Mysteries van de Mahjarrat

De Mahjarrat bezitten naast de goden één van de belangrijkste verhaallijnen van RuneScape. Voordat The World Wakes toegevoegd werd, was de Mahjarrat altijd één van de populairste series. In 2009 werden er maar liefst vier quests over de Mahjarrat aan het spel toegevoegd. Het "einde" van de serie, Ritual of the Mahjarrat, werd in september 2011 toegevoegd. Naast deze quest is ook While Guthix Sleeps een bekende quest uit de serie.

Plaatje

Ondanks dat de hoofdserie van de Mahjarrat afgelopen is, zal het verhaal van de Mahjarrat gewoon doorgaan tijdens het Zesde Tijdperk. Het blijven nou eenmaal belangrijke personen van RuneScape. Zo speelt Sliske een grote rol in The World Wakes en Missing, Presumed Death.

Het is handig om te weten dat de verhaallijn van de Mahjarrat, dus ook het ritueel uit Ritual of the Mahjarrat, geheel in het Vijfde Tijdperk heeft plaatsgevonden, het tijdperk voordat Guthix stierf. De quests spelen zich dus af in het verleden. De serie over de Mahjarrat is een mix van allerlei verhalen. Zo wil de Mahjarrat Lucien een god worden, gaat er weer bijna een ritueel plaatsvinden, keert Arrav terug en zal de Empty Lord, de god Zaros, proberen terug te keren.

Wat is een Mahjarrat?

Mahjarrat zijn sterke wezens die door middel van een verjongingsritueel bijna oneindig lang kunnen leven. Ze komen oorspronkelijk van de planeet Freneskae, waar zij gemaakt zijn door een van de elder gods. Freneskae is een hardvochtige planeet, wat de Mahjarrat tot een schurkachtig volk heeft gemaakt.

Het zijn zeer goede en slimme magiërs en ze kunnen elke vorm aannemen die ze willen, maar hebben ook een vaste vorm. Ze lijken op mensen, maar zijn iets groter. Wanneer er net een verjongingsritueel geweest is, hebben ze vlees op de botten, maar naarmate de tijd verstrijkt, lijken ze veel meer op wezens die in het Engels liches heten1. Ze hebben een edelsteen op hun hoofd. De rol daarvan is niet bekend, maar de edelstenen zijn wel belangrijk2.

De Mahjarrat Kharshai naast een speler

De Mahjarrat hebben afgesproken het verjongingsritueel iedere 500 jaar te houden2. Dit moet plaatsvinden rond een onverplaatsbare steen ten noorden van de God Wars Dungeon, de ritual stone. Iedere keer dat het ritueel wordt uitgevoerd, moet er één Mahjarrat worden geofferd. Vanwege dit feit kiezen sommige Mahjarrat er voor niet mee te doen wanneer zij bang zijn geofferd te worden. Het lijkt erop dat ook de stand van de planeten invloed heeft op het ritueel3. Bij ieder ritueel worden de Mahjarrat die mee hebben gedaan sterker en bereiken wellicht ooit de goddelijke status4.

Rol in de geschiedenis

Vooral in het Tweede Tijdperk zijn de Mahjarrat zeer belangrijk geweest voor de verloop van de geschiedenis van Gielinor. Hierna zal een korte samenvatting van de gebeurtenissen worden gegeven.

Een aantal Mahjarrat is in het Tweede Tijdperk door de god Icthlarin naar Gielinor gebracht om gezamenlijk tegen de volgelingen van Zaros om de macht in de Kharidian Desert te vechten. Het was een gemakkelijke strijd, die gewonnen werd door Icthlarin en zijn Mahjarrats. Zaros was onder de indruk van deze krachtige wezens en sprak ze toe. Niet veel later zouden de Mahjarrat een gevreesde eenheid vormen onder de macht van Zaros.

Aan het einde van het Tweede Tijdperk bemachtigde de Mahjarrat Zamorak de Staff of Armadyl. Ook had hij de beschikking over de Stone of Jas. Met behulp van vertrouwelingen versloeg hij Zaros, waarop deze gedwongen werd in zeer verzwakte vorm Gielinor te verlaten en zeer lange tijd niets kon doen. Zamorak was een god geworden. De andere goden keurden deze daad zeer af en verbanden Zamorak van de planeet. Hij wist echter terug te keren en ontketende een oorlog om de Stone of Jas terug te krijgen. Veel Mahjarrats zich aan te sluiten bij Zamorak. Er zijn echter nog een aantal Mahjarrats en generalen die Zaros volgen en hem terug willen laten keren.

Er zijn nu nog ongeveer tien Mahjarrat op Gielinor bekend5, maar het kunnen er ook zomaar honderd zijn6. Enakhra is de enige bekende vrouwelijke Mahjarrat. De Mahjarrat zijn in staat elkaars aanwezigheid te voelen, maar in sommige omstandigheden is dat niet mogelijk7.

}}. Er zijn meer Mahjarrat op Freneskae2.

De questserie

Verdere informatie wordt vooral bekendgemaakt tijdens quests. Hierbij het rijtje quests uit de Mahjarratserie:

Beloning in XP voor het voltooien van de gehele questserie

SkillXPSkillXP
Woodcutting800 Attack12.175
Slayer2.500 Hunter15.000
Summoning4.000 Thieving17.675
Firemaking7.500 Ranged19.500
Magic8.000 Crafting47.000
Fletching8.000 Mining87.800
Prayer10.000 Agility121.000
Smithing10.000
Defence10.000

Er zijn ook nog een aantal 'XP-naar-keuze'-lamps aanwezig als beloning. Deze zijn niet verwerkt in bovenstaande tabel.

Questmuziek

Samenvattingen

Vergeten of gewoon benieuwd hoe de verhaallijn van de questserie per quest verloopt? Lees dit dan eens!

Hazeel Cult

Hazeel is een goede vriend van Zamorak. Tijdens zijn looptijd bij Zaros keek Hazeel toe bij een aanval op een klein, armzalig dorpje. De Ripper Demons van Zaros, waarvan er één tijdens One Piercing Note gevreesd wordt wedergekeerd te zijn, vielen het dorp aan, maar zonder succes. De dappere strijder Torva heeft in zijn eentje de volledige aanval afgeweerd, waarna Hazeel er genoeg van had. Hij ging persoonlijk naar Torva toe om hem te doden en de strijd te voltooien, maar Torva weerde zijn aanval af en Hazeel trok zich terug. Een andere volgeling van Zaros, zijn legercommandant Nex, had een bericht opgevangen over Torva en niet veel later zou Torva onder de leiding van Nex in de God Wars mee te vechten.

Na verloop van tijd begon Hazeel het werken onder Zaros zat te worden. Hij kwam in opstand en samen met Zamorak en enkele van diens trouwe volgelingen slaagden zij erin om het kasteel van Zaros binnen te dringen. Zamorak werd een god en Hazeel werd een trouwe volgeling van hem.

Pas na de God Wars kwam de bloeitijd van Hazeel, maar hij was niet alleen. De zoon van de pas gestorven Mahjarrat Palkeera werd opgevangen en opgevoed door Hazeel. Samen met deze zoon, Khazard (degene die jij bevecht in de Fight Arena), zouden zij een groot deel van Kandarin overheersen en domineren. Zij heersten onder het keiharde bewind van Zamorak in het gebied dat omringd werd door de troepen en volgelingen van Saradomin. Pas een era later, in het vijfde tijdperk, zou er een einde komen aan de macht van Hazeel.

Een groep volgers van Saradomin besloot om het rijk van Hazeel en Khazard binnen te vallen en het land rond het huidige Ardougne te bevrijden van de tirannie van Zamorak. Onder de leiding van de familie Carnillean vielen zij op een avond de villa van Hazeel binnen en doodden ze alle volgelingen van Zamorak die zich daar bevonden. Hazeel kwam slechts in een diepe slaap terecht en werd opgeborgen in een grafkist. Nadat deze grafkist goed was weggeborgen, claimde de familie Carnillean de villa voor zichzelf en begon Ardougne te groeien tot wat nu één van de meest welvarende steden van Kandarin is.

Plaatje

In het jaar 169 kreeg de familie Carnillean echter met een probleempje te maken. Er werden constant pogingen tot inbraak gedaan en een deel van de wapenrusting van de Carnilleans was gestolen. Jij, de speler, werd gevraagd deze terug te brengen. Na een korte zoektocht kom je op het spoor van geheime beweging in het ondergrondse Ardougne. De Hazeel Cult, zoals ze zichzelf noemen, proberen Hazeel weer tot leven te werken. Je krijgt de keuze met de cultus samen te werken of je aan te sluiten bij de Carnilleans. Als je samenwerkt met de cultus, zal je met behulp van de butler van de Carnilleans een stuk perkament vinden waarop staat beschreven hoe Hazeel weer tot leven kan worden gewekt. Na het ritueel dat hem tot leven wekt, zal hij je belonen voor wat je hebt gedaan, waarna hij vertrekt naar zijn volgende ritueel, The Ritual of the Mahjarrat.

Fight Arena

Zoals in het bovenstaande stuk beschreven staat, wilden Hazeel en Khazard beiden in het Vierde Tijdperk Kandarin domineren. Hazeel is de mentor en opvoeder van Khazard. Khazard werd in het Derde Tijdperk geboren. Zijn moeder was de Mahjarrat Palkeera, waar niet veel bekend over is. Zij is tijdens de God Wars gestorven.

Hazeel gaat vooral voor het noordelijke deel van Kandarin (Ardougne en omgeving) , terwijl Khazard meer het zuidelijke deel in zijn bezit wil. Khazard is vooral in oorlog met de gnomes van de Tree Gnome Village. Vandaar dat het gebied eromheen het Battlefield of Khazard wordt genoemd. De quest Tree Gnome Village gaat over deze oorlog. Ook heeft Khazard een basis opgezet, ook wel bekend als de Fight Arena en omliggende gebouwen.

Plaatje

Tijdens de quest Fight Arena zijn twee familieleden van de familie Servil uit Ardougne gevangen genomen. De speler zal een aantal monsters van General Khazard verslaan en de twee bevrijden. General Khazard zal hierna in de Shadow Realm verdwijnen om zich voor te bereiden op het achttiende verjongingsritueel, dat de Mahjarrat eens in de vijfhonderd jaar moeten bijwonen om weer jong te worden. Tijdens de miniquest Ghostly robes kun je Khazard nog eens in de Shadow Realm opzoeken. Ook zul je hier zijn hond Bouncer nogmaals tegenkomen.

Enakhra's Lament

Tijdens Enakhra's Lament verschijnen de Mahjarrats Akthanakos en Enakhra voor het eerst. Deze twee woestijnmahjarrats zijn vijanden van elkaar. Enakhra, de enige nog levende bekende vrouwelijke Mahjarrat, volgt Zamorak, terwijl de mannelijke Akthanakos Zaros volgt. In het Tweede Tijdperk heeft Enakhra een tempel gebouwd voor Zamorak. Deze zou ze aan Zamorak hebben laten zien. Zamorak was niet echt onder de indruk: hij zag liever een wapen dat een god zou kunnen doden dan een tempel waar 'ie niets aan had. Vervolgens zou Enakhra zich duizenden jaren hebben opgesloten in haar tempel.

De buitenwereld dacht dat ze aan het nadenken was om de ruzie tussen Akthanakos en haar te sussen, maar dat klopte niet. Ze lokte Akthanakos haar tempel in en betoverde hem om tot een bone guard om Enakhra te beschermen. Tijdens de quest zal de speler de bone guard tegenkomen en Akthanakos bevrijden. Beide Mahjarrats zullen vervolgens naar het noorden, de plek waar het ritueel plaatsvindt, teleporteren.

Defender of Varrock

Arrav wordt gezien als één van de belangrijkste beschermers van de Avarrocka, zoals in het vierdelige Legend of Arrav beschreven staat. Avarrocka was de voorloper van Varrock. Als speler kom je voor het eerst in aanraking met Delrith tijdens de quest Shield of Arrav, waarin je zijn schild terug moet vinden om een demon te verslaan.

Tijdens het Vierde Tijdperk zou Arrav Avarrocka beschermd hebben tegen de zombie-invasie van de Mahjarrat Zemouregal. Zemouregal wil graag in het bezit komen van de Shield of Arrav. Het schild is namelijk zeer krachtig, iets dat Zemouregal wel ziet zitten.

Tijdens Defender of Varrock komen jullie erachter dat Arrav niet de enige was die Avarrocka beschermd heeft. De grootste rol bleek weggelegd te zijn voor één van de stadsoudsten van Avarrocka. Tijdens de strijd om Avarrocka verwondde Zemouregal Arrav in zijn zij. Opeens wist Arrav dat hij zijn schild weg moest gooien, zodat hij zichzelf voor de stad zou opofferen. Dat deed Arrav. De zoon van de stichter van Avarrocka pakte het schild op, waardoor het leger van skeletten en zombies van Zemouregal tot stof verging. Zemouregal sprak vervolgens een spreuk over Arrav uit, waardoor Arrav werd vervloekt. Arrav zou ooit eens het leger van Zemouregal gaan leiden, waardoor hij zelf de ondergang van Varrock teweeg zou brengen.

Tijdens Defender of Varrock wordt Varrock weer aangevallen. Ook Arrav is aanwezig. Arrav kan niets, want hij staat onder controle van Zemouregal. Tijdens de quest ontdekt de speler Camdozaal, ten minste, de ruïnes ervan. Dit was vroeger een grote hal waar veel Imcando Dwarfs leeften. Tijdens een oorlog met Barbarians stortte de boel helaas in en stierven er veel Imcando Dwarfs. Gedacht werd dat het ras uitgestorven was, maar dat is niet waar. Er is één Imcando Dwarf achtergebleven in de ruïnes: Ramarno. De andere nog levende Imcando Dwarf is Thurgo, de dwerg met de Smithing skillcape. Hij was gevlucht.

Plaatje

In de ruïnes bewaakt Ramarno nu de Sacred Forge. Hier zou de Shield of Arrav ooit gemaakt zijn. Jullie geven met behulp van de Imcando Dwarfs het schild weer de kracht terug dat het ooit had en zoeken een nakomeling van een Elder of Avarrocka om Varrock met behulp van de Shield of Arrav tegen de aanval te beschermen. Die vinden jullie: Dimintheis. Hij zal Varrock beschermen tegen de tweede aanvalspoging. Zemouregal heeft gefaald en zal nu samen met Arrav naar "The North" teleporteren, de plaats waar het verjongingsritueel van de Mahjarrat plaatsvindt. Wordt vervolgd tijdens Curse of Arrav en Ritual of the Mahjarrat.

Temple of Ikov

Tijdens deze quest zal de speler voor het eerst kennis maken met de Mahjarrat Lucien. De quest wordt niet zomaar de Temple of Ikov genoemd. Het is de naam van de grot waar de quest zich vooral afspeelt, vernoemd naar stichter van de tempel, Ikov, één van de machtigere volgers van Armadyl.

Tijdens Temple of Ikov zul je Lucien voor het eerst ontmoeten in de Flying Horse Inn in East-Ardougne. Hij zal je vragen een magisch object naar hem terug te laten keren. Dat magische object is de Staff of Armadyl en wordt door een sterk monster verdedigd in een tempel, iets ten noorden van Ardougne. Lucien geeft je de Pendant of Lucien, die zal je helpen bij je missie.

Plaatje

Na een lange zoektocht door de tempel van Ikov en wat gevechten verder zul je uiteindelijk bij wat Guardians of Armadyl uitkomen die de Staff of Armadyl bewaken. De speler mag vervolgens zelf kiezen bij wie hij/zij zich aansluit. De Guardians zullen vertellen dat Lucien een slechte Mahjarrat is en dat het gevaarlijk is als zo'n sterk voorwerp in zijn handen komt. Verder zullen de Guardians vertellen dat de pendant die Lucien je gaf je alleen maar slechter maakt, zodat hij meer kans maakt op slagen. Die doe je dus af indien je voor de goede kant gekozen hebt.

De speler zal hierna terugkeren en Lucien in zijn huis ten oosten van Edgeville aanvallen. Lucien zegt dat hij geen tijd heeft voor zulke onzin en zal een ander het klusje laten klaren. Hij teleporteert weg. Als de speler voor de slechte manier heeft gekozen, zal hij/zij de Staff of Armadyl aan Lucien geven. Nu is het de vraag waarom Lucien zo graag de Staff of Armadyl wil...

While Guthix Sleeps

While Guthix Sleeps is het grote vervolg op Temple of Ikov. Er zijn vreemde spionnen gesignaleerd in Draynor Village. Wat doen zij daar?

De quest begint bij Radimus Erkle in de Legends' Guild. Hij zal je naar Ivy sturen, een druïde in Taverley. Hier zul je samen met een aantal andere druïdes een belangrijk onderwerp bespreken: de plannen van Lucien. Nu wordt het bekend dat Lucien graag een god wil worden, zoals Zamorak dat ooit werd door Zaros met de Staff of Armadyl leeg te zuigen. Tijdens het gesprek zullen er twee huurmoordenaars verschijnen. Nadat deze gedood zijn, zal het gesprek doorgaan. Er zijn vreemde spionnen gesignaleerd in Draynor Village, samen met ene Movario. Over dat persoon willen ze graag meer informatie.

Via Reldo, de bibliothecaris van Varrock, komen jullie erachter dat Movario het accent heeft van een Khazard. Movario is namelijk een trouwe bezoeker van de bibliotheek van Varrock. Hij houdt vooral van oude informatieve boeken. De laatste tijd bekijkt hij vaak boeken die over magische vallen gaan. Met behulp van een vreemd wezen, een Broav, komt de speler achter de locatie van Movario's basis in de Battlefield of Khazard.

Plaatje

Na een hoop vallen zal de speler een aantal aantekeningen vinden van Movario. Hierin staan de plannen van Lucien en Movario beschreven. Lucien wil dat Movario hem helpt met het zoeken naar de Stone of Jas, een krachtig elder artefact. Dat doet hij, maar hij is meer geïnteresseerd in de wetenschap rondom oude voorwerpen dan in het helpen van de Mahjarrat. Ondertussen heeft Movario ook al de Staff of Armadyl (als de speler dat niet gedaan had) gestolen. Tijd om Lucien en Movario samen met de Guardians of Armadyl te gaan zoeken. Daarvoor zoek je Idria op, een Guardian of Armadyl.

Jullie vormen samen met Thaerisk en Akrisae een team in de White Knight Castle in Falador. Het plan is een van de spionnen uit Draynor naar een cel in Falador te teleporteren met een tele-orb om hem vervolgens te verhoren. Met een drankje laten jullie de spion de waarheid vertellen. Hij werkt voor de Dark Squall, de leider van de Dagon'Hai. Later blijkt dit Surok Magis te zijn, die een rol in What Lies Below en Hunt for Surok speelt. Akrisae wil dat de speler Silif gaat zoeken, die sinds kort vermist is. Hij hield de Dark Squall in de gaten en werd voor het laatst bij de Black Knights' Fortress gezien. In de tussentijd wordt er een groep vrijwilligers gevormd die gaan meevechten tegen Lucien.

In de kelder van de Black Knights' Fortress komt de speler een trap tegen. Hier blijkt een grote basis van Elite Black Knights te zijn. De speler zal Silif opgesloten aantreffen. Na wat zoekwerk van de speler zal hij/zij Silif bevrijden en vermommen tot Elite Black Knight. Vervolgens zullen jullie de Dark Squall, oftewel Surok, opzoeken in zijn basis. Hij is een kaart aan het bestuderen, dus hij wil niet lastiggevallen worden. Jullie stoppen ongemerkt de tele-orb in Suroks zak. Helaas herkent hij jullie daarna alsnog. Jullie teleporteren terug naar Falador en gaan weer overleggen met Akrisae.

Nu de tele-orb in Suroks zak zit, is er eigenlijk geen probleem. Jullie kunnen hem nu naar de cel in Falador teleporteren. De speler zal dan tegelijkertijd naar de oude locatie van Surok teleporteren, vermomd als Surok. Jullie doen dat.

Plaatje

Aangekomen in de basis van Surok reist de speler af naar de basis van Lucien in het verre noorden door middel van teleportatie. Via deze basis springt de speler op het dak van de kerk in de wildernis. Hier verschijnt Lucien. Hazelmere detecteert gevaar en teleporteert zijn gevechtstroep naar de locatie. Hier sterven naast Hazelmere ook Duradel, Turael, Mazchna, Ghommal, Sloane, Harrallak en Cyrisis helaas door een aanval van Lucien. Het is tijd voor de speler om te vluchten.

Terug in Falador meldt Idria de speler dat Movario in beweging is. Hij zou in de Lumbridge Swamps gespot zijn. De speler gaat op zoek en komt Movario bij de kloof dichtbij Tears of Guthix tegen. Movario zal vertellen dat hij een krachtig object op het spoor is. Hij denkt dat de Stone of Jas beneden in de kloof verstopt is. Je stelt voor om te gaan kijken voor hem. Via een light creature gaat de speler naar beneden. Hier zal de speler uiteindelijk, na het uitschakelen van wat beveiligingen, de Stone of Jas aantreffen, maar niet zonder bewaker. Er zal een Balance Elemental verschijnen. De speler zal het monster verslaan. Nu zal de speler de steen aanraken. Zijn of haar levels worden tijdelijk naar 255 verhoogd.

Plaatje

Dan verschijnt Movario. Na een gesprekje zal Lucien verschijnen. Hij teleporteert de Stone of Jas weg en zal wat Tormented Demons oproepen. Lucien zal nu zelf wegteleporteren. Een aantal Guardians of Armadyl zullen de speler helpen bij het doden van de demons. Idria is blij met de hulp van de speler. Helaas heeft Lucien naast de Staff of Armadyl ook de Stone of Jas in handen. Ook zal er een filmpje afspelen van drie boze Dragonkins die wraak willen nemen. Deze drie Dragonkins zijn namelijk door de elder god Jas gekozen voor het beschermen van de Stone of Jas. Wordt vervolgd in Ritual of the Mahjarrat.

The Tale of the Muspah

Tijdens deze quest speelt één Mahjarrat de hoofdrol: Jhallan. Erjolf, de jonge Fremennik waarbij je de quest start, denkt dat hij armour in een blok ijs heeft gespot. De speler zal een kijkje in de grot nemen. Midden in het water staat een ijsblok waarin inderdaad armour te zien lijkt. Het lijkt wel een monster. Erjolf wil dat je met een historicus gaat praten. Dat doe je. De historicus zal je naar Pollnivneach sturen, waar een oud beeld begraven ligt dat er waarschijnlijk mee te maken heeft. Er zou al iemand mee bezig zijn.

De speler zal het beeld vervolgens opgraven. Het blijkt een beeld van een Muspah te zijn. Zo'n zelfde monster zit ook in het ijsblok bevroren. Nu zal Ali the Wise verschijnen, die overigens in een latere quest ook een Mahjarrat blijkt te zijn: Wahisietel (mix de letters van Ali the Wise maar eens door elkaar). Ali zal je vertellen dat een Muspah niet lastig te doden is, ondanks dat ze er gevaarlijk uitzien. Desondanks is Ali erg nieuwsgierig naar de vondst van de bevroren Muspah en zal hij je tips geven hoe je het blok kunt smelten. Dat is niet zo moeilijk: dat kan gewoon met wat vuurtjes.

Plaatje

Nadat het blok gesmolten is, zal de Muspah in een Mahjarrat veranderen. Erjolf zal schrikken en wegrennen. Jhallan is gelukkig vriendelijk tegen de speler en zal zich voorstellen. Hij heeft ooit gedroomd over een Muspah en werd er de volgende ochtend zelf één. Dat heeft hem veel energie gekost. Vervolgens heeft hij zichzelf in een ijsblok bevroren om zich voor te bereiden op het aankomende verjongingsritueel, dat in de buurt wordt gehouden. Hij vraagt de speler om hem nogmaals in te vriezen. Dit keer moet dat wel op een veiligere plaats. Dat zal de speler doen. Jhallan wordt uiteindelijk in een grot vlak onder de uiteindelijke plek van het ritueel ingevroren. De speler zal hem met rust laten.

The Curse of Arrav

Tijdens The Curse of Arrav wil Ali the Wise dat je het hart van Arrav gaat stelen van de Mahjarrat Zemouregal. Arrav, één van de belangrijkste personen uit de historie van Varrock, wordt al honderden jaren gevangen gehouden door Zemouregal. Daarover lees je meer in het stukje over Defender of Varrock. Als Ali in het bezit komt van het hart, zou hij daar mogelijk een hoop uit kunnen leren en mogelijk Arrav kunnen bevrijden.

Na een gesprek met Ali komt de speler te weten dat er een tunnel bij de Trollweiss Mountain is gevonden. Dit blijken later de eeuwenoude tunnels van Lamistard zijn, een Mahjarrat die ooit is gestorven in een van de rituelen. Hij zou deze tunnel gegraven hebben om te kunnen profiteren van de krachten van het ritueel zonder er daadwerkelijk bij te hoeven zijn. Helaas werd hij ontdekt en opgeofferd tijdens dat ritueel. Nu is dit een handige manier om het fort van Zemouregal te bereiken.

Wanneer de speler zich eenmaal door het rommel gebaand heeft, zal de kelder van het fort van Zemouregal bereikt worden. Hier staan wat boekenkasten met informatie over alle Mahjarrats. Ook enkele Mahjarrats uit het verleden staan hier beschreven. Vooral Zemouregal heeft interessante informatie, hij wordt namelijk beschreven als 'This is me. I am amazing.'

Eenmaal boven zal de speler Arrav tegenkomen. Arrav zal je aanvallen. Zodra Arrav even zichzelf kan zijn, zal hij je tussendoor vertellen dat je het wandtapijt in het zuiden moet doorzoeken. Hier worden de sleutels van de basis van Zemouregal gevonden. Deze basis bevindt zich in de Wilderness. Hierna zal de speler de Pharaoh Queen die de speler tijdens Missing my Mummy hersteld heeft om hulp vragen. Zij zal een pot geven waarin het hart van Arrav na het stelen vervoerd kan worden.

Plaatje

Op naar de basis van Zemouregal in de Wilderness. Na het ontwijken van een hoop Armoured Zombies en vallen zal de speler het hart van Arrav bereiken. Deze zal aan Ali the Wise gegeven worden. Wordt vervolgd tijdens The Temple at Senntisten.

The Temple at Senntisten

Ali the Wise vertelt dat er twee groepen binnen de Mahjarrat zijn: Mahjarrat die loyaal zijn aan de oude en bijna-vergeten god Zaros en Mahjarrat die Zamorak volgen. Hij vraagt je of die twee kampen verschillend behandeld moeten worden en hoe jij over de stand van zaken denkt. Tenslotte vertelt hij over zijn vriend Dr Nabanik, die jou schijnt te kennen. Hij heeft werk voor je bij de Digsite.

Senntisten was vroeger de grootste stad en één van de machtigste plekken van RuneScape. Het was een stad bewoond door volgelingen van Zaros. De stad stond op de plek van de Wilderness, Edgeville, Varrock en de Digsite. In het jaar 3740, tijdens de God Wars, werd het vernietigd door Zamorak en Saradomin in de hoop meer macht te krijgen. De Zarosians hadden tenslotte veel macht door deze plek. Saradomin bouwde over het oostelijke deel van Senntisten een nieuwe stad: Saranthium. Ook deze stad werd vernietigd tijdens de gevechten van de God Wars. Tegenwoordig wordt er veel onderzoek gedaan en zal het bekend staan als de Digsite.

Eenmaal aangekomen bij de Digsite komt de speler Dr Nabanik tegen. Hij zal zeggen dat het niet gek is dat de speler hem niet herkent, hij is namelijk nogal veranderd sinds de eerste ontmoeting in de piramide van Desert Treasure. Nu wordt het duidelijk: Dr Nabanik is Azzanadra, een Mahjarrat en volgeling van Zaros. De speler zal vragen waarom hij zo geheimzinnig doet. Hij zal vertellen dat volgelingen van Zaros (terecht) niet zo geliefd zijn. Hij is zelf wel goed. Hij vraagt de speler om hem te helpen bij het restaureren van een altaar voor de god Zaros. Dat doe je.

Eenmaal aangekomen in de oude tempel van Senntisten zijn de restauratiewerkzaamheden al in volle gang. Er moeten twee voorwerpen verzameld worden: de Frostenhorn en een Barrows Icon. Dat laatste voorwerp is natuurlijk in Barrows te verkrijgen. De Frostenhorn zou in een besneeuwd kasteel in het verre noorden liggen. Iemand anders heeft al geprobeerd het ding te halen, maar helaas is alleen een kapotte rugzak van hem teruggevonden. Azzanadra laat de speler de rugzak zien. Er zit een hete orb in.

Op naar Ghorrock. Ghorrock is een oud verlaten kasteel van de troepen van Zaros ten noordwesten van de Wilderness. Het is tevens ook het enige in stand gebleven fort van Zaros van de God Wars. Na een hoop draken, waterfiends en puzzels heeft de speler een kleine confrontatie met een Ice Demon, die een kopje kleiner wordt gemaakt. Hierna zal de speler de Frostenhorn bemachtigen. Het Barrows Icon zal uit de kist van Barrows gehaald worden. Terug naar Azzanadra.

Plaatje

Bij de tempel van Senntisten zul je een huurmoordenaar tegenkomen. Het is dezelfde persoon als uit de quest Devious Minds. Hij zal je een reliek geven, die Azzanadra erg graag wil hebben. Het is de reliek die uit de kerk van Entrana is gestolen. Azzanadra zal vervolgens met behulp van de voorwerpen het contact met Zaros herstellen. Het herstel van het contact met Zaros is nu al op verschillende plaatsen in de wereld te vinden en richt zich vooral op volgelingen van Zamorak. De Dark Mage in de Abyss heeft problemen met de portal en het standbeeld van Zamorak bij de tempel naast Goblin Village breekt. Wordt vervolgd.

Ritual of the Mahjarrat

Deze quest wordt gezien als de slotquest van het verhaal over het ritueel en Lucien. De speler zal met Sir Tiffy in Falador praten. Tiffy heeft nieuws: zijn mannen zijn op Moss Le'Harmless een aanval op menselijke nederzettingen aan het onderzoeken. Hij vraagt ook om jouw hulp.

Eenmaal aangekomen op Moss Le'Harmless zal er een enorme schreeuw klinken en zullen er een aantal ruiten springen. Eén piraat vertelt over draken in gewaden die de stad via de poort hebben verlaten en de jungle in zijn verdwenen. Na een gevaarlijke tocht door de jungle van Moss Le'Harmless zal de speler achter een boom de Dragonkins met elkaar horen praten. "De steen wordt nog steeds gebruikt door de 'false user' en moet gevonden worden. Om de pijn te verlichten moeten grotere populaties aangevallen worden." De Dragonkins zullen wegvliegen.

Terug bij Tiffy gaan jullie de archieven bekijken. Er wordt een briefje van Robert the Strong gevonden, de enige man die ooit een Dragonkin heeft kunnen verslaan. Overigens is Robert the Strong de vroegere vorm van de kat Bob, die door RuneScape dwaalt en een rol speelt in A Tail of Two Cats. Op dit briefje staat dat de "Stonetoucher" de halsband van Bob moet lezen voor een code die je naar de verre planeet Kethsi leidt. Hier zou een sleutel liggen. De stonetoucher ben jij: jij hebt hem namelijk tijdens While Guthix Sleeps aangeraakt. Dat is niet zo best, want daar zijn de Dragonkin, naast de 'false user', naar op zoek.

Op naar Bob en vervolgens naar Kethsi dus. Aangekomen op Kethsi via een fairy ring zoek je via een hoop obstakels naar de sleutel. Die vind je uiteindelijk. Beneden in een kelder op Kethsi open je een kamer. Hier ligt een dagboek van Dathana, een oude magiër die ooit op Kethsi leefde. Zij heeft onderzoek gedaan naar bane ores en wapens die ermee gemaakt kunnen worden. De wapens die ermee gemaakt kunnen worden zijn sterk tegen Dragonkins. De speler zal ook een spreuk leren om deze ores te kunnen betoveren.

Plaatje
Ooit keerde de magiër Etheron van een zes jaar lange expeditie terug naar Kethsi. Met hem bracht hij een pronkstuk mee: een grote steen. Een aantal maanden later werden Kethsi en haar bewoners tot hun grootste schrik aangevallen door wezens die nu ook wel bekend staan als de Dragonkin. De laatste overlevenden van Kethsi wilden de steen gebruiken om de Dragonkin aan te vallen, maar later werd duidelijk dat de Dragonkin alleen maar sterker worden naarmate de steen vaker gebruikt wordt. Ze besloten om de steen weg te doen, maar het was al te laat: de Dragonkin waren een groot gevaar geworden, omdat hun kracht ondertussen al extreem toegenomen was. Bane ore is de laatste hoop om deze gevaarlijke monsters uit te laten sterven, daar kunnen ze namelijk absoluut niet tegen.

Terug naar Sir Tiffy in Falador. Je bespreekt de documenten van Dathana die je op Kethsi gevonden hebt. Hij vertelt dat Lucien de steen schijnbaar veel gebruikt, aangezien de Dragonkin in kracht groeien. Nu zal Ali the Wise opeens verschijnen. Uit zijn onderzoek blijkt dat het ritueel veel sneller plaats zal vinden dan gedacht. Nog een probleem, vindt Akrisae. Nu worden de Mahjarrats ook nog eens sterker.

Ali the Wise stelt voor te gaan samenwerken met een aantal Mahjarrats om Lucien te verslaan. Jullie weten dan nog niet dat Ali The Wise ook een Mahjarrat is. Akrisae lijkt dat niets, maar jullie besluiten het uiteindelijk toch te gaan doen. Ali geeft je het hart van Arrav. Deze moet gebruikt worden tijdens het ritueel om de controle van Zemouregal over Arrav te verbreken, anders zal hij Arrav inzetten om te vechten tijdens het ritueel. Tijdens elk ritueel moet er één van de Mahjarrat geofferd worden om de andere Mahjarrats te verjongen. Waarschijnlijk heeft Lucien de Stone of Jas ter voorbereiding ook ergens verstopt rond de plaats van het ritueel. Het lijkt jullie een goed idee om eerst Azzanadra te bezoeken om jullie idee bij hem voor te stellen. Hij heeft de beste band met jullie.

Aangekomen bij Azzanadra bespreken jullie de plannen. Je vertelt hem dat Lucien de Stone of Jas heeft en stelt een samenwerking voor met Ali. Hij accepteert, maar vraagt je nog wel om een gunst. Azzanadra kan niet buiten de muren van deze tempel met Zaros praten. Je moet beacons bij het ritueel verstoppen waardoor hij daar wel krachten van Zaros kan ontvangen.

Op naar de plaats van het ritueel. Deze plaats is ten zuiden van Ghorrock, het besneeuwde kasteel dat je tijdens The Temple at Senntisten bezocht. De speler zal de beacons in een aantal bomen verstoppen en het hart van Arrav in het midden verstoppen, dichtbij het ritueel. Nu is het tijd om het kasteel van Zemouregal binnen te dringen voor informatie over eventuele beschermende spreuken op het hart.

Eenmaal binnen in het kasteel los je een aantal beveiligingsmiddeltjes op en uiteindelijk kom je in een kamer waar heart magic notes liggen. Deze lees je. Er staat in dat hoe verder Arrav van Zemouregal is, hoe minder invloed Zemouregal over Arrav kan uitspreken. Hierop heeft hij iets uitgevonden: een obsidian prism. Dit moet hem helpen zijn spreuk te verbeteren. Vervolgens luister je Zemouregal en zijn gargoyle Sharatheerk af. Hier wordt duidelijk dat Zemouregal zijn zombie-leger en Arrav zelf klaar heeft staan om te vechten. De speler vernietigt de obsidian prism in een andere kamer en verlaat het kasteel.

In het zuiden van de Ritual Site, de plaats waar het ritueel gehouden gaat worden, zal de speler Movario aantreffen. Hij denkt dat hij dichtbij de Stone of Jas is. Die moet hier ergens verstopt liggen. Hij voelt naast de krachten van de steen ook schaduwmagie.

Nadat de speler een ring of visibility heeft gedragen, zal hij/zij een schaduw-pilaar tegenkomen. Zodra de speler er een heat globe op legt, zal er een ingang verschijnen die eerst bedolven lag onder het sneeuw. Dit heeft hetzelfde effect als de grote sneeuwballen bij Ghorrock. De speler gaat naar binnen en treft de Stone of Jas aan. Je zult het aanraken. Nu zul je een stukje verleden gaan zien.

Je zult het fort Annakarl uit het jaar 3100 van het Derde Tijdperk zien. K'ril Tsutsaroth en Commander Zilyana zijn hevig in gevecht. K'ril Tsutsaroth zal te sterk zijn en Commander Zilyana doden. Vervolgens zal Saradomin zelf komen en Commander Zilyana redden door haar naar de Stone of Jas, die op dat moment in Fist of Guthix lag, te brengen. Ze hebben hierna een gesprek over de Stone of Jas. Niemand, behalve Saradomin, Zamorak en nu Zilyana, weet dat de steen bestaat. De steen heeft Zamorak tot god gemaakt en Saradomin heeft hem verborgen. De steen is de enige reden dat Zamorak de God Wars is begonnen: hij wil hem hebben.

Plaatje

Het alarm is ondertussen afgegaan. Sir Tiffy zal je naar hem toe teleporteren. Akrisae en Ali the Wise zijn hier ook. Volgens Ali is het ritueel begonnen en zijn er grootse gevechten gaande. Jullie reizen af naar de Ritual Site waar op dat moment General Khazard arriveert met zijn troepen. Khazard maakt bekend dat Ali the Wise eigenlijk de mahjarrat Wahisietel is. Akrisae zal schrikken en wegrennen. Jij en Wahisietel kalmeren hem. Khazard zal jullie vervolgens aanvallen. Jullie verslaan hem uiteindelijk en Khazard zal naar het ritueel teleporteren.

Jullie (Wahisietel, de speler en Akrisae) lopen naar de Ritual Site. Wahisietel vertrouwt het niet en voelt de aanwezigheid van een Mahjarrat. Hij roept Khazard. Het is echter Lucien die verschijnt! Nu beginnen er een aantal hevige gevechten tussen jullie, Lucien, ice demons, speciale wezens van Lucien genaamd Glacors en andere Mahjarrats. Ook Sliske zal voor het eerst in het openbaar verschijnen en zijn Barrow Brothers meenemen om te vechten.

Plaatje

Zodra alle gevechten klaar zijn, zal er een gesprek komen tussen alle aanwezige Mahjarrat. Ze gaan praten over wie er geofferd moet worden. Na wat gekibbel laat Lucien Jhallan verschijnen, de Mahjarrat die jij in een grot onder de plaats van het ritueel hebt opgesloten in de hoop dat hij gratis mee kan liften op het ritueel. Zemouregal is het daar mee eens, maar de rest niet omdat zij liever Lucien opgeofferd zien worden vanwege zijn gevaar en daarom begint er opnieuw een gevecht.

Het huisdier van Zemouregal, Sharathteerk, roept armoured zombies op. Als die dood zijn, roept Zemouregal Arrav op. Zemouregal zal zich op een gegeven moment tegen Lucien keren waardoor de speler Arrav naar zijn hart kan lokken. Arrav zal de magische spreuk van Zemouregal verbreken: hij is eindelijk vrij. Nu vindt Lucien het wel welletjes. Hij offert Jhallan en het doodshoofdachtige van elke Mahjarrat verdwijnt.

Plaatje

Azzanadra hit door Zaros flink op Lucien, maar die roept de Stone of Jas op om weer op krachten te komen. Net als hij de steen wil aanraken, komen er een aantal Dragonkin aanvliegen. Ze zullen hun krachten laten zien door Idria te doden. De Stone of Jas is hun kracht, terwijl anderen het willen gebruiken. Dat is niet de bedoeling en daarom moet de 'false user' gedood worden. Lucien zal de Dragonkins aanvallen. Dat lukt nog aardig, maar het lukt de Dragonkin toch om Lucien te doden met de Staff of Armadyl. De staf zal in stukjes breken. Nu teleporteren er een hoop Mahjarrats weg. De Dragonkin zullen zeggen dat ze zich al wat beter voelen en nog verder zullen gaan met het vernietigen van de wereld. Ze vliegen weer weg.

Plaatje

Hierna wil Sliske graag zijn collectie Barrow-broeders uitbreiden en jou eraan toevoegen, maar Akrisae springt tussen jullie beiden in en wordt er zelf een. Als Sliske en Akrisae zijn verdwenen, lacht Wahisietel erom en zegt hij dat Sliske nooit te vertrouwen is. Wahisietel teleporteert weg. Hierna laat Sir Tiffy een druïde tevoorschijn komen, die de Stone of Jas naar een onbekende plaats teleporteert. Deze druïde weet zelf ook niet waarheen. Je moet hierbij op een nummer klikken. Wat maakt niet uit.

Jullie teleporteren naar Falador, maar jij ziet eerst nog een visioen van een in brand gestoken Draynor, waar alle dode helden nogmaals sterven. Loop wat rond. Sir Tiffy en jij gaan uiteindelijk ook dood. Hierna krijg je een waarschuwing van de Dragonkin dat dit iets is wat nog gaat komen. Het begint allemaal in Edgeville... Edgeville zal er inderdaad niet best uitzien als je er komt.

Na de quest zal je Arrav nog tegenkomen in de buurt van de plaats waar het ritueel gehouden werd. Hij bedankt je dat je hem hebt bevrijd en zal verkruimelen tot as. Ook zal Movario nog rondlopen. Hier wordt nog eens extra bevestigd dat hij zich alleen maar in de wetenschap interesseert en geen vijand is. De grot waar de Stone of Jas in lag, zal ook bane ore bevatten. Hiervan kunnen wapens gemaakt worden waar de Dragonkin volgens de boeken die je op Kethsi vond niet goed tegen kunnen.

De verhaallijn is nu op een aantal punten afgerond. De Mahjarrat zullen desondanks gewoon terugkeren in godenquests en quests over de Dragonkin. Het blijven belangrijke personen binnen de verhaallijn van het spel. De eerste Mahjarrats zijn ondertussen alweer verschenen in The World Wakes en Missing, Presumed Death.

Over deze pagina

Geschreven door Frankos9.

Heb je een verbetering voor deze pagina? Stel een wijziging voor!

Lunagang maakt gebruik van cookies voor het opslaan van instellingen, het verzamelen van statistieken en om passende advertenties weer te geven. Door deze balk weg te klikken of de website blijven te gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid.