Draadloos netwerk beveiligings guide

Hier staan alle guides die niets met RuneScape te maken hebben.
Forumregels
Wil je zelf een guide schrijven? Kijk dan hier!
Arbiter
Berichten: 2075
Lid geworden op: dinsdag 26 oktober 2010, 8:43
RS: Ome Toon (f2p)
Clan: Xtarte Tatin
Oude naam: Hanibal392

Draadloos netwerk beveiligings guide

Bericht door Arbiter »

Hallo,

Ja, ja! Het heeft lang geduurt, maar hier is ie dan! Een guide over hoe je, je draadloos netwerk kan beveiligen! De reden waarom het zolang duurde, is omdat er wat dingen tussen gekomen waren. Excuses hiervoor.

Nou goed, laten we gaan beginnen:

Inhoud:
Voorwoord
Het beveiligen van een draadloos netwerk met WEP versleuteling
Het beveiligen van een draadloos netwerk met WPA versleuteling
Extra informatie (filmpje)
Einde

Voorwoord: Het gebeurd vaak. Je hebt een router gekocht in de winkel. Vaak staat de beveiliging uit als ie voor de 1e keer aangesloten wordt. Dit komt omdat de meeste fabrikanten het voor de mensen zo simpel mogelijk willen maken. Het moet Plug 'n Play zijn. Het komt dus vaak voor dat de mensen het beveiligen van hun draadloos netwerk achterwegen laten. Dit is gevaarlijk. Omdat iedereen dan kan meeliften op het netwerk van jou of de andere mensen die hun draadloos netwerk niet beveiligen. Zo kan zelfs iemand met geen enkele computerkennis heel gemakkelijk op jouw draadloos internet meeliften. En internet criminelen kunnen zelfs illegale zaken verrichten op jouw draadloos netwerk! Of bij andere mensen. Tijd om hier wat aan te gaan doen!


Het beveiligen van een draadloos netwerk met WEP versleuteling: Tegenwoordig kan je je draadloos netwerk op verschillende manieren beveiligen. Een daarvan is WEP wat staat voor: Wired Equivalent Privacy. Echter bleek WEP niet zo veilig als dat we dachten. Vele onderzoeken hebben uitgewezen dat het kraken van WEP, als je voldoende data-pakketjes onderschept, het kraken van WEP binnen enkele minuutjes geklaard is. Daarom adviseren ik en vele andere mensen dat het gebruik van WEP geen zin meer heeft. Daarom besloot de industrie dat er een veel betere beveiliging moest komen, namelijk WPA. Hier vertel ik in het volgende stukje meer over. Laten we nu gaan beginnen met het instellen van WEP versleuteling:

Let op! Gebruik alleen nog WEP als er echt geen andere mogelijkheid is! Denk aan: Hardware dat alleen WEP versleuteling ondersteunt, de router of aan een besturingsysteem dat geen betere versleuteling aan kan, in dit geval WPA.

Goed, het is nu tijd om onze draadloos netwerk te beveiligen.

Goed, we gaan nu echt beginnen. Volg de plaatjes goed, samen met mijn instructies!


Afbeelding

Ga eerst naar Start. Dan ga je naar Alle Programma's. Dan ga je naar Bureau Accessoires en klik je op Opdrachtprompt. Dan volg je het plaatje hieronder.



Afbeelding

Nu voer je het volgende commando in: 'ipconfig /all' zonder aanhalingstekens. Nu volg je de instructie van het volgende plaatje.


Afbeelding

Wat je nu moet doen is naar de Standaard-Gateway zoeken. Daarachter staat een ip-adres. Vul dit in, in je browser. Kijk goed naar het volgende plaatje!


Afbeelding

Er zal als je het goed hebt gedaan om een gebruikersnaam en wachtwoord gevraagd worden. Vul dit in en klik op OK. Volg nu weer het volgende plaatje.


Afbeelding

Je komt nu in het hoofdmenu van de router terecht. Als het goed zie je nu iets van Wireless Settings of Security Settings staan. Klik op wat van jou van toepassing is. Volg nu weer het volgende plaatje.

Afbeelding

Als het goed is krijg je nu allemaal opties waarmee je je draadloos netwerk kan beveiligen. Klik op WEP. Indien je je draadloos netwerk niet met WEP wilt beveiligen, kijk dan verder. Volg nu weer het volgende plaatje.


Afbeelding

Nu kan je kiezen of je een handmatige sleutel of een gegenereerde sleutel wilt gebruiken. Ik behandel alleen het genereer gedeelte. Het handmatige gedeelte behandel ik dus niet. Daarvoor zou je dus een andere guide moeten opzoeken. Maar goed, voer een zelf gekozen wachtwoord in, zet de versleuteling op 64 bit en druk op Generate. Nu zullen er 4 verschillende sleutels aangemaakt worden. Het maakt niet uit welke je kiest, maar ik raadt gewoon de 1e aan. Gewoon omdat het kan. Ahh, fijn, druk nu op Apply. Je zal nu de verbinding met het internet verliezen, omdat je de sleutel niet in hebt gevoerd. Dit gaan we doen bij de volgende plaatjes.

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Nu klik je op Eigenschappen zoals je kunt zien bij het plaatje hierboven. Volg nu weer het volgende plaatje.


Afbeelding

Zet de instellingen precies zo als het aangegeven staat in het plaatje hierboven. Nu volg je weer het volgende plaatje.


Afbeelding

Selecteer nu jouw draadloos netwerk en klik op Verbinding maken. Nu wordt er gevraagd om de door jou ingestelde netwerksleutel in het volgende plaatje.


Afbeelding

Voer nu de ingestelde netwerksleutel 2 keer in en druk op Verbinding maken. Nu zal er verbinding gemaakt worden met het draadloos netwerk, zoals we in de volgende plaatjes kunnen zien.


Afbeelding


Afbeelding

Goed, nu hebben we jouw draadloos netwerk beveiligd met WEP en 64 bit versleuteling. Echter, er bestaat ook een 128 bit versleuteling. Deze versleuteling is een klein beetje veiliger dan de 64 bit versleuteling, dus mocht je geen WPA aankunnen, kun je altijd de 128 bit versleuteling van WEP gebruiken om je draadloos netwerk een klein beetje extra veiliger te maken, maar WPA blijft altijd beter!

Goed, hier komen de plaatjes.


Afbeelding

Hier log je weer in met je gebruikersnaam en wachtwoord. In het volgende plaatje kies je nu 128 bit in plaats van 64 bit. Eenmaal je dat gedaan hebt vul je weer een zelf gekozen sleutel in en druk je op Generate. Nu zijn alle 4 de sleutels gewoon het zelfde. Het maakt dus bij 128 bit niet uit welke gegenereerde sleutel je kiest. Verder volg je gewoon de stappen als wat we bij de 64 bit deden. Dus ik ga hierbij geen plaatjes aan toevoegen.


Afbeelding

Het beveiligen van een draadloos netwerk met WPA versleuteling: Net hebben we uitgelegd hoe je je draadloos netwerk kan beveiligen met WEP versleuteling, van zowel 64 bit als 128 bit. Nu ga ik uitleggen hoe je je draadloos netwerk kan beveiligen met de veel sterkere versleuteling, WPA. Maar voordat ik dat ga doen ga ik eerst uitleggen waarom WPA een veel betere keuze is dan WEP beveiliging.

WPA staat voor: Wifi Protected Acces. De reden waarom WPA versleuteling veel beter is dan WEP versleuteling is, dat bij WEP een vaste sleutel wordt gebruikt. En bij WPA verwisseld dat steeds, althans, de hoofdsleutel niet, want dan zou om de seconden de verbinding verbroken worden. Nee, het gaat om 'n soort bonussleutel. Door deze techniek kan je niet meer data-pakketjes onderscheppen, omdat bij WPA bij iedere data-pakketje de sleutel anders is, wat bij WEP niet het geval was. Dit betekend uiteraard niet dat WPA nu heilig is. Vergis je niet. Er bestaan bepaalde technieken waarbij de WPA sleutel even goed gekraakt kan worden. Alleen duurt dit veel langer, omdat je het met een woordenboek aanval (dictionary attack) moet doen. Maar goed, er bestaat ook WPA2, maar dat is in feite hetzelfde als WPA. Het enige verschil in WPA2 is, is dat er bij WPA2 een nog sterkere encryptie methode gebruik wordt (AES). Maar WPA is ook gewoon veilig, maar WPA2 is gewoon nog veiliger. Dus als je de beschikking hebt om WPA2 te gebruiken, dan kan je beter voor WPA2 gaan. Dat is immers het veiligste op dit moment.

Zo, nu weer genoeg gebabbeld. Nu gaan we aan de slag met het instellen van WPA versleuteling. Volg het onderstaande plaatje (ik ga ervan uit dat je nu wel weet hoe je moet inloggen op de router, dus nu komt daar geen plaatje meer van).

Ga naar Wireless Settings of Security Settings (afhankelijk van je router) en kies daar voor WPA. Indien je WPA2 kiest is dat geen probleem, omdat het proces precies hetzelfde is als bij WPA. Als je 1 van deze 2 hebt gekozen moet je zelf een eigen gekozen sleutel verzinnen. (Let op! minimaal 14 karakters i.c.m letters, hoofdletters, cijfers en leestekens)!


Afbeelding

Volg nu deze plaatjes.


Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Op het plaatje hierboven zie je de tab Draadloze netwerken. Klik daar op. Als je dat gedaan hebt, klik je op Eigenschappen. Volg dan het plaatje hieronder.

Afbeelding

Doe de instellingen precies zo als op het bovenste plaatje aangegeven staat. (Let op! Indien je voor WPA kiest dien je het te veranderen naar WPA-PSK)!

Selecteer nu je draadloze netwerk en klik op Verbinding maken.

Afbeelding

Nu moet je de sleutel invoeren die je bij het instellen van WPA of WPA2 had gekozen. Klik daarna als je het ingevoerd hebt, op Verbinding maken.


Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

En voila! Je bent verbonden.

Extra informatie: (filmpje) In dit filmpje legt de Consumentenbond uit dat WEP eigenlijk niet meer van deze tijd is. En het daarom ook verstandig is om over te stappen naar WPA of nog liever WPA2.
Einde: Ik hoop dat jullie veel geleerd hebben van deze guide en dat jullie er bewuster van zijn geworden dat het hebben van een onbeveiligd draadloos netwerk gevaren met zich meebrengt. Neem dus even de tijd en beveilig je draadloos netwerk (goed)!

1/10

Rate, or hate

~~Arbiter~~
Zit je met ´n computer probleem, maar je kan het zelf niet oplossen? Stuur me een pb en dan zal ik kijken wat ik voor je kan betekenen via TeamViewer.

Heb je een onbeveiligd draadloos netwerk, maar je wilt hem beveiligen? Of heb je problemen met het beveiligen van je draadloos netwerk? Volg dan mijn guide door op deze link te klikken!

http://www.lunagang.nl/tipforum/viewtop ... 7&t=245249

Afbeelding
Superbrian32-Bjorn
Berichten: 1475
Lid geworden op: dinsdag 19 augustus 2008, 10:16
RS: God Bjorn (p2p)
Clan: Ceecs Clan

Re: Draadloos netwerk beveiligings guide

Bericht door Superbrian32-Bjorn »

=D> mooi uitgebreid en duidelijk (heb even snel doorgespit, geef je zo een cijfer) =D>
Afbeelding
dZArach
Berichten: 906
Lid geworden op: zaterdag 5 november 2011, 14:18
Oude naam: xChiHearts

Re: Draadloos netwerk beveiligings guide

Bericht door dZArach »

YES YES YES :D
IK HEB EEN NOOB ROUTER DIE NIET DRAADLOOS IS x[
vroeger had ik draadloos maar mijn vader vond dat te gevaarlijk omdat ie niet wist hoe je w8woord moest zetten en met deze guide weet ik het nu wel
THX x]
10/10
Afbeelding
Gemaakt door broodoos
Add me LoL: dZArach (30) - BEST CARRIER EUW (12)
imRobert7
Berichten: 4493
Lid geworden op: zondag 1 november 2009, 17:39
RS: Luc Dood Nek (f2p)
Oude naam: Robertjeh

Re: Draadloos netwerk beveiligings guide

Bericht door imRobert7 »

Goede guide, en origineel onderwerp. Alleen jammer dat ik niet een eigen draadloos internet heb :P Maarja, ik heb een "gewone" computer, met kabel, werkt ook goed :P
Superheat
Berichten: 8797
Lid geworden op: vrijdag 8 mei 2009, 19:36

Re: Draadloos netwerk beveiligings guide

Bericht door Superheat »

Ziet er erg goed uit.
Someone who hacked Zarfot's channel: "I tell the truth, and if you don't like it: too damn bad."
Plaatje
"There was a fella once. Running for a train. And he's carrying a pair of gloves, this man.
He drops a glove on the platform, but he doesn't notice. And then later on, inside the train,
he's sitting by the window and he realises that he's just got this one glove left.
But the train's already started pulling out of the station. So what does he do?
He opens the window, and he drops the other glove onto the platform.
That way, whoever finds the first glove, can just have the pair."

"What are you telling me?"

"Goodbye, mister Nygaard."

"Goodbye, deputy."
Chris
Ex-moderator
Berichten: 17442
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2007, 11:13
RS: Z dragon999 (p2p)

Re: Draadloos netwerk beveiligings guide

Bericht door Chris »

Ziet er goed uit, ook erg handig voor de mensen met iets minder kennis van computers. :)
Afbeelding
~Completionist cape owner since 21-07-2013~
~Max cape owner since 23-09-2011~
Afbeelding
Neite
Blogger van de maand
Berichten: 8552
Lid geworden op: maandag 12 november 2007, 21:49
RS: Neite (OSRS)
Contacteer:

Re: Draadloos netwerk beveiligings guide

Bericht door Neite »

Hopelijk zit mijn buurman niet op ltf :#

Mooie guide wel :)
Arbiter
Berichten: 2075
Lid geworden op: dinsdag 26 oktober 2010, 8:43
RS: Ome Toon (f2p)
Clan: Xtarte Tatin
Oude naam: Hanibal392

Re: Draadloos netwerk beveiligings guide

Bericht door Arbiter »

Bedankt voor alle reacties! :) Vind het erg fijn om te lezen dat jullie het een goede guide vinden.
Zit je met ´n computer probleem, maar je kan het zelf niet oplossen? Stuur me een pb en dan zal ik kijken wat ik voor je kan betekenen via TeamViewer.

Heb je een onbeveiligd draadloos netwerk, maar je wilt hem beveiligen? Of heb je problemen met het beveiligen van je draadloos netwerk? Volg dan mijn guide door op deze link te klikken!

http://www.lunagang.nl/tipforum/viewtop ... 7&t=245249

Afbeelding
Cow in bikini
Berichten: 5438
Lid geworden op: dinsdag 16 juni 2009, 8:48
RS: cow in bkini (p2p)
Clan: Tits or GTFO!!
Contacteer:

Re: Draadloos netwerk beveiligings guide

Bericht door Cow in bikini »

Heb ff snel de guide doorgenomen; ik vind hem geweldig. Vooral het feit dat alles stapje voor stapje is uitgelegd maakt dit zo'n goede guide. 9,5/10 :bier:
Afbeelding
Arbiter
Berichten: 2075
Lid geworden op: dinsdag 26 oktober 2010, 8:43
RS: Ome Toon (f2p)
Clan: Xtarte Tatin
Oude naam: Hanibal392

Re: Draadloos netwerk beveiligings guide

Bericht door Arbiter »

Cow in bkini schreef: Heb ff snel de guide doorgenomen; ik vind hem geweldig. Vooral het feit dat alles stapje voor stapje is uitgelegd maakt dit zo'n goede guide. 9,5/10 :bier:
Dankje voor die mooie 9,5! :)
Zit je met ´n computer probleem, maar je kan het zelf niet oplossen? Stuur me een pb en dan zal ik kijken wat ik voor je kan betekenen via TeamViewer.

Heb je een onbeveiligd draadloos netwerk, maar je wilt hem beveiligen? Of heb je problemen met het beveiligen van je draadloos netwerk? Volg dan mijn guide door op deze link te klikken!

http://www.lunagang.nl/tipforum/viewtop ... 7&t=245249

Afbeelding
Slyfer
Ex-moderator
Berichten: 9809
Lid geworden op: maandag 14 maart 2011, 21:39

Re: Draadloos netwerk beveiligings guide

Bericht door Slyfer »

Best een interessante guide. :)

Kudos Arbiter!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Writing
Berichten: 1265
Lid geworden op: zondag 6 december 2009, 19:55
RS: Gestopt
Clan: ELlTE
Oude naam: Rogiertje
Contacteer:

Re: Draadloos netwerk beveiligings guide

Bericht door Writing »

Lijkt mij een uitgebreide, mooie en originele guide. Goed werk! =D>
Afbeelding
imRobert7
Berichten: 4493
Lid geworden op: zondag 1 november 2009, 17:39
RS: Luc Dood Nek (f2p)
Oude naam: Robertjeh

Re: Draadloos netwerk beveiligings guide

Bericht door imRobert7 »

Neite schreef: Hopelijk zit mijn buurman niet op ltf :#
(A) :P
SjoerdDonsje
Berichten: 3985
Lid geworden op: maandag 25 september 2006, 16:31
Clan: Vice
Oude naam: KaraKoen

Re: Draadloos netwerk beveiligings guide

Bericht door SjoerdDonsje »

Jammer dat vrijwel niemand meer Windows XP heeft.
Afbeelding
Arbiter
Berichten: 2075
Lid geworden op: dinsdag 26 oktober 2010, 8:43
RS: Ome Toon (f2p)
Clan: Xtarte Tatin
Oude naam: Hanibal392

Re: Draadloos netwerk beveiligings guide

Bericht door Arbiter »

KaraKoen schreef: Jammer dat vrijwel niemand meer Windows XP heeft.
Ik ken nog zat mensen die nog steeds Windows XP gebruiken, hoor. :P Wie weet voeg ik er ooit nog plaatjes bij over hoe je het in Windows Vista en Windows 7 kan doen, maar ik beloof uiteraard niets.
Zit je met ´n computer probleem, maar je kan het zelf niet oplossen? Stuur me een pb en dan zal ik kijken wat ik voor je kan betekenen via TeamViewer.

Heb je een onbeveiligd draadloos netwerk, maar je wilt hem beveiligen? Of heb je problemen met het beveiligen van je draadloos netwerk? Volg dan mijn guide door op deze link te klikken!

http://www.lunagang.nl/tipforum/viewtop ... 7&t=245249

Afbeelding
Joost
Berichten: 11482
Lid geworden op: vrijdag 9 november 2007, 17:45

Re: Draadloos netwerk beveiligings guide

Bericht door Joost »

Ziet er goed uit Arbiter. ;o
Je kan binnekort btw weer een PB verwachten over de guide die je niet moch schrijven, kom er niet echt uit.
Arbiter
Berichten: 2075
Lid geworden op: dinsdag 26 oktober 2010, 8:43
RS: Ome Toon (f2p)
Clan: Xtarte Tatin
Oude naam: Hanibal392

Re: Draadloos netwerk beveiligings guide

Bericht door Arbiter »

'Joost schreef: Ziet er goed uit Arbiter. ;o
Je kan binnekort btw weer een PB verwachten over de guide die je niet moch schrijven, kom er niet echt uit.
Zal 't in de gaten houden. ;)
Zit je met ´n computer probleem, maar je kan het zelf niet oplossen? Stuur me een pb en dan zal ik kijken wat ik voor je kan betekenen via TeamViewer.

Heb je een onbeveiligd draadloos netwerk, maar je wilt hem beveiligen? Of heb je problemen met het beveiligen van je draadloos netwerk? Volg dan mijn guide door op deze link te klikken!

http://www.lunagang.nl/tipforum/viewtop ... 7&t=245249

Afbeelding
Arbiter
Berichten: 2075
Lid geworden op: dinsdag 26 oktober 2010, 8:43
RS: Ome Toon (f2p)
Clan: Xtarte Tatin
Oude naam: Hanibal392

Re: Draadloos netwerk beveiligings guide

Bericht door Arbiter »

Bump.
Zit je met ´n computer probleem, maar je kan het zelf niet oplossen? Stuur me een pb en dan zal ik kijken wat ik voor je kan betekenen via TeamViewer.

Heb je een onbeveiligd draadloos netwerk, maar je wilt hem beveiligen? Of heb je problemen met het beveiligen van je draadloos netwerk? Volg dan mijn guide door op deze link te klikken!

http://www.lunagang.nl/tipforum/viewtop ... 7&t=245249

Afbeelding
Arbiter
Berichten: 2075
Lid geworden op: dinsdag 26 oktober 2010, 8:43
RS: Ome Toon (f2p)
Clan: Xtarte Tatin
Oude naam: Hanibal392

Re: Draadloos netwerk beveiligings guide

Bericht door Arbiter »

Bump, aangezien dit toch belangrijk is. ;)
Zit je met ´n computer probleem, maar je kan het zelf niet oplossen? Stuur me een pb en dan zal ik kijken wat ik voor je kan betekenen via TeamViewer.

Heb je een onbeveiligd draadloos netwerk, maar je wilt hem beveiligen? Of heb je problemen met het beveiligen van je draadloos netwerk? Volg dan mijn guide door op deze link te klikken!

http://www.lunagang.nl/tipforum/viewtop ... 7&t=245249

Afbeelding
imRobert7
Berichten: 4493
Lid geworden op: zondag 1 november 2009, 17:39
RS: Luc Dood Nek (f2p)
Oude naam: Robertjeh

Re: Draadloos netwerk beveiligings guide

Bericht door imRobert7 »

Wilde het gisteren posten, maar had geen zin: de meeste mensen hebben hun draadloos internet wel beveiligd. Niet alle mensen zijn zo dom om het onbeveiligd te laten ;)
Plaats reactie