimtje (p2p)
Clan: SC Prods

Re: Pyramid Plunder ~Hoe en Wat~

Bericht door Tamim »

Nice guide, een 10/10. =D>
!~! Hala Real Madrid !~!
Afbeelding
Chris
Ex-moderator
Berichten: 17442
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2007, 11:13
RS: Z dragon999 (p2p)

Re: Pyramid Plunder ~Hoe en Wat~

Bericht door Chris »

Erg mooie guide hoor, maar misschien kan je er ook iets bijzetten over de items, dat je die kan inwisselen bij Simon bij de Agility pyramide. En dat de examine de hoeveelheid coins aangeeft die je ervoor krijgt. :P
Als je dat hebt toegevoegt 10/10. O:)
Afbeelding
~Completionist cape owner since 21-07-2013~
~Max cape owner since 23-09-2011~
Afbeelding
Loliwo
Ex-moderator
Berichten: 5206
Lid geworden op: maandag 26 maart 2007, 20:18
RS: Loliwo (p2p)
Clan: Chrislovers + ELlTE

Re: Pyramid Plunder ~Hoe en Wat~

Bericht door Loliwo »

Dat van die 2 dezelfde piramides is inderdaad een foutje, bedankt, even aanpassen :P .
Dat van die spullen zet ik er ook wel bij.

Thanks allemaal :D .
Afbeelding
|Mijn blog|
|Bedankt Konijn voor de sig!|
George Vveen
Berichten: 889
Lid geworden op: woensdag 13 juni 2007, 13:33
RS: George Vveen (p2p)

Re: Pyramid Plunder ~Hoe en Wat~

Bericht door George Vveen »

Zozo Lotte! :o

Ik post niet veel in dit forum (Guides) maar er zitten uitzonderingen bij, dit is tenminste een zeer goed uitgelegte guide!
En dat is geen slijmen mensen, het is gewoon zo?
Ik zal het niet gebruiken, misschien als ik Thieving ooit ga trainen dan wel, maar nu niet.

Een 10/10. ;D
`Red Admirall
Berichten: 536
Lid geworden op: dinsdag 27 maart 2007, 16:07
Oude naam: ridder dino3

Re: Pyramid Plunder ~Hoe en Wat~

Bericht door `Red Admirall »

Mooie guide! 8-)

Kijk ook eens in mijn guide (zie onderschrift)!
KIjken is potsten... :P
Ricardoolden
Berichten: 2645
Lid geworden op: dinsdag 18 maart 2008, 19:53
RS: Ricardoolden (OSRS)
Clan: Rand Scape
Contacteer:

Re: Pyramid Plunder ~Hoe en Wat~

Bericht door Ricardoolden »

nice guide 10/10, ik ga het eens een keertje uitproberen :P
<3 kipcorn <3
[/b][/color]
Afbeelding
Afbeelding
3dxbox
Berichten: 6108
Lid geworden op: vrijdag 23 maart 2007, 20:45

Re: Pyramid Plunder ~Hoe en Wat~

Bericht door 3dxbox »

Very nice guide Lot :D
Alleen vind ik het plaatje van die kamer beetje te vol.
Die Urns hoeven niet elk een rondje denkik :P

En je invent, Als je zoveel lobs heb kan je niet looten 8-[
Ik neem altijd maar 6/10 lobs/monks mee en stop ze helemaal onderin mijn invent zodat de loots bovenan komen.

9,5/10 door dat plaatje beetje, srry :oops:
Pre-EoC speler van 2006 tot 2012.
Opnieuw begonnen op OSRS van 2014 tot 2015.

IGN: 3dxbox
Oude account: Sniped Style
Toru Kyori
Berichten: 188
Lid geworden op: woensdag 5 maart 2008, 19:45
Clan: -
Oude naam: spugerman

Re: Pyramid Plunder ~Hoe en Wat~

Bericht door Toru Kyori »

Een mooie guide :)

ook zeer duidelijk. 10/10 :)
TomG
Berichten: 5105
Lid geworden op: zaterdag 15 december 2007, 10:53
Oude naam: Tom Pl0x

Re: Pyramid Plunder ~Hoe en Wat~

Bericht door TomG »

Bericht verwijderd op verzoek van auteur
Gecertificeerde Ekte Ekte baas.
3dxbox
Berichten: 6108
Lid geworden op: vrijdag 23 maart 2007, 20:45

Re: Pyramid Plunder ~Hoe en Wat~

Bericht door 3dxbox »

Ownage pl0x schreef:pp bracht me 53-99thieve in 8dagen <3
ZOMG?!?!?

No-life pl0x?
Pre-EoC speler van 2006 tot 2012.
Opnieuw begonnen op OSRS van 2014 tot 2015.

IGN: 3dxbox
Oude account: Sniped Style
terror-fab
Berichten: 287
Lid geworden op: vrijdag 28 december 2007, 17:11

Re: Pyramid Plunder ~Hoe en Wat~

Bericht door terror-fab »

9/10

kan je erbij zetten hoeveel exp per uur (vanaf welk lvl) want ik heb gehoord van 91+ krijg je 120k exp per uur

mijne is 58 en wil hem graag 63 halen duurt dat lang?
Afbeelding
Big slayer79
Ex-moderator
Berichten: 1759
Lid geworden op: donderdag 20 maart 2008, 20:26

Re: Pyramid Plunder ~Hoe en Wat~

Bericht door Big slayer79 »

Een mooie en verzorgde guide. :) 10/10 Maak meer guides? :mrgreen:
Loliwo
Ex-moderator
Berichten: 5206
Lid geworden op: maandag 26 maart 2007, 20:18
RS: Loliwo (p2p)
Clan: Chrislovers + ELlTE

Re: Pyramid Plunder ~Hoe en Wat~

Bericht door Loliwo »

3dxbox schreef:Very nice guide Lot :D
Alleen vind ik het plaatje van die kamer beetje te vol.
Die Urns hoeven niet elk een rondje denkik :P

En je invent, Als je zoveel lobs heb kan je niet looten 8-[
Ik neem altijd maar 6/10 lobs/monks mee en stop ze helemaal onderin mijn invent zodat de loots bovenan komen.

9,5/10 door dat plaatje beetje, srry :oops:
Ik vond het plaatje ook wat onduidelijk, maar toen ik probeerde die rondjes weg te halen, kon ik niet meer wegdoen, omdat ik ze allemaal al had neergezet. Had geen zin om opnieuw een plaatje te maken :P . En als je voor de winst gaat, is het misschien beter om wat minder lobs mee te nemen, maar voor xp is dit het beste, omdat je dan minder snel moet banken.
terror-fab schreef:9/10

kan je erbij zetten hoeveel exp per uur (vanaf welk lvl) want ik heb gehoord van 91+ krijg je 120k exp per uur

mijne is 58 en wil hem graag 63 halen duurt dat lang?
Vanaf 91+ is het 200k-240k xp per uur :) . Ik weet voor de andere levels niet hoeveel xp per uur ze opbrengen, dus ik kan het er ook niet bij zetten, sorry :( . Ik denk dat je aardig snel 63 hebt, want volgens mij was het op alle levels wel snel.
big slayer79 schreef:Een mooie en verzorgde guide. :) 10/10 Maak meer guides? :mrgreen:
Heb ook nog een herbfarmguide ergens op de 4e pagina :mrgreen: .

Voor de rest, bedankt voor de rates :) . Ik update hem ook de hele tijd, maar dat is niet te zien omdat ik mod ben in guides :P . Heb even de xp per urn in elke room bijgezet, en nog wat andere kleine dingetjes.
Afbeelding
|Mijn blog|
|Bedankt Konijn voor de sig!|
Glenn.
Berichten: 7944
Lid geworden op: woensdag 18 oktober 2006, 22:09
Clan: Eternity
Oude naam: Glenndebang

Re: Pyramid Plunder ~Hoe en Wat~

Bericht door Glenn. »

Als je bij de urns éérst ''Search the urn'' en daarna ''loot the urn'' doet krijg je volgens mij meer xp.
Voor Skillers is 't belangrijk niet de SARKOFAAG te openen, daarmee krijg je str xp ;)


9/10, deze bijvoegingen en 10/10 :D


M.v.g Glenn ;)
AfbeeldingOnderwaeg heb ik meej zelf verteld
Ut waas neet mier als un blaad dat velt
Soms is 't beater iets moeis te verleeze.
Beater verleeze dan dat ge 't noeit het gehad.
Auto,Vliegtuug , een Trein een boewt.


De mooiste citaten van Rowwen Heze <'3 Love Him <'3
Loliwo
Ex-moderator
Berichten: 5206
Lid geworden op: maandag 26 maart 2007, 20:18
RS: Loliwo (p2p)
Clan: Chrislovers + ELlTE

Re: Pyramid Plunder ~Hoe en Wat~

Bericht door Loliwo »

Ik ga ze al adden :mrgreen: . Dat van die check urn wilde ik al adden, maar ik was vergeten dat ik het wilde adden. Met check urn krijg je trouwens de helft van de xp, maar er is veel meer kans dat je niet failt.
Afbeelding
|Mijn blog|
|Bedankt Konijn voor de sig!|
Glenn.
Berichten: 7944
Lid geworden op: woensdag 18 oktober 2006, 22:09
Clan: Eternity
Oude naam: Glenndebang

Re: Pyramid Plunder ~Hoe en Wat~

Bericht door Glenn. »

Als je lopend naar de bank wilt heb ik hier iets :)
Afbeelding

Het gele vlak is PP.
Het blauwe vlak is de Bank.
DE rode weg is de weg van PP naar bank en turn arround.
Het duurt ongeveer 1 minuut om van de poort naar de bank te gaan.
Ik weet niet of je er wat aan hebt :)


M.v.g Glenn ;)
AfbeeldingOnderwaeg heb ik meej zelf verteld
Ut waas neet mier als un blaad dat velt
Soms is 't beater iets moeis te verleeze.
Beater verleeze dan dat ge 't noeit het gehad.
Auto,Vliegtuug , een Trein een boewt.


De mooiste citaten van Rowwen Heze <'3 Love Him <'3
Loliwo
Ex-moderator
Berichten: 5206
Lid geworden op: maandag 26 maart 2007, 20:18
RS: Loliwo (p2p)
Clan: Chrislovers + ELlTE

Re: Pyramid Plunder ~Hoe en Wat~

Bericht door Loliwo »

Het kaartje past niet echt in mijn guide, maar ik zal er bij zetten dat je ook in Nardah kunt banken ;) .
Afbeelding
|Mijn blog|
|Bedankt Konijn voor de sig!|
Plaats reactie