Desperate Times

Moeilijkheidsgraad: Gemiddeld

Lengte: Gemiddeld

Startpunt: Praat met Seren op de eerste etage van het kasteel van Burthorpe

Startpunt op wereldkaart: Bekijk de plaats van het startpunt op de wereldkaart.

Alleen voor members: Ja

Eisen: Je moet The Needle Skips en You Are It hebben voltooid. Je hebt ook 50 Mining, 50 Smithing en 50 Divination nodig. Je moet vijf monsters van level 50 doden.

Benodigde spullen: Old necklace of necklace of Charos, 3 rune bars, 2 runite stone spirits, 10 gleaming energy, 10 mind runes, spullen om vijf monsters van level te doden. Ook moet je in Black Knights' Fortress kunnen komen. Dat kan onder andere met een setje black armour, setje van The Death of Chivalry of Skull of Remembrance.

Bovenin het kasteel zijn zeer veel belangrijke personen van RuneScape en zelfs enkele goden aanwezig. Praat met Seren en de vergadering zal beginnen. Accepteer de quest.

Begin

Seren zal eerst wat geschiedenis uitleggen, voornamelijk over wat Elder gods zijn. Kort komt het er op neer dat zij de scheppers van de wereld zijn en sindsdien zijn gaan slapen. Het zijn zeer krachtige wezens, nog veel krachtiger dan normale goden. De artefacten waar normale goden al millenia oorlog om voeren, zijn slechts weggegooide gereedschappen van deze elder gods. Nu ontwaken deze elder gods en willen ze hun eieren leggen. Als deze uitkomen, zullen de goden die hieruit voorkomen, alle planeten als voedsel gebruiken en daarmee alles en iedereen verwoesten, zelfs de normale goden. Seren ziet dat niet graag gebeuren en wil daarom aan de elder gods laten zien dat het huidige leven iets heel moois is, dat niet verwoest mag worden.

De tuin

Na aanvankelijke scepsis over de waarheid van Serens verhaal besluit Seren Bik als eerste te bewerken. Zij is de godin van natuur en planten. Seren wil graag een prachtige tuin maken, waar natuur en schoonheid kan gedijen. Jij moet optreden als bemiddelaar tussen alle partijen, iedereen aan het werk zetten en zo een mooie tuin te maken.

We moeten iemand zien te vinden voor een locatie voor de tuin, iemand die werkkrachten kan leveren en iemand die zaden heeft.

Stel een willekeurig persoon van elk van de drie onderdelen voor. Daar zal één van de personen het niet mee eens zijn. Probeer andere combinaties. Na drie pogingen komt Moia tot de conclusie dat er niet samen te werken valt. Dragonkin Kerapac valt binnen en zegt dat hij wel wat ervaring heeft met de elder gods. Zijn soortgenoten hebben zeer lange tijd met de elder gods proberen te communiceren, maar dat is niet mogelijk. Ze staan te ver van het sterfelijke leven af. Het enige wat nog resteert, is terugvechten. De Elder artefacts moeten gebruikt worden om de elder gods permanent te laten slapen. Iedereen stemt hiermee in, behalve Seren.

Anima anders afstellen

Praat met Kerapac bij de Needle. Deze is op een heuvel ten westen van Piscatoris. Thok is er ook. Kies een antwoord op de vraag of je net als hij iets bijzonders voelt aan de steen. Hierna zal Kerapac uitleggen dat de steen nu de tijd in een klein gebied beïnvloedt, maar hij kan dat zo veranderen dat de anima anders vloeit voor de elder gods dan voor elk ander wezen. Hierdoor zullen de eieren geen eten krijgen en dus niet uitkomen.

Door Kerapacs werk zullen er straks temporal instability's uit het artefact komen. Jij kunt ze sluiten door op ze te klikken. Zeg dat je klaar bent en Kerapac gaat aan de slag. Je zult ze onderweg alle vijf tegenkomen als je naar de bovenste verdieping van het huis in de buurt gaat.

Praat hierna met Kerapac. Het blijkt niet te werken als de oorspronkelijke elder god niet aanwezig is. Er moet dus iets anders verzonnen worden.

De artefacts zijn allemaal op een bijzondere manier levend en intelligent. We moeten die intelligentie omzeilen. Kerapac weet dat er een mens was, Charos, die heel goed was in het maken van apparaten die de geest van mensen kon beïnvloeden. Kerapac gelooft dat de sleutel tot zijn geheim in het graf van Zaros ligt, in McGrubor's Woods.

Charos vinden

De code van de fairy ring in McGrubor's Woods is ALS. De ingang van het graf is het gat ten zuiden van het huisje. Doorzoek de sarcofaag en je zult een brief krijgen van Charos, die aan jou gericht is. Hij wil jou graag ontmoeten, maar daar wel een spelletje van maken.

Tombe van Charos

Op drie plaatsen in de wereld zijn sleutels verborgen. Elk van de sleutels zal een betovering op de necklace van Charos beschikbaar maken, waarna je de vermomming van Charos ongedaan kunt maken. De necklace van Charos is een Old necklace of necklace of Charos, afhankelijk van of je de extra beloning van van You Are It hebt.

Sleutel 1

Deze is te vinden in The Empty Throne Room van Zaros bij de Dig Site. Vlak voor de ingang is een portal verschenen. Ga erop staan en je gaat naar een grot met een puzzel.

In het midden is een schuifpuzzel van drie bij drie. Je kunt de stukjes nu nog niet verschuiven, maar het zal hetzelfde gaan als een puzzel van Treasure Trails.

Ook zullen er gekleurde portals zijn. Deze openen soms deuren van de kamers rond de kamer waar je je nu in bevindt. De kleuren van de portals lijken niet uit te maken, dus probeer op de portals te staan tot de juiste deur open is.

In de kamers zal óf niets zijn, wat betekent dat je niets hoeft te doen, óf een kist met een slot bevatten. Op het slot zul je letters moeten invoeren en deze letters kun je krijgen door een puzzel op te lossen. De puzzels in de kamers zijn voor iedereen anders, maar zijn één van deze soorten:

In elke kist zal een deel van de uiteindelijke oplossing van de schuifpuzzel verschijnen. Je kunt de puzzel op gaan lossen als er acht vormen in je plaatje zijn verschenen. Het lege vakje moet leeg blijven.

Puzzel

De sleutel zal verschijnen als je de schuifpuzzel goed hebt opgelost en automatisch in je necklace worden gestopt.

Sleutel 2

De portal van sleutel twee is te vinden in de slaapkamer in het zuidoosten van de eerste verdieping in het kasteel van Varrock. Ga vlak na binnenkomst van het kasteel van Varrock via de grote trap naar boven en je kunt naar de kamer.

De portal zal je naar een gebied leiden dat sterk lijkt op die van de eerste sleutel. Nu zijn er echter andere puzzels.

Sleutel 3

De portal van sleutel drie is in het zuidoosten van de begane grond van Black Knights' Fortress. Het vinden van de sleutel zal weer lijken op die van de eerste twee sleutels.

Reldo

Als je de drie sleutels hebt gevonden, zie je een briefje dat je sterk doet denken aan You Are It. Je besluit dat je naar Reldo moet gaan, de bibliothecaris in het kasteel van Varrock.

Praat met Reldo en gebruik de necklace. Het blijkt dat Reldo eigenlijk Charos is, die al die tijd een vermomming heeft opgehouden. Hoofdbibliothecaris is een prima baantje, waarin je allerlei nieuws hoort, avonturiers spreekt en de koning dingen kunt influisteren, zonder dat het gevaarlijk is.

Reldo

Thok en Kerapac verschijnen. Kerapac laat zijn blauwdrukken voor een machine aan Charos zien. Charos enkele spullen nodig om de machine te maken: 3 rune bars, 2 runite stone spirits, 10 gleaming energy en 10 mind runes.

Geef de spullen aan Charos. Je mag tijdens het wachten een leuk boek lezen. Hierna wordt je verteld terug te gaan naar de Needle. Neem voor je dat doet spullen mee om vijf monsters van level 50 te doden.

Machine aanzetten

Zodra jullie bij de Needle de machine willen aanzetten, verschijnt Gail om jullie plannen tegen te gaan. Kerapac gaat tegen haar vechten en stuurt jou de temporal instability in om de Needle naar Kerapac te richten.

Rustplaats Guthix

Je komt in een grot die lijkt op de laatste rustplaats van Guthix. Loop rond. Soms zal een afbeelding van Sliske verschijnen, die level 50 is. Dood deze en pak de maskerscherven op. Het is niet precies bekend wanneer en waar de afbeeldingen verschijnen, maar zorg ervoor dat je alle delen bezoekt.

Na vijf hoopjes scherven heb je genoeg om Sliske's masker te maken. Zet hem op, ga naar het einde van de grot en dood hier Guthix.

Naragun

Je komt nu in een ander gedeelte, dat op Naragun lijkt, de thuiswereld van Guthix. Verzamel alle herinneringen Het zijn herinneringen van het einde van de Third Age, waarin Guthix alle goden van Gielinor gooide.

Als je ze allemaal hebt verzameld, verschijnt Guthix in een fairy ring. Praat met hem. Het blijkt een slechts een herinnering van hem te zijn. Hij vertelt trots te zijn op wat je hebt bereikt als World Guardian.

Naragun

Terug bij de rustplaats van Guthix

Je komt nu in een gevecht tussen Saradomin en Zamorak. Ook is daar de Needle weer, waar Gail probeert je over te halen de Needle met rust te laten en Kerapac en Thok tegen Gail vechten.

Je ziet hier harmonized (paarse) en mutable (groene) anima. Je moet de groene zo africhten dat ze de groene wolken uit de Needle via de paarse anima naar Kerapac sturen.

Empyrean Citadel

Hierna kom je in de Empyrean Citadel. Daar hoor je Sliske oreren over goden, waarschijnlijk tegen een elder god.

Ga naar de kamer in het westen. Aan de zuidkant kun je naar buiten en over een gat springen. Dit is het begin van een heel parcourtje. Leg het af. Ook als je weer binnen bent, moet je door een obstakel klimmen. In de volgende kamers staan Sliske en Kerapac te praten over hun plannen. Loop helemaal door naar het einde.

Doolhof

Ga vervolgens door de deur. Je ziet nu hoe Kerapac de Stone of Jas vernietigt en daarmee de Dragonkin van hun vloek bevrijdt.

Na het filmpje kom je in een doolhof. Richt ook hier de anima naar Kerapac. Er zijn ook portals naar een ander deel van de ruimte, waardoor je je snel kunt bewegen.

Laboratorium

Vervolgens kom je in een gebied met opnieuw harmonized en mutable anima. Dit keer zijn er echter ook frozen anima, oranje. Deze kun je eenvoudig omzetten naar mutable door herinneringen van Kerapac te bekijken. Er zijn drie herinneringen over de planeet verspreid, verborgen in rode wisps. Verzamel deze en zet de mutable anima om als op het kaartje hieronder.

Laatste gebied

In de herinneringen zul je zien dat Kerapac en zijn zoon Vicendithas met elkaar praten. Het blijkt dat Kerapac naar een vroege planeet, Orthen, wil terugkeren om iets op te halen voor een speciaal plan om iedereen te redden.

Als alle mutable anima goed zijn gericht, zie je een filmpje. Jullie worden door Kerapac verraden. Hij absorbeert de kracht van de Needle met de Staff of Armadyl en vliegt met zijn nieuw verworven machten weg, om de volgende stap van zijn plan voor te bereiden.

Door de verwoesting van de Needle wordt Gail weer Primrose, waarmee de transformatie uit The Needle Skips ongedaan is gemaakt.

Einde

Ga terug naar Burthorpe en doe verslag aan Seren. Je vertelt dat Kerapac van plan is Gielinor te verwoesten, waar de Elder gods liggen te slapen. Dan wordt wel al het leven op Gielinor verwoest, maar daardoor kan de rest van het universum overleven. Seren gaat bedenken hoe dat tegengehouden kan worden. Voor nu is de quest klaar.

Beloning: Je krijgt een huge xp lamp en Charos' clue carrier, iets wat je in je pocket slot kunt dragen en sealed clue scrolls en reward caskets in kunt bewaren. Ook krijg je twee keys voor Treasure Hunter.

Quest points: 3

Quests waarvoor je deze quest nodig hebt: Desperate Measures

Over deze pagina

Met dank aan printpapier voor bijdragen aan deze pagina.

Heb je een verbetering voor deze pagina? Stel een wijziging voor!

Lunagang maakt gebruik van cookies voor het opslaan van instellingen, het verzamelen van statistieken en om passende advertenties weer te geven. Door deze balk weg te klikken of de website blijven te gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid.