Desperate Measures

Moeilijkheidsgraad: Gemiddeld

Lengte: Lang

Startpunt: Praat met Seren op de eerste etage van het kasteel van Burthorpe

Startpunt op wereldkaart: Bekijk de plaats van het startpunt op de wereldkaart.

Alleen voor members: Ja

Eisen: Je moet Desperate Times hebben voltooid. Je hebt ook 50 Archaeology en 50 Agility nodig. Je moet kunnen vechten tegen een draak van level 91.

Benodigde spullen: Houd wat plaatsen vrij in je inventory

Inleiding

In Desperate Times heeft de Dragonkin Kerapac The Needle gestolen, een elder artefact. Hij wil hiermee Gielinor verwoesten. Dit zal ook de Elder Gods die onder Gielinor liggen verwoesten, die dreigen te ontwaken en het hele hele universum te verzwelgen. De bewoners van Gielinor zien enkele nadelen aan Kerapacs plan om Gielinor te verwoesten en willen hem tegenhouden.

Praat met Seren. Je merkt op dat de anderen vreemd doen. Dit is vanwege Serens aura. Hoe langer wezens bij haar in de buurt zijn, hoe meer ze haar willen gaan vertrouwen en blind gaan volgen wat zij wil. Kies wat je daarvan denkt. Seren zegt dat het gevaarlijk is om maar één standpunt te beschouwen. Accepteer de quest.

Raad

Charos en Thok opzoeken

Het duo Charos en Thok heeft waarschijnlijk de schuilplaats van Kerapac op Anachronia gevonden en hebben hulp nodig. Kies waarom je Kerapac wilt vinden. Seren vertelt je met Mr Mordaut op Anachronia te praten.

Praat met Mr Mordaut over deze quest. Hij zit achter een bureau ten oosten van de lodestone. Mr Mordaut vertelt waar Charos en Thok waarschijnlijk zijn.

Loop naar het noordwesten van de stad en ga daarbij NIET het Agility-parcours op, maar ga verder naar het noordwesten. Praat met ze, luister hun geruzie aan en speel door Thoks sterke verhaal heen. Het zal verder gaan naarmate je loopt. Het komt erop neer dat ze na aankomst Kerapac zijn tegenkomen in de stad en die zich nu in de vulkaan schuilhoudt waar jullie nu voor staan.

Thok en Charos

Klik aan wat je weet over Anachronia. Je krijgt te horen dat het eiland waar je nu bent uit de tijd is getrokken. Het is gebouwd door Dragonkin, maar die zijn waarschijnlijk heel anders dan de huidige Dragonkin. Er is hier iets gebeurd waardoor de Dragonkin enorm zijn veranderd. Toch kun jij met je archeologievaardigheden nog veel opgraven.

Begin dus een paar stappen ten zuiden van jullie te graven bij de overblijfselen van de Dragonkin. Je vindt een Dragonkin device. Deze moet gerepareerd worden bij een werkbank van Archaeology. Hiervoor is 50 orthenglass nodig.

Praat weer met Charos. Je moet nog wat opgraven. Dit maal is er iets direct ten noorden van Charos verschenen. Graaf het tablet op repareer deze. Hiervoor is ook 50 orthenglass nodig.

Naar Hannibus

Nu wil Charos dat je met Hannibus praat. Als hagedisachtige kan zich beter inleven in de Dragonkin. Hij is hij de Ranch Out of Time. De snelste manier om er te komen gaat via de mysthical tree op de eerste etage van de Manor Farm bij Ardougne. Iedereen kan deze boom gebruiken.

Hannibus

Hannibus vertelt dat er een derde kaste van de Dragonkin bestaat, de Nodon. De andere twee kastes zijn de Dactyl en de Necrosyrtes, die respectievelijk probeerden hun vloek die hen aan de Stone of Jas bond te doorbreken of pijnvol te blijven doorstaan. De Nodon probeerden zich door de vloek heen te slapen. Hannibus weet waarschijnlijk hun slaapplaats. Dit is in het noordoosten van Anachronia.

