- Hoofdpagina
- Overige guides
- Zeldzame spullen
- Cryptic Clue Fest II
Cryptic clue fest II
Het Cryptic clue fest is een puzzelevenement dat op de officiële forums van RuneScape en het spel zelf plaatsvindt. Het is op 20 augustus begonnen en duurt enkele dagen. Elke dag zal er een nieuw deel van de puzzel op het forum worden geplaatst.
Je hoeft de puzzels niet op de dag te doen dat ze uit zijn gekomen. Je kunt ze ook allemaal achter elkaar doen, als alle puzzels uit zijn. Aan het einde zul je een beloning krijgen. Je zult in ieder geval het vergrootglas van vorig jaar kunnen halen als je die vorig jaar hebt gemist.
De eerste dag zul je de naam van een personage in RuneScape kunnen vinden. Je moet met hem, het of haar met een paar gegeven spullen in je inventory praten. Daarna zul je een raadsel krijgen met wie je de volgende dag moet praten. Uit de berichten die op het forum verschijnen, kun je de voorwerpen afleiden die je nodig hebt.
Dag 1
In de puzzel staat met wie je moet praten en welke voorwerpen je mee moet nemen.
Klik als je de puzzel van dag 1 wilt weten.
Engels
The sun had begun to dip slowly beneath the horizon, bringing another quiet day in Lumbridge to a close.
I was making some final adjustments to a log I was writing when I heard the sound of somebody knocking on the oak, front door of my humble home.
Cautiously, I approached and opened it slightly to peek outside. To my surprise however whoever had knocked had vanished, leaving only a single, large, envelope sticking out of a crack in my door.
The envelope's large, red; wax seal was emblazoned with a strange symbol. I carefully plucked it free and headed back inside to open it.
Within the envelope, I found a piece of folded parchment and a hastily written note. Placing the folded paper aside, I began to read the note;
I was told that if I ever felt I was in danger, you were the one person I could trust.
Something of great value is threatened by greed and those of ill will; I assure you this is no joke, but a very serious cry for aid.
I have included a clue that you must solve. This clue will reveal my identity and a selection of items you should carry with you so I know you have solved my challenge. I must be certain of your skill and your identity, you see.
I will explain everything when we can speak safely in person.
Trust no-one!
I knew that whatever I was being dragged into was trouble, but curiosity pulled at my hands, urging them towards the so-called 'clue' and I found myself unfolding it...
I had expected some sort of anagram, a riddle or code to break. I found myself a little shocked by what I discovered...
Remember tO Deliver Documents on thE way to the ClerK.
Bucket
RING mould
3 PIeces of caKE
2 ruBber tUbes
Concentrated KhalphitE spiTS
10 FingErs from A newT
HERbal teaS
The bizarre shopping list was written in the same script as the note, but the grammar was incredibly poor. This didn't seem like any clue or puzzle I had come across in my life, but there had to be something more to it.
The person who had written this clue and the letter were the same person, I was sure. So why was this one written so strangely when the other had been written normally?
An idea struck me and I took my notebook out and I began to write down all the things that stood out in the list and soon an answer began to emerge.
Vertaling
De zon was al langzaam achter de horzon aan het zakken, wat weer een rustige dag in Lumbridge tot een einde bracht.
Ik maakte een paar laatste aanpassingen aan een verslag dat ik aan het schrijven was, tot ik een geluid hoorde van iemand die op mijn eikenhouten voordeur van mijn nederige huisje klopte.
Voorzichtig ging ik er heen. Ik opende de deur net ver genoeg, zodat ik naar buiten kon kijken. Tot mijn verbazing was diegene die had geklopt, verdwenen. Hij liet alleen één grote envelop in een scheur van mijn deur achter.
De envelop was groot en rood. Een zegel van was met een vreemd symbool versierde het. Ik haalde de brief voorzichtig uit de deur en ging naar binnen om hem open te maken.
In de envelop vond ik een stuk gevouwen perkament en een haastig geschreven briefje. Ik schoof het gevouwen papier aan de kan en begon het briefje te lezen.
Mij werd verteld dat ik jou kon vertrouwen als ik ooit in gevaar dacht te zijn.
Iets van grote waarde wordt door hebzucht en kwade wil bedreigd; ik verzeker je dat dit geen grap is, maar een serieuze roep om hulp.
Ik heb een raadsel bijgevoegd dat je op moet lossen. Dit raadsel zal mijn identiteit bekend maken, samen met een aantal voorwerpen die je bij je moet dragen zodat ik weet dat je mijn uitdaging hebt opgelost. Ik moet zeker zijn van je vaardigheden en je identiteit, zie je.
Ik leg alles uit als we veilig met elkaar kunnen spreken.
Vertrouw niemand!
Ik wist dat waar ik ook in mee zou worden genomen, problemen waren, maar nieuwsgierigheid nam macht van mijn handen, die mij naar het zogenaamde raadsel leidden en ik merkte dat ik het zomaar openvouwde...
Ik had een soort anagram, een raadseltje of een code verwacht. Ik was echter verbaasd door wat ik had ontdekt...
veRgeet niet Om De Documenten van dE sChool door te kijKen.
Brood
opbRENGst loterij ophalen
3 PIcknickcaKEs
2 ruBberen tUbes
geConcentreerde KhalphitETranen
10 FabriEksAppelTaart
HERfStbladeren
Het bizarre boodschappenlijstje was in hetzelfde handschrift als het briefje geschreven, maar de grammatica was erg slecht. Dit leek op geen enkele puzzel of raadsel dat ik ooit had gezien, maar er moest iets achter zitten.
De persoon die deze hint had geschreven en de persoon die de brief schreef, waren dezelfde. Dat wist ik zeker. Waarom was deze zo vreemd opgeschreven, terwijl die andere normaal was?
Ik kreeg ineens een ingeving en pakte mijn notitieblok. Ik begon alles over te schrijven wat in het lijstje opviel en al snel kwam het antwoord boven.
Schrijf de hoofdletters uit het lijstje achterelkaar op en het wordt duidelijk. RODDECK - BRENG 3 PIKE 2 BUCKET 10 FEATHER.
Ga met 3 pikes, 2 buckets en 10 feathers naar Roddeck, die in het huisje ten noordoosten van het kasteel van Lumbridge woont. Notes werken niet! Je moet precies de aantallen bij je hebben. Vier pikes in plaats van drie werkt bijvoorbeeld niet.
Roddeck geeft je een incompleet boek en vertelt dat je met een man in Varrock moet praten voor meer pagina's van het boek. Hij draagt een ooglapje en verkoopt pijlen en bogen.
Dag 2
De oplossing van Roddecks raadsel is Lowe, de man van de bogenwinkel.
Klik als je de puzzel van dag 2 wilt weten.
Engels
...As I approached Varrock the sun was just beginning to set in the west.
The city was a strange place for me, half a run-down slum and the other half a rich, wealthy place of commerce. As I moved down the main street leading to the centre I noticed the homeless hunched in side streets whilst nobles tried to ignore them as they walked past.
The previous contact had informed me of a secret group protecting an ancient treasure horde, they used clues and puzzles to hide the location of such a treasure from another organisation who sought to steal it. I wasn't sure why I was getting wrapped up in this mess but they needed my help.
I had been sent to meet with another member of this secret society. I found myself outside his shop and whilst other merchants were beginning to pack up their wares I found the store before me empty.
Off to the side I noticed a side room, the door slightly ajar... and a small pool of red liquid leaking out from underneath.
I pressed myself against the wall and opened the side room door slightly, peaking in. Inside, near a large table, a man was laying face down with his outstretched hand clutching a strange statue, the other clutching a crossbow, the pool of red from the door leading underneath the man's chest. The room had been thrown into disarray, with chests and drawers all flung open; somebody had obviously been searching for something.
I bent down, grimacing as I pulled the statue from the man's hand. It was cheap stone, a rather ugly and crude figure of a hooded figure clutching a book. On the underside some ancient writing was marked, it read "The secret lies within". I felt the statue again and had an idea...
With a swift and strong motion I threw the statue against the hard flooring and the statue shattered as expected. Amongst the broken stone fragments I spotted two scraps of parchment, tightly folded.
Scrap 1
..also features more displays on our rich history. Resident art critic Jacques is particularly proud of our rare painting of King Lathas of Ardougne! So whether it is part of an educational visit, a daytrip around the City of Varrock, or to make substantial donations, please don't hesitate to visit us!
The first parchment seems to have been torn out of some form of advertisement for something.
Scrap 2
Skyward hall of forgotten ages,
11 treasures stand in barless cages.
Find included some calculus expounded,
Compare conclusions with tables founded.
Two of Treasure 1: X + (6x6) = 48
Five of Treasure 2: Y + (65/5) = 60
Eight of Treasure 3: 3Z + 51 = 150
The second parchment was another grid, this time full of common items found throughout RuneScape. Below it was an odd riddle that seemed to explain what I would need to do, and a series of math equations. Perhaps the missing number in the equation was the key to the grid.
The grid with the items seemed familiar, like the layout of something I had seen somewhere, perhaps a layout of somewhere in the museum?
Vertaling
Terwijl ik Varrock binnenkwam, begon de zon net in het westen op te komen.
Ik vond de stad een vreemde plaats, de ene helft was een arme krottenwijk en de andere helft een rijke, welvarende handelsplaats. Toen ik mij over de hoofdstraat voortbewoog die mij naar het centrum zou leiden, merkte ik de daklozen op die samen waren gekropen in de zijstraten, terwijl de nobelen hun probeerden te negeren als ze langsliepen.
Mijn vorige contactpersoon had mij over een geheime groepering verteld die een oude schat bewaakte. Ze gebruikten raadsels en puzzels om de plaats voor een andere organisatie te verbergen, die de schat zocht om hem te stelen. Ik wist niet zeker waarom ik bij deze zaak betrokken werd, maar ze hadden mijn hulp nodig.
Ik was gestuurd om nog een lid van deze geheime genootschap te ontmoeten. Ik belandde buiten zijn winkel en terwijl andere handelaren hun waren leken te bundelen, zag ik dat de winkel voor mij leeg was.
Aan de zijkant ontdekte ik een zijkamer, de deur stond op een kier... en een kleine plas rode vloeistof kwam eronder vandaan.
Ik duwde mijzelf tegen de muur en opende zijkamer een klein beetje, zodat ik naar binnen kon kijken. Binnen lag, naast een grote tafel, een man met zijn gezicht naar beneden en een uitgestrekte hand die een vreemd beeld vasthad, de ander hand bevatte een kruisboog. De plas rode vloeistof bij de deur leed naar de onderkant van de borstkas van de man. De kamer was een grote bende, met allerlei kisten en laden die open waren getrokken. Iemand had duidelijk naar iets gezocht.
Ik ging verder en trok en lelijk gezicht toen ik het beeld uit de hand van de man haalde. Het was goedkoop; een lelijk en ruw personage van een met een kap bedekt figuur dat een boek vasthad. Aan de onderkant was iets in oud schrift te lezen. Er stond "het geheim ligt hierin". Ik betastte het standbeeld nogmaals en had een idee...
Met een vlugge en sterke zwaai gooide ik het standbeeld tegen de harde vloer en het standbeeld spatte uiteen, zoals ik verwachtte. Tussen de gebroken steenscherven zag ik twee stukken perkament, strak dichtgevouwen.
Stuk 1
..bevat ook nog meer vitrines over onze rijke historie. Inwoner en kunstcriticus Jacques is vooral trots op ons zeldzame schilderij van King Lathas uit Ardougne! Of het nu een educatief bezoek, een dagtochtje naar Varrock of om een grote donatie te maken is, aarzel niet om ons te bezoeken!
Het eerste stuk lijkt uit een soort advertentie voor iets gescheurd te zijn.
Stuk 2
Hemelshoge hal van vergeten tijden,
11 schatten staan in tralieloze kooien.
Vind het door wat wiskunde,
vergelijk de uitkomsten met de tafels.
Twee van schat 1: X + (6x6) = 48
Vijf van schat 2: Y + (65/5) = 60
Acht van schat 3: 3Z + 51 = 150
Het tweede stuk perkament was nog een rooster, deze keer vol alledaagse voorwerpen uit heel RuneScape. Eronder stond een vreemd raadseltje dat leek te verklaren wat ik moest oplossen, een serie wiskundige vergelijkingen. Misschien was het missende nummer de sleutel tot het rooster.
Het rooster met de voorwerpen leek mij bekend voor te komen. Het leek op de indeling van iets wat ik ergens had gezien. Misschien de indeling van een plaats in het museum?
Fout
Door een fout van Jagex moet je voor dit Cryptic Clue Fest naar een plaats die niet voor gratis spelers beschikbaar is. Als je naar de locatie gaat, kun je een kaart zien van de verdieping waar je niet op kunt. Daar staan echter niet de cijfers op die je nodig hebt. Met de volgende kaart kun je de puzzel toch oplossen:
48 | 9 | 47 |
3 | 10 | 18 |
35 | 26 | |
12 | 14 | 33 |
De advertentie uit de puzzel is duidelijk van het museum van Varrock. Op de bovenste verdieping staan vitrines met dezelfde indeling als de tabel met voorwerpen uit te puzzel. Als je de rekensommetjes oplost, krijg je de getallen 12, 47 en 33. Kijk waar de vitrines met deze nummers in het museum staan. Je kunt deze nummers ook in het kaartje voor de gratis spelers vinden. Kijk welk voorwerp op die plaats in de tabel met voorwerpen staat.
Je moet dus met 2 gold amulets, 5 leather boots en 8 balls of wool naar de mysterieuze persoon van Roddecks raadseltje. Dat is Lowe, de man van de pijlenwinkel. Deze winkel is ten oosten van het marktplein van Varrock.
Lowe vertelt dat een meisje met een rode party hat en donker haar nog meer pagina's heeft. Het meisje bleef maar praten over een man met een zonnebril en een afrokapsel.
Dag 3
De oplossing van het raadsel is Megan, de barmeid in de Party Room van Falador.
Klik als je de puzzel van dag 3 wilt weten.
Engels
...The Museum felt like a different place at night, the suits of armour stood like silent guardians warding against trespassers like myself and the full moon outside cast long shadows from the various display cases creating a labyrinth of shadows.
The clues in the statuette my contact as fiercely protected had led me here, and soon I had found what I was looking for; two tiles hidden in different places.
As I moved to a window to get some proper light, I heard footsteps from the nearby stairs. I leaped behind a display case to hide, peeking out slightly to see who was there.
A figure in a dark cloak and hood appeared, I could see that they had a wicked looking dagger in their hand and they were scanning the room looking for something...no, not something, someone.
The figure moved closer and closer, I knew if I moved they would hear me and weaponless I wouldn't make it to the exit, I was trapped. Then I heard another set of footsteps enter the room.
A flash of green light, a cry of shock and somebody falling down echoed in the room, leaping from my hiding place for the door I saw the hooded figure snared on the floor, a young girl with a handful of runes and a red hat stood by the door.
"Come on!" she shouted at me "We've got to get out of here before that spell wears off!"
We ran, bursting through the back door of the museum and making our way through the alleyways of Varrock till we reached a half-built house.
"We should be safe here for a moment, you need to figure out the next puzzle quickly!" the girl told me in gasped breaths.
I pulled the tiles out from my pouch and examined them;
Each tile featured a separate logic puzzle.
Tile 1;
Sir Tiffy, Sir Amik, Sir Renittee, Sir Vant and Sir Gerry have each borrowed money from one of the others, and each has lent money to one of the others as well.
You know that none of them has lent money to more than one person and none of them has borrowed money from someone they have lent money to. You also know that:
Sir Tiffy borrowed money from Sir Amik
Sir Gerry did not lend money to Sir Amik
Sir Renitee lent money to Sir Vant
Sir Tiffy did not lend money to Sir Renitee
Who lent money to Sir Amik?
When you know the answer, consult below for the item you need.
Sir Tiffy = 4 Pots
Sir Gerry = 1 Body Rune
Sir Vant = 3 Bones
Sir Renitee = 2 Ropes
Tile 2;
General Wartface, General Bentnose, Mudknuckles and Grubfoot have all been playing Gnomeball near the monastery. The ball smashed one of the precious stained-glass windows and a furious Monk demanded the goblins tell him which one had done it.
Wartface: "Not me! Me didn't break anything!. It was Grubfoot!"
Bentnose: "It was me, me broke it! Stupid human!"
Mudknuckles: "Don't be mad at Wartface, he no break nothing!"
Grubfoot: "Bentnose no break window! He is liar!!"
You know for a fact that the one who broke the window is lying, but any number of the others *could* be lying.
Whoever broke the window holds the answer you need.
General Wartface = 6 Fire Runes
General Bentnose = 3 Unstrung Holy Symbols
Mudknuckles = 5 Ashes
Grubfoot = 2 Shrimp
Vertaling
Het museum leek 's nachts wel anders dan overdag. De opgezette harnassen stonden als stille wachters die indringers als ik afweerden en de volle maan buiten wierp lange schaduwen op de verschillende vitrines, waardoor een doolhoof van schaduwen ontstond.
De raadsels in het standbeeld dat zo goed door mijn contactpersoon was beschermd, hadden me hierheen geleid. Al snel vond ik waar ik naar zocht: twee tegels die op verschillende plaatsen verborgen waren.
Toen ik mij naar een raam om licht te krijgen, bewoog, hoorde ik voetstappen uit de richting van de trap komen. Ik dook achter een vitrine om mij te verstoppen en probeerde stiekem te zien wie daar was. Een figuur met een duistere mantel en kap verscheen. Ik kon zien dat hij een gemene dolk in zijn hand en ze zochten de kamer af naar iets... nee, niet iets, maar iemand...
De figuur kwam dichter en dichter bij. Ik wist dat hij me zou horen als ik me zou bewegen en zonder wapen zou ik het niet tot de uitgang redden. Ik zat gevangen. Daarna hoorde ik nog meer voetstappen de kamer binnengaan.
Een groene lichtflits, een schreeuw van schrik en iemand die viel, echoden in de kamer door. Terwijl ik vanuit mijn schuilplaats opsprong, zag ik dat de figuur met de kap op de vloer vast was gestrikt. Er stond ook een jong meisje met een handjevol runes en een rode hoed bij de deur.
"Kom op!" riep ze naar mij, "we moeten hier weg voordat de spreuk uitgewerkt is!"
We renden weg, braken door de achterdeur van het museum en renden door de steegjes van Varrock totdat we een halfgebouwd huis bereikten.
"We zijn hier voor even veilig, je moet de volgende puzzel snel oplossen!" vertelde het meisje mij hijgend.
Ik haalde de tegels uit mijn zak en bekeek ze;
Elk stukje bevatte een aparte puzzel.
Tile 1;
Sir Tiffy, Sir Amik, Sir Renitee, Sir Vant en Sir Gerry hebben allemaal geld van elkaar geleend. Iedereen heeft ook aan één van de anderen uitgeleend.
Je weet dat niemand aan meer dan één persoon heeft uitgeleend en dat niemand geld heeft geleend aan wie ze geld hebben uitgeleend. Je weet ook dat:
Sir Tiffy heeft geld geleend van Sir Amik
Sir Gerry heeft geen geld geleend aan Sir Amik
Sir Renitee heeft geld geleend aan Sir Vant
Sir Tiffy heeft geen geld geleend aan Sir Renitee
Wie heeft er geld geleend aan Sir Amik?
Als je het antwoord weet, kijk dan voor het voorwerp dat je nodig hebt beneden.
Sir Tiffy = 4 Pots
Sir Gerry = 1 Body Rune
Sir Vant = 3 Bones
Sir Renitee = 2 Ropes
Tile 2;
General Wartface, General Bentnose, Mudknuckles en Grubfoot spelen allemaal Gnomeball bij de Monastery. De bal heeft een van de kostbare glas-in-lood-ramen kapot gemaakt en een woeste monnik Monk vroeg de goblins hem te vertellen wie dat had gedaan.
Wartface: "Niet ik! Mij heeft niets gebroken! Het was Grubfoot!"
Bentnose: "Het was ik, mij brak het! Stom mensenwezen!"
Mudknuckles: "Wees niet boos op Wartface, hij heeft nooit geen raam gebroken!"
Grubfoot: "Bentnose brak geen raam! Hij is lieger!!"
Je weet zeker dat diegene die het raam heeft gebroken, liegt, maar de anderen kunnen ook liegen.
Wie het raam brak, bevat het antwoord dat je nodig hebt.
General Wartface = 6 Fire runes
General Bentnose = 3 Unstrung holy symbols
Mudknuckles = 5 ashes
Grubfoot = 2 shrimp
Bij de eerste puzzel heeft Sir Tiffy geld geleend van Sir Amik. Aangezien ze niet aan elkaar hebben geleend, is Sir Tiffy het niet. Sir Gerry valt ook af. Sir Renitee heeft al aan iemand geld geleend. Sir Vant blijft dus over. Bij hem horen drie bones.
Je weet dat degene die het raam in puzzel twee heeft gebroken, liegt. Als Bentnose het raam zou hebben gebroken, spreekt hij de waarheid. Dat kan dus niet. Bentnose valt af. Hierdoor weet je ook dat Grubfoot de waarheid spreekt. Hetzelfde geldt voor Mudknuckles. Wartface heeft het raam dus gebroken. Bij zijn naam staat dat je 6 fire runes mee moet nemen.
