Rise of the Red Axe

De verhaallijn van Keldagrim wordt de Rise of the Red Axe genoemd. Sinds de dood van koning Alvis, een paar honderd jaar geleden, is Keldagrim geen monarchie meer. De stad van de dwergen wordt nu door mijnbedrijven bestuurd.

Er zijn verschillende partijen: de Blue Opal, Brown Engine, Green Gemstone, Purple Pewter, Silver Cog, White Chisel, Yellow Fortune en Red Axe. Deze laatste doet echter wel heel erg haar best om zoveel mogelijk macht te krijgen binnen Keldagrim. Dat gebeurt niet op de eerlijkste manier...

De verhaallijn van de dwergen bestaat uit vijf quests:

Beloning in XP voor het voltooien van de gehele questserie

SkillXPSkillXP
Magic1.500 Firemaking31.500
Thieving1.500 Mining147.500
Crafting2.500 Smithing152.500
Cooking5.000 Strength285.000
Farming5.000
Hunter30.000

Na Birthright of the Dwarves kan er nog tot maximaal 250.000 Mining XP gehaald worden. Je hebt daar op zijn hoogst level 95 Mining voor nodig.

Questmuziek

Samenvattingen

Vergeten of gewoon benieuwd hoe de verhaallijn van de questserie per quest verloopt? Lees dit dan eens!

The Giant Dwarf

De speler vaart voor het eerst naar de stad Keldagrim, maar maakt onderweg helaas een botsing tegen het standbeeld van koning Alvis, de dwerg die 500 jaar geleden over Keldagrim heerste. De speler wordt gearresteerd en naar Veldaban gebracht. Veldaban maakt er niet zo'n probleem van, aangezien Keldagrim al zeer lang geen koning meer heeft. Hij vraagt de speler om het beeld te repareren door naar onder andere Blasidar the Sculptor te gaan.

De speler brengt wat spullen naar Blasidar waarna Blasidar het beeld, op het hoofd na, zal repareren. De partijen in het consortium zijn er nog niet uit wiens hoofd op het beeld moet komen te staan. De speler wordt gevraagd om zich bij één van de partijen in het consortium aan te sluiten om hen te ondersteunen bij de eerstvolgende vergadering. Deze partijen hebben de macht over Keldagrim. De speler kan zich niet aansluiten bij de Red Axe, omdat zij druk bezig zijn.

Plaatje

Veldaban zal de speler, nadat deze zich heeft aangesloten bij een partij, meenemen naar de vergadering. De Red Axe vindt dat het hoofd van de directeur van hun partij op het beeld moet komen. Zij zijn namelijk het belangrijkste en rijkste mijnbedrijf. Nu komt de speler binnen. De Red Axe is verbaasd dat er een mens in de vergadering aanwezig is. Uiteindelijk besluiten de partijleiders dat de speler moet kiezen. Het hoofd van de directeur van de partij die de speler net gekozen heeft zal op het beeld komen te staan. De Red Axe is woedend en verlaat de ruimte. Ook zal de Red Axe verdwenen zijn uit het consortium.

Forgettable Tale of a Drunken Dwarf

Veldaban informeert de speler dat de Red Axe verdwenen is uit Keldagrim en dat deze partij binnenkort uit het consortium gekickt zal worden. Veldaban vindt het verdacht dat de partij zomaar uit Keldagrim verdwenen is en vraagt de speler om dit te onderzoeken. Veldaban heeft toevallig een drunken dwarf gespot in het oosten van Keldagrim, die meer lijkt te weten.

De drunken dwarf vertelt een vaag verhaaltje over zijn verleden als mijnwerker. Nadat hij daarvan ontslag had genomen besloot hij een ontdekkingsreiziger te worden. Het eerste wat hij onderzocht was een oude mijn. Hij vertelt wat over een diepe afgrond waar hij voor moest rennen. Ook vertelt hij iets over roze draken. Verder weet hij niets meer.

Plaatje

De speler gaat de mijn onderzoeken met behulp van mine carts. Hier zal de speler de Red Axe tegenkomen wie hij/zij zal bespioneren. Colonel Grimsson, een handlanger van de Red Axe, vraagt naar de plannen van het bedrijf. Een ogre met de naam Grunsh zegt dat hij de speler wil doden. De directeur zegt dat dat nog even moet wachten. De speler kan wel eens handig zijn. Ze willen voor nu focussen op de experimenten van de speler en Veldaban.

Colonel Grimsson zegt dat het een geweldig plan was om de ondergrond van het beeld te saboteren en de veerman om te kopen en te doen alsof het de schuld van de speler was. Zo kwamen zij er mooi vanaf. De speler vindt een brief die geadresseerd is aan de veerman. Hier wordt uit duidelijk dat alles met opzet is gedaan en dat ze graag het hoofd van de directeur van de Red Axe op het beeld willen krijgen. Ook vindt de speler een brief over de drunken dwarf. Hieruit blijkt dat de Red Axe deze per toeval tegenkwam in de mijnen. Zij hebben een spreuk over hem uitgesproken waardoor hij alleen nog maar kebab en bier wilt. Hij kan zich nu nog weinig herinneren. Ze hebben de spreuk wel iets te heftig uitgevoerd; waarschijnlijk herstelt de drunken dwarf niet meer.

De speler loopt iets verder. Hier bespioneert de speler de directeur van de Red Axe, Hreidmar, en Colonel Grimsson. Er zijn ook een aantal gnomes bij hen. Zij dragen rode kleding en Colonel Grimsson noemt één van hen Laneel. Hreidmar en Grimsson hebben het over hun experimenten. Grimsson zegt dat zij nu sterk genoeg zijn om te dienen als soldaat. Hreidmar zegt tegen Laneel dat hij terug kan gaan naar Arposandra en aan zijn superieuren kan vertellen dat het een succes is. Laneel wilt echter eerst de experimenten zien voordat hij weggaat. Grimsson roept een groep chaos dwarves, dwergen die omgezet zijn tot dwergen die de Red Axe helpen en Zamorak steunen.

Plaatje

Helaas wordt de speler op dat moment ontdekt door Gruns, de dwerg die ook de spreuk op de drunken dwarf uitvoerde. De speler zal wakker worden in Keldagrim met veel zin in kebab en bier. De speler zal naar de pub gaan en zichzelf samen met een aantal andere dwergen bezatten en alles vergeten.

Forgiveness of a Chaos Dwarf

Veldaban vertelt de speler, die niets meer weet van wat hij/zij gezien heeft, dat hij graag op onderzoek wil gaan vanwege een groot aantal verdwijningen in de oostelijke helft van Keldagrim. Je vraagt wie precies. Op hetzelfde moment stormt één van de soldaten van de Black Guard binnen, die vertelt dat de wachttoren aangevallen wordt. Colonel Grenda heeft versterking nodig.

De speler en Veldaban rennen naar de wachttoren. Colonel Grenda zegt dat er een chaos dwarf bovenin de toren is. Veldaban en de speler klimmen naar de top en doden de chaos dwarf. De dwerg zal wat briefjes achterlaten met onder andere wat codes en een tekst 'I forgive you'. Vandaar dus de naam van de quest. Veldaban merkt op dat de chaos dwarf een handcannon bij zich had. Deze worden niet in Keldagrim gemaakt en moeten dus van ergens anders vandaan zijn gekomen. Veldaban zegt dat de code van de Grand Exchange komt. Hier halen handelsbedrijven vaak hun bestellingen op.

Plaatje

De speler reist af naar de Grand Exchange en haalt met behulp van de code een pakketje op. Terug in Keldagrim vindt de speler Veldaban dronken in de pub. Veldaban vertelt dat hij buiten dienst is, aangezien ze hem nergens voor nodig hebben in het hoofdkwartier. Supreme Commander Bisi heeft zijn onderzoek namelijk overgenomen. De barmaid zal aan de speler vertellen dat zij Veldaban met een vrouw heeft zien lopen. Veldaban zegt tegen de speler dat ze dat verkeerd gezien moet hebben. Veldaban en de speler zullen het pakketje van de Grand Exchange openen.

Veldaban en de speler zullen het kantoor van Commander Bisi binnenstormen om te praten. Bisi is kwaad dat ze op deze wijze komen binnenstormen, Veldaban is namelijk nog steeds dronken. Veldaban zal schade spreken over het verschil tussen behandeling van vermissingen van arm en rijk. De speler en Veldaban zullen het kantoor verlaten en samen het pakket onderzoeken.

Plaatje

Na wat onderzoek ontdekken de speler en Veldaban een grot in het zuiden van Keldagrim met een complex mijnkarrensysteem. Veldaban weet hoe het werkt, dus dat is geen probleem. Jullie vinden een hoop ontvoerde dwergen. De ontvoerde dwerg Fjoila is helemaal overstuur. Haar echtgenoot Brunolt is meegenomen. Jullie zeggen dat ze terug moeten gaan naar Keldagrim. Veldaban zegt dat jullie haar móeten vinden. Haar..?

Veldaban en de speler vinden een grote metalen deur. Op één of andere manier weet Veldaban hoe je deze deur kan openen. Je hebt daar minimaal twee mensen voor nodig, dus ze moeten hier voorheen met in ieder geval twee personen geweest zijn. Zodra jullie binnen zijn, zien jullie dat de dwerg Brunolt omgezet wordt tot chaos dwarf door de ogre Grunsh. Veldaban schreeuwt dat ze dit voorheen natuurlijk ook met 'haar' (zijn vriendinnetje) hebben gedaan. Door het geschreeuw van Veldaban merkt de Red Axe jullie op.

Terwijl Colonel Grimsson order geeft tot aanval geeft Veldaban aan de speler aan dat hij zich opeens alles weer herinnert. Jullie vluchten een kamer in. Veldaban is hier voorheen al geweest met zijn vriendin, Hilda. Hier staat ook een machine die Grand Exchange slips maakt.

Hilda pakte toen zij hier samen met Veldaban was een Grand Exchange slip. De Red Axe ontdekte hun echter ook, waarna hun geheugen gewist werd. Hilda werd voor de ogen van Veldaban omgezet tot chaos dwarf. Dit deden ze bij Veldaban niet, dat zou namelijk te opvallend zijn. Hilda was echter "toch maar iemand uit East-Keldagrim", het arme deel van Keldagrim.

Colonel Grimsson komt binnen. Veldaban wordt woedend op Colonel Grimsson. Hij is degene die Hilda gedoodt heeft. Grimsson zegt nu echter dat de speler Hilda gedoodt heeft. Hilda was namelijk de chaos dwarf op de wachttoren...

Hilda was echter wel erg slim. Zij had namelijk een Grand Exchange order slip uit de kamer gepakt. Ze had verwacht dat Veldaban misschien ooit nog eens in deze kamer zou komen. In het pakket zat gereedschap dat je nodig hebt om te ontsnappen. De speler gebruikt het gereedschap op de machine waarmee Grand Exchange order slips gemaakt worden en duwt deze opzij. De speler en Veldaban ontsnappen met een verborgen mijnkarnetwerk uit de kamer en komen in Keldagrim terecht.

Plaatje

Nu waarschuwen jullie de gemeenteraad van Keldagrim. Zij willen niets doen, omdat er alleen maar een paar arme dwergjes uit Oost-Keldagrim vermist zijn. Commander Veldaban wordt zo boos dat hij zijn penning als commander inlevert. Hij gaat alles zelf onderzoeken en laat het je weten als hij je hulp nodig heeft.

King of the Dwarves

Het avontuur gaat verder. Wanneer de speler de Lava Flow Mine betreedt, zal er een chaos dwarf in het midden van de mijn ontploffen. De mijn stort gedeeltelijk in. De speler probeert een aantal mijnwerkers te redden, maar is niet snel genoeg voor hen allemaal. Een aantal black guards komen helpen, maar zij vinden de beschadigde uitrusting van de mijn van hogere prioriteit dan de mijnwerkers. Dit op het bevel van het consortium.

Buiten de mijn komt de speler een groep demonstranten tegen. Ook Veldaban is erbij. Ze noemen het consortium moordenaars. De speler vertelt Veldaban het verhaal over de mijn en dat de mijnwerkers zowat genegeerd werden. Op dat moment komt een black guard Veldaban arresteren op verdenking van hulp bij het incident in de mijn. De speler kan niet helpen en wordt aangeraden naar de vergaderruimte van het consortium te komen.

Tijdens de vergadering lukt het de speler om het consortium te overtuigen. Tijdens de vergadering loopt er een black guard binnen met slecht nieuws: verkenners (scouts) hebben chaos dwarfs gespot in de Barendir Mines. Buiten die mijn staan er demonstranten van de Red Axe onder leiding van Hreidmar, de directeur van de Red Axe.

Veldaban en de speler reizen naar de Barendir Mines. Hier staan inderdaad de demonstranten onder leiding van Hreidmar. De speler spreekt Hreidmar aan. Hreidmar noemt het consortium corrupt. Het incident in de Lava Flow Mine is een goed voorbeeld daarvan. Alleen een sterke leider kan Keldagrim verdedigen tegen de chaos dwarfs in de Barendir Mines. Hij praat ook over het 'Azdaran Fragment':

No band of petty councillors can preserve this city through its darkest days - only a king.

Hij wil dus weer een koning aanstellen. Hreidmar eist dat de verzegelde dossierkamer geopend wordt. Hier staat de stamboom van Keldagrim. Alleen zo komt men te weten wie de directe opvolger van King Alvis is. De achterban van Hreidmar zal het hiermee eens zijn.

Plaatje

Veldaban zegt tegen de speler dat jullie het beste naar Meike kunnen gaan. Zij is de leidster van de monarchistische beweging. Jullie gaan dus naar Meike en samen met haar spreken jullie af om eerder dan