Nodon

Ga vanuit het basiskamp het Agility-parcours op. Ren nadat je de tunnel uit bent en de wortel over bent gegaan zo ver mogelijk recht naar zee in het oosten, tot je de ruïnes ziet. Hier is Hannibus. Hij vertelt dat je de deur moet openen met de Dragonkin device die je hebt. Doe dat.

Route naar de Nodon

Binnenin blijken er inderdaad Dragonkin te slapen. Ze hebben een gezamenlijke droom. Hannibus weet een manier om mee te kijken. Doe mee. De droom blijkt zich in dezelfde ruimte af te spelen. Start hem bij Hannibus.

Er zijn twee Nodon caretakers. Eén gaat naar buiten, de ander blijft binnen. We moeten goed kijken wat ze allebei doen. Je kunt de droom via Hannibus opnieuw bekijken om ze allbei een keer te volgen.

Wanneer de Dragonkin volgt die naar buiten gaat, zie je dat deze naar de deur aan de noordzijde van ruïnes gaat. Je leert ook een wachtwoord.

De andere Dragonkin zal een code invoeren bij de pilaren in het zuidoosten. Wanneer je dichtbij genoeg bent, zal je personage de code afkijken. Verschijnt er geen melding, dan is er iets mis gegaan en moet je de droom opnieuw bekijken.

Als je het wachtwoord en de code hebt, moet je via Hannibus terug naar de echte wereld. Klik de symbolen op de pilaar in tot je personage voor elk symbool heeft gezegd dat de code nu juist is. Ga hierna naar buiten en de deur aan de noordzijde van de ruïne in. Het wachtwoord is Hepencaraun.

Nodon - ingang 2

Binnenin kunnen jullie weer een droom bekijken. Dit is de droom van een raad met de naam Kindra Council. Praat er met Hannibus om het filmpje te starten. Je ziet een overleg tussen vier Dragonkinfacties, waarvan de vierde de Aughra blijkt te heten. Het gaat over plannen tegen Jas en de andere "verwoesters". De Nodon willen gaan slapen om krachten te verzamelen. Zij zijn moe van de Abyss en het bouwen van deze stad. De Aughra willen via de Abyss meer werelden verkennen. De Syrtes, de oude naam van de Necrosyrtes, willen met Jas praten. De Syrtes hebben dezelfde gedachte als Seren in Desperate Times: zij denken dat er met Jas te onderhandelen valt en het verowesten van hun leven en werelden komt door pure ontwetenheid dat er iets moois was. De Dactyl denken dat er niet te onderhandelen valt en willen net zo machtig worden, misschien zelfs machtiger. Hiervoor heeft Kerapac een apparaat ontworpen. De vergadering eindigt met de vaststelling dat ieder zijn eigen plan volgt en elkaar op de hoogte houdt.

Twee Dragonkin merken jullie ineens op. Ze vertellen dat Kerapac de machine aan heeft gezet zonder de anderen te raadplegen. Jas had hier lucht van gekregen, verwoestte de stad van de Dragonkin en vervloekte de hele soort door ze aan de Stone of Jas te binden.

Kerapac

Nu keer je terug naar de echte wereld. Charos en Thok komen jullie tegemoed. Even later verschijnt Kerapac, die jullie plannen met de Nodon doorziet. Val hem aan. Je zult geen schade kunnen doen, doordat hij via The Needle de controle over tijd heeft en je aanvallen dus nooit gebeuren. Hierna legt hij uit dat hij je wel kan vermoorden, maar dat niet doet. Hij wil de wereld niet verwoesten, maar moet dat wel. Jullie moeten jullie laatste momenten maar goed besteden, met vrienden en familie. Kerapac verdwijnt.

Primrose

Na wat overleg krijgt iedereen een taak. Jij moet in Burthorpe met Seren praten. Ze suggereert met Primrose te praten, de voormalige bewaker van The Needle uit de quest The Needle Skips Back.

Primrose woont in het huis ver ten westen van Piscatoris. Je kunt hier komen met een Phoenix lair teleport, teleport via memory strands van Divination (zitten wellicht in je currency pouch) of de fairy ring AKQ.