Ga met 3 bones en 6 fire runes naar Megan in de Party Room van Falador. Morgan zal je nog meer pagina's van het boek geven.
Dag 4
Klik als je de puzzel van dag 4 wilt weten.
Engels
...After solving the clues on the tiles I knew I would need to do some research in the city of Falador and Megan told me that she had hidden another clue in Falador castle.
I had discovered that Megan was the granddaughter of one of the secret society members and the task of protecting "the great secret" had fallen to her. She seemed trustworthy and I needed the help.
She led me to the majestic Falador castle and to the top of one of the towers. There a statue of a knight looked out over the city.
"Here, help me with this," Megan asked, a cheeky smile spread across her face.
She began pulling at a stone engraving on the base of the statue, as I helped we pulled it away to reveal a thin sheet of bronze hidden beneath the engraving.
However, as I started to investigate the relief, the trapdoor leading to the tower flung open and emerging from it was a rather mild-mannered man in a hideously coloured shirt.
"The secret will be ours" he hissed, pulling out the wicked looking dagger from a hidden sheath. He was the same man who had tried to kill us in Varrock, somehow he had found us.
We were trapped again, with nowhere to run. As the killer advanced on us, I glanced over the edge of the tower and thought of a daring escape plan.
"Do you trust me?" I bellowed at Megan, her faint nod was enough to encourage my actions.
Grabbing her arm I jumped off the side of the tower, the rush of air from falling was shocking, but nowhere near as shocking as the cold water of the moat surrounding the castle. I pulled Megan with me, desperately swimming to reach the side and clambered out.
When we finally reached safety, I examined the bronze sheet we had discovered;
The secret writ, the tomes protected.
In Wise Man's library they sit undetected.
Each line, word, and letter in ciphers pen,
The mystery's end you can apprehend.
The first is found in Fowlest text,
1,3,1/ 1,3,2/ 1,2,2/ 1,2,3/ 1,2,3/ 8,3,6/ 2,2,3/ 1,1,2/ 2,3,7/ 5,4,4/ 1,4,7 /
The second in Folklore's Myth is next,
6,2,3/ 3,1,2/ 1,1,6/ 1,3,5/ 6,1,3/ 4,5,1/ 4,1,4/ 5,2,1/ 3,5,4/ 1,3,5 / 1,1,6 / 4,5,2 / 7,2,4 /
The final sought in opus strange, perception is key for answers exchange
1,2,5/ 3,1,9/ 9,4,7/ 9,1,3/ 4,4,3/ 4,1,1/ 6,1,3/ 1,4,2/ 2,1,1/ 7,2,5/ 8,2,1/ 4,4,1/ 3,1,8/ 8,4,2/ 10,2,7/ 6,2,1 /
Vertaling
...Toen ik de raadsels op de tegels had opgelost, wist ik dat ik onderzoek in de stad Falador moest doen. Megan vertelde mij dat ze nog een raadsel in het kasteel van Falador had verstopt.
Ik ontdekte dat Megan de kleindochter van een van de leden van het geheime genootschap was en dat de taak om het "grote geheim" te bewaken, aan haar was toebedeeld. Ze leek betrouwbaar en ik had hulp nodig.
Ze leidde me naar het majestueuze kasteel van Falador. We gingen naar de top van een van de toren. Daar stond een standbeeld van een ridder, die de hele stad overzag.
"Kijk hier, help me even," vroeg Megan. Er stond een brutale glimlach op haar mond.
Ze begon op de stenen gravure op de basis van het standbeeld te drukken. Ik hielp het haar weg te duwen om een dunne bronzen plaat onder de gravure te vinden.
Toen ik het reliëf echter onderzocht, sprong het luik naar de toren open. Er kwam een redelijk goedgemanierde man met een afgrijselijk gekleurde trui naar boven.
"Het geheim zal voor ons zijn," siste hij en hij haalde een gemene dolk uit een verborgen doek. Hij was dezelfde man als die ons in Varrock wilde vermoorden. Op de een of andere manier had hij ons gevonden.
We zaten weer in de val en we konden nergens heenrennen. De moordenaar kwam op ons af. Ik keek over de rand van de toren en bedacht een gewaagd ontsnappingsplan.
"Vertrouw je me?" bulderde ik naar Megan. Haar flauwe knik was genoeg om mij in actie te brengen.
Ik pakte haar arm en sprong van de zijkant van de toren af, de wind die het vallen veroorzaakte, liet ons schrikken, maar dat was niets vergeleken met het koude water uit de gracht die om het kasteel lag. Ik trok Megan naar me en zwom radeloos om de zijkant te bereiken en eruit te klimmen.
Toen we eindelijk veilig waren, bekeek ik de bronzen plaat die wij hadden ontdekt.
Het geheim geschreven, de boeken beschermd.
In Wise Mans bibliotheek zijn ze onontdekt.
Elke lijn, woord en letter in geheimschrift.
Het einde van het mysterie kan je bevatten.
Het eerste is te vinden in de kippigste tekst.
1,3,1/ 1,3,2/ 1,2,2/ 1,2,3/ 1,2,3/ 8,3,6/ 2,2,3/ 1,1,2/ 2,3,7/ 5,4,4/ 1,4,7 /
Het tweede in de volksmythe is de volgende.
6,2,3/ 3,1,2/ 1,1,6/ 1,3,5/ 6,1,3/ 4,5,1/ 4,1,4/ 5,2,1/ 3,5,4/ 1,3,5 / 1,1,6 / 4,5,2 / 7,2,4 /
Het laatste gezocht in het vreemde literaire werk, perceptie is de sleutel voor het antwoord
1,2,5/ 3,1,9/ 9,4,7/ 9,1,3/ 4,4,3/ 4,1,1/ 6,1,3/ 1,4,2/ 2,1,1/ 7,2,5/ 8,2,1/ 4,4,1/ 3,1,8/ 8,4,2/ 10,2,7/ 6,2,1 /
Uitwerking van de puzzel: Als je naar de Wise old man in Draynor Village gaat en zijn boekenkasten doorzoekt, zul je drie boeken tegenkomen. Het eerste boek gaat over kippen. Daar moet je de eerste code op loslaten. Deze is steeds opgedeeld in drie cijfers. Het eerste cijfer staat voor de regel waar je naar moet kijken, het tweede cijfer voor het woord in die regel en het derde cijfer voor de letter in dat woord. Het gaat steeds om de eerste pagina in het boek. Als je deze methode hierop toepast krijg je:
t/h/r/e/e/p/l/a/n/k/s
Nu moet je de tweede code op het volgende boek, namelijk het boek over folklore, toepassen. Je krijgt dan:
f/o/u/r/e/a/r/t/h/r/u/n/e
Tijd om ook de laatste code te gebruiken op het overgebleven boek:
s/e/v/e/n/i/r/o/n/d/a/g/g/e/r/s
Uit de hint van Megan kon je opmaken dat je naar de Hairdresser in Falador moet. Deze is noord van de westelijke bank in Falador. Neem 3 planken, 4 earth runes en 7 iron daggers mee naar hem.
Dag 5
Klik als je de puzzel van dag 5 wilt weten.
Engels
...The sun warmed my exposed skin as we made our way into Al-Kharid.
We had been traveling for a few days, pondering over the numerous clues and puzzles that had led us to this point. Megan and I were close to unlocking what this whole affair was about and we had escaped the man who had chased us through Falador and Varrock.
Megan told me we had to meet a contact here, somebody her grandfather had known. She pushed aside the curtain door of a nearby building and entered. Inside, a woman sat holding an ornate box.
"You have arrived at last" she said warmly.
"For too long, a group of us have protected an ancient treasure... a treasure so huge it would change the power structure throughout all of Gielinor. Its location has been kept a secret but now that secret is threatened by the people chasing you" as she spoke she handed the ornate box to me.
"You were chosen for your skills in unraveling these cryptic messages and puzzles. We need you to figure out the location of this ancient treasure, destroy the clues you have found and write new ones. We cannot allow this group to get a hold of any the clues leading to the treasure. You have proven yourself as a trustworthy and reliable person in your adventures and only you can be trusted with this." When she finished she nodded towards the box, hinting for me to open it.
I opened it and inside I found an ancient looking tablet...
In magic's square all paths connected, numbers 1 to 49 must be respected.
Crossed lines are the key, their total you must see.
What is hidden must be detected.
22 | 47 | 41 | 35 | 4 | ||
5 | 23 | 17 | 11 | 29 | ||
24 | 49 | 18 | ||||
13 | 31 | 7 | 25 | 43 | 19 | 37 |
32 | 1 | 26 | ||||
21 | 39 | 33 | 27 | 45 | ||
46 | 15 | 9 | 3 | 28 |
In this final hour I shall speak to you plainly.
When Magician's Square and Scientist's Mysteries are brought together, an answer you shall find in treasured grid below.
When all keys are found seek me out and your journey shall be at an end.
Key 1 = M – (N+P)
Where M is the number of Gems in the Falador Gem store (not the ones the owner sells)
Where N is the number of Trees in the grounds of Varrock Palace (not including; dying trees, stumps, trees from quests or player planted trees)
Where P is the number of blue plants in the Monastery
Bring two of these
Key 2 = Q - S
Where Q is the number of statues and suits of armour within the Varrock Palace grounds (Not including any from Quests)
Where S is the number of broken statues at the front of Falador Castle (Those who have completed WGS will find the broken statues were replaced by some "heroes")
Bring six of these
Key 3 = X – (Z + Y)
Where X is the number of candles in Count Draynor's Tomb
Where Z is the number of cabbages in the Falador cabbage field
Where Y is the number of weapons on display in Varrock's Sword Shop (though not including any set in stone).
Bring four of these
Vertaling
...De zon verwarmde mijn huid toen we Al-Kharid in gingen.
We hadden een paar dagen gereisd. Onderweg piekerden wij over de verschillende raadsels en puzzels die ons naar dit punt hadden geleid. Megan en ik waren dicht bij waar deze hele affaire over ging en we waren aan de man die ons in Falador en Varrock had achtervolgd, ontsnapt.
Megan vertelde mij dat we hier met een contactpersoon zouden spreken, iemand die haar opa had gekend. Ze duwde de gordijndeur van een gebouw in de buurt opzij en we gingen naar binnen. Binnen zat een vrouw met een versierde doos.
"Jullie zijn dan toch gekomen," zei ze hartelijk.
"Te lang al beschermt onze groep een oude schat... een schat die zo groot is dat het de machtsverhoudingen in heel Gielinor zou veranderen. De locatie is geheim gehouden, maar dat geheim wordt nu door de mensen die jullie achtervolgen, bedreigd," en terwijl ze sprak, overhandigde ze de doos aan mij.
"Jullie zijn gekozen om jullie vaardigheden in het oplossen van deze cryptische berichten en puzzels. We hebben jullie nodig om de locatie van de oude schat te vinden. Daarna moeten jullie de aanwijzingen die jullie hebben gevonden, vernielen en nieuwe verzinnen. We mogen niet toestaan dat deze groep vat krijgt op de raadsels die naar deze schat leiden. Jullie hebben je in jullie avonturen bewezen als betrouwbare personen en alleen aan jullie kan dit worden toevertrouwd." Toen ze klaar was met spreken, knikte ze naar de doos. Ze wilde dat ik hem open maakte.
Ik opende het en ik vond een oud tablet...
In een magisch vierkant zijn alle rijen met elkaar verbonden, de nummers 1 tot en met 49 moeten gerespecteerd worden.
Diagonalen zijn de sleutel, je moet het totaal zien.
Wat is verscholen, moet gevonden worden.
22 | 47 | 41 | 35 | 4 | ||
5 | 23 | 17 | 11 | 29 | ||
24 | 49 | 18 | ||||
13 | 31 | 7 | 25 | 43 | 19 | 37 |
32 | 1 | 26 | ||||
21 | 39 | 33 | 27 | 45 | ||
46 | 15 | 9 | 3 | 28 |
In dit laatste uur zal ik ronduit tegen je praten.
Als het magische vierkant en de wetenschappelijke mysteries bij elkaar zijn gebracht, zal je een antwoord vinden in de tabel hieronder
Als alle sleutels zijn gevonden, zoek me uit en je reis zal aan zijn einde zijn.
Key 1 = M – (N+P)
Waar M het nummer edelstenen in de edelstenenwinkel in Falador is (niet degene die de eigenaar verkoopt)
Waar N het aantal bomen op het terrein van Varrock Palace is (exclusief: stervende bomen, boomstronken, bomen van quests of bomen die je zelf kan planten)
Waar P het aantal blauwe planten in de Monastery is
Neem twee van deze mee.
Key 2 = Q - S
Waar Q het aantal beelden en wapenrustingen op het terrein van Varrock Palace is (exclusief die van quests)
Waar S het aantal kapotte beelden bij de ingang van Falador Castle is (degenen die While Guthix Sleeps hebben gedaan, zien de beelden vervangen door helden).
Neem zes van deze mee.
Key 3 = X – (Z + Y)
Waar X het aantal kaarsen in de tombe van Count Draynor is
Waar Z het aantal kolen is op het kolenveldje van Falador
Waar Y het aantal tentoongestelde wapens in de Varrock's Sword Shop is (maar niet inclusief die in steen)
Neem vier van deze mee.
Uitwerking
Eerst moet je de tabel invullen die gegeven is. Dit is namelijk een magisch vierkant en er zit enige logica in. Als je de getallen in elke rij bij elkaar optelt, kom je op 175 uit. Ook zie je dat bij de diagonalen in de bovenste en linker rij die met een even getal beginnen, elkaar opvolgen. Dat is nu alleen bij de middelste rij zo, maar na elk oneven getal in de bovenste en linker rij volgt weer een even getal. Die staan hier op vier plaatsen alleen nog niet, dus moet je die even invullen. Die in dezelfde diagonale rij kan je dan ook invullen. Je krijgt dan:
22 | 47 | 16 | 41 | 10 | 35 | 4 |
5 | 23 | 17 | 11 | 29 | ||
30 | 24 | 49 | 18 | 12 | ||
13 | 31 | 7 | 25 | 43 | 19 | 37 |
38 | 32 | 1 | 26 | 20 | ||
21 | 39 | 33 | 27 | 45 | ||
46 | 15 | 40 | 9 | 34 | 3 | 28 |
Dan blijven er een aantal getallen over die je nog niet hebt gebruikt. Dat zijn 2, 6, 8, 14, 36, 42, 44 en 48. Ook nu zit er nog een logische volgorde in. Staan er 6 cijfers in de diagonaal, dan tellen de eerste drie en de laatste drie verder, ieder op een ander getal. Je krijgt dus 5, 6, 7 en dan 1, 2, 3 bij de diagonaal die met 5 begint. Staan er 4 cijfers in, dan tellen de eerste twee en de laatste twee ieder op een cijfer verder. Vul je de tabel verder in, dan krijg je:
22 | 47 | 16 | 41 | 10 | 35 | 4 |
5 | 23 | 48 | 17 | 42 | 11 | 29 |
30 | 6 | 24 | 49 | 18 | 36 | 12 |
13 | 31 | 7 | 25 | 43 | 19 | 37 |
38 | 14 | 32 | 1 | 26 | 44 | 20 |
21 | 39 | 8 | 33 | 2 | 27 | 45 |
46 | 15 | 40 | 9 | 34 | 3 | 28 |
Nu is de tabel ingevuld. Je moet nu nog de keys hebben van de raadseltjes. Hier komt namelijk een getal uit, dat getal correspondeert met een voorwerp in een andere tabel. Als je alles goed telt, kom je op de volgende antwoorden uit:
M = 46
N = 19
P = 18
Key 1 = M – (N + P) = 9. Je moet dus twee uncut rubies meenemen, want de 9 staat voor uncut ruby (zie tabel met cijfers en voorwerp).
Q = 45
S = 5
Key 2 = Q – S = 40. Je moet dus zes bronze maces meenemen.
X = 132
Z = 83
Y = 41
Key 3 = X – (Z + Y) = 8. Je moet dus vier fire runes meenemen.
Uit de hint van de Hairdresser kon je opmaken dat je naar de skirtverkoopster in Al-Kharid moet. Ga daarheen en neem 2 uncut ruby's, 6 bronze maces en 4 fire runes mee.
Dag 6
Klik als je het afsluitende verhaal van dag 6 wilt lezen.
Engels
...My fist connected with the attackers jaw and sent him sprawling. I grabbed Megan and we slid down the huge pile of gold coins as the roof of the tomb began to collapse. The huge stone chunks flew downwards, sending ancient treasures flying in all directions. We dodged through paths of gold and jewels, watching for the shadows of falling rubble. Eventually we made it to the exit only to find it blocked by a large statue.
We glanced back to see the man who had chased us since Varrock heading our way, his jaw split and blood dripping onto his cloak as he ran, leaping out of the of a chunk of stone.
Cursing, I attempted to move the statue pushing all of my strength against it to move it out of the way. The figure got closer and closer and we knew we couldn't escape in time.
Megan plucked up a golden sword which was laying nearby, I thought she was going to recklessly attack the man but before I could stop her she threw it towards him. The figure leapt aside at the last second and the valuable blade dug into the sand nearby. Laughing manically, the man turned and plucked the sword free, wielding it menacingly.
"Foolish girl, you missed!" he cried out in triumph
"Not quite" Megan retorted, a wicked smirk across her lips as a large shadow formed below the attacks feet.
He had enough time to look down, and then up to his impending doom before the giant chunk of stone crushed him.
We scrambled to move the statue blocking our exit and in time shift it enough to escape through and out into the hot desert.
"What now" Megan asked me, her exhaustion clearly showing as she collapsed onto the sand.
"We forget everything about this place and leave it buried" I replied sternly.
"But... all that treasure!" she gasped back
"It's too much for anybody, like we were told it would change the power balance in our world. It's better off where it is". I said after a long pause.
With a faux sigh and a smile Megan stood up and together we began to head back to Al-Kharid.
The End.
By Duke Horatio of Lumbridge
...Mijn vuist op de kaak van de aanvaller liet hem languit liggen. Ik pakte Megan en we gleden van de hoge stapels munten naar beneden toen het dak van de tombe begon in te storten. Grote brokken steen vielen naar beneden, waardoor de stokoude schatten in het rond vlogen. We zigzagden door paden van goud en juwelen, oppassend voor de schaduwen van vallend puin. Uiteindelijk bereikten we de uitgang om alleen maar te ontdekken dat deze was geblokkeerd door een groot standbeeld.
We keken vluchtig achter ons om de man die ons achterna zat sinds Varrock onze kant op te zien komen, hoewel zijn kaak gebroken was en bloed op zijn mantel droop als hij rende. Met veel pijn en moeite ontweek hij een groot blok puin.
Ik vluchtte en wierp me vloekend met mijn grote lichaam tegen het beeld om het uit de weg te duwen. De gestalte achter ons kwam steeds dichter en dichterbij en we wisten dat we niet op tijd konden ontsnappen.
Megan pakte een gouden zwaard dat ergens in de buurt rondzwierf op. Op het eerste moment dacht ik dat ze de man daarmee roekeloos aan wilde vallen, maar voordat ik haar kon stoppen, gooide ze het naar hem toe. De gestalte sprong op het laatste moment opzij en het kostbare zwaard boorde zich in een hoop zand. De man lachte waanzinnig, draaide zich om en pakte het zwaard. Met een dreigend opgeheven kling kwam hij op ons af.
"Dwaas meisje, je miste!", schreeuwde hij triomferend uit.
"Niet helemaal", antwoordde Megan. Ze lachte heimelijk toen achter onze aanvaller een grote schaduw verscheen. Ook de man zag de schaduw en keek naar boven, maar toen hij het gevaar zag, was het al te laat en hij werd onder een enorm blok puin verpletterd.
Met zijn tweeën slaagden we erin het beeld nog een beetje opzij te schuiven, zodat we ons door de spleet konden persen en ons opnieuw in de snikhete woestijn bevonden.
"Wat nu?", vroeg Megan. Er was duidelijk op haar gezicht te lezen hoe vermoeid ze was en ze plofte neer op het zand.
"Laten we vergeten dat we deze plaats gezien hebben en laten we de schat in vrede rusten", antwoordde ik beslist.
"Maar.. al deze juwelen dan?", vroeg ze zuchtend.
"De schat is veel te groot! Daardoor zullen de machtsverhoudingen van onze wereld uit zijn evenwicht worden gebracht. Ik denk dat de schat het beste af is als het hier blijft', zei ik na een lange pauze.
Met een gemaakte zucht stond Megan op, lachte toen en samen hervatten we onze terugreis naar Al-Kharid.
Door hertog Horatio van Lumbridge
Van Ranael had je al te horen gekregen dat je de schrijver van het verhaal twee voorwerpen van het eerste voorwerp van de eerste dag moest laten zien, zes van het tweede voorwerp van de vierde dag en een van het tweede voorwerp van de vijfde dag. Dat zijn 2 pikes, 6 earth runes en 1 bronze mace. Deze moet je aan hertog Horatio laten zien in Lumbridge. Hij is op de eerste verdieping.
Gefeliciteerd! Je hebt het cryptic clue fest voltooid.
Over deze pagina
Heb je een verbetering voor deze pagina? Stel een wijziging voor!
- Hoofdpagina
- Overige guides
- Zeldzame spullen
- Cryptic Clue Fest II
RuneScape is een handelsmerk van Jagex Ltd uit Groot-Brittannië
© Lunagang 2004 - 2024