Vraag Primrose naar Gail, of ze ergens zwak tegen was en hoe het was om haar te zijn. Je komt te weten dat ze niet te ver van The Needle af kon, vanwege de sterke verbinding. Je hebt nu ideeën gekregen en wilt terug naar Seren.

Seren ziet nog maar één uitweg: vragen of Jas weet hoe ze The Needle kan stoppen. Je moet Seren bij The Heart of Gielinor ontmoeten, ten westen van Nardah.

Primose

Jas

Jas kan je vertellen dat Kerapac een giftige barrière heeft opgeworpen tegen de elder gods. De elder gods kunnen daar wel wat tegen doen, maar dat zal Gielinor ook verwoesten. Klik alle neutrale of positieve opties aan totdat je de vraag kunt aanklikken of ze kan helpen. Mocht je Jas teveel beledigen, dan zal RuneScape je een uitweg naar een ander universum bieden, waar je het nogmaals kunt proberen.

Jas

Dino's

Na de vraag of ze je kan helpen, geeft Jas je een eye of Jas, waarmee Jas de controle over The Needle van Kerapac kan ontnemen. Praat met Seren en ga daarna naar Anachronia. Bij de lodestone staat Charos.

Charos vertelt dat hij wat nuttig onderzoek heeft verricht en Thok wat dinosaurussen tegen elkaar heeft geslagen. Kerapac komt aanvliegen. Hij stuurt de dino's op jullie af.

Praat met Thok als je klaar bent voor de dino's. Je hoeft geen eten, armour of wapens mee. Je krijgt de stok van Thok. We moeten nu de vier medevechters een focus en een positie geven. Zet Charos op dichtbij, Laniakea op veraf, Thok op sterkst en Hannibus op zwakst. Laat iedereen op de standaardposities staan en ga zelf twee vakjes ten westen van Charos staan. Beweeg niet en je zult winnen. Mocht je verliezen, dan kun je het van vooraf aan opnieuw proberen door met Thok te praten. Na tweemaal krijg je de keuze voor een gemakkelijke versie.

Cosmic harmony

Pak nu The Measure van de bank, als je die nog hebt. Als je die niet hebt, hoef je hem niet te halen..

Spreek Charos aan. Hij wil dat je hem ontmoet bij de ingang van de vulkaan, waar jullie eerder zijn geweest. Hier vertelt hij dat hij de cosmic harmony wil verstoren met The Measure. Mocht je hem niet meer hebben, dan heeft Charos hem al. Hij heeft hem van je "geleend".

Charos gaat op enkele locaties staan. Hier moet je de Measure zetten. Je krijgt steeds wat informatie van Charos.

Cosmic focus
  1. Een klein stukje ten noordoosten van de ingang van de vulkaan.
  2. Bij de ruïnes na de tunnel in het Agility-parcours
  3. Westkant van de Crypt of Varanus, de locatie van Archaeology in het oosten van het eiland. Hij zit in iets wat op de kaart op een gebouwtje lijkt.
  4. Stuk ten oosten van locatie 3

De volgorde van 2, 3 en 4 maakt niet uit.

Kerapacs lab

Pak vast armour en goed voedsel van de bank. Stijl maakt niet uit. Neem wel de eye of Jas mee.

Ga weer terug naar Thok en Charos bij de vulkaan. Hier legt hij uit dat jij, als World Guardian, anders in elkaar zit. Zielen zijn containers voor de anima die overal om ons heen is. Die van jou is anders. Jij bevat ook shadow anima. Dit maakt je weerbaar tegen acties van goden, wat ook maar anima is. Je kunt hierdoor ook door de giftige barrière. Jij moet die uitzetten.

We moeten codes op vier pilaren zetten. In een tablet dat je in het zuidwesten kunt vinden staat dat de codes corresponderen met de namen van elder gods. In dit tablet staan ook langere, alternatieve namen voor de elder gods. Bij elke pilaar hangt verder een bord met de namen in de vreemde tekens. Door het aantal tekens te tellen kun je raden welk teken bij welke letter hoort. Deze tekens moet je vervolgens op de pilaren zien te krijgen. Dit correspondeert met de volgende cijfers onder de muisopties:

KamerDragonkin-naamNaamCijfers
ZuidwestKalistrakBik2-1-4
NoordwestBujahepenWen7-1-5
NoordoostSlancrasJas4-1-6
ZuidoostChenrathFul3-1-4
Godennaam

Hierna kun je in het noorden naar binnen. Hier komt een black stone dragon van level 91. Deze heeft 180.000 lifepoints. Er is geen bescherming nodig tegen drakenvuur. Bij 140.000 en 100.000 lifepoints komt er een blauwe vuurspiraal. Ga daar niet in staan. De draak zal tijdelijk even wat life points terugkrijgen en je kunt erg weinig schade toebrengen.

Vervloeking

Na het gevecht komt Kerapac voor een praatje. Je weet hem niet tot inkeer te brengen, dus gebruik je de eye of Jas. Jas kan hierdoor de controle overnemen. Hierna wordt Kerapac opnieuw door Jas vervloekt.

Nu gaat de boel instorten. Je moet binnen twee minuten buiten zien te komen. Onderweg zal je pad regelmatig worden afgesneden door vallende rotsblokken. Op enig moment komen Charos en Thok je helpen. Je moet Charos aanspreken voor hij je helpt. Als je het niet binnen twee minuten kunt, moet je opnieuw beginnen.

Hierna zal er een filmpje komen, waarin jullie en Kerapac ontsnappen. Ful ontwaakt en verwoest de vulkaan.

Einde

Spreek vervolgens met een van de drie personen. Jullie hebben het nog wat over het apparaat van Kerapac, dat de gehele wereld met shadow anima wilde vergiftigen, en wat Kerapac had kunnen doen als hij zijn intelect voor de goede zaak had ingezet. Charos geeft je alvast een deel van de beloning, een cosmic focus. Als je die bij je hebt, zal de sprite focus bij het opgraven tijdens Archaeology niet onder de 10% zakken.

Praat in Burthorpe met Seren. Kies haar wel of niet te vertellen over dat je met shadow anima vervult bent. Ze zal je in ieder geval steunen als dat nodig mocht zijn. Queeste volbracht.

Beloning: 20.000 Archaeology en keuze uit 20.000 Magic, 20.000 Prayer, 20.000 Constitution, 20.000 Attack, 20.000 Strength, 20.000 Defence of 20.000 Ranged xp. De xp kun je kiezen met lampen. Je krijgt verder een cosmic focus, die tijdens het trainen van Archaeology je sprite focus niet onder de 10% laat zakken als die is verplaatst. Ook krijg je de Thok's Stick cosmetic override, een remototem base en 2 keys voor Treasure Hunter.

Quest points: 3

Quests waarvoor je deze quest nodig hebt: Geen


Extra informatie

Na de quest kun je een cosmic accumulator maken van de cosmic focus. Het effect van de cosmic focus is dan 20%. Je moet hem nog steeds in je inventory dragen.

Graaf een ceremonial Dragonkin device en ceremonial Dragonkin tablet op bij de zuidelijke crypte van de Nodon. Hiervoor is 90 Archaeology nodig. Beide zijdes van de kamer bevatten een eigen soort opgraafplaats, voor elk voorwerp een. Het mechanisme werkt hetzelfde als bij andere opgraafplaatsen van Archaeology. Tot je het voorwerp krijg, zul je orthenglass krijgen. Overweeg 100-200 magic notepaper of een sign of the porter, aangezien het ver lopen is naar een bank. Anders kun je orthenglass, als de prijs op de Grand Exchange laag genoeg is, ook weggooien.

Restaureer beide voorwerpen en geef ze aan Giles in het basiskamp om een cosmic pyramid te krijgen. Doe deze op je cosmic focus.

Over deze pagina

Heb je een verbetering voor deze pagina? Stel een wijziging voor!

Lunagang maakt gebruik van cookies voor het opslaan van instellingen, het verzamelen van statistieken en om passende advertenties weer te geven. Door deze balk weg te klikken of de website blijven te gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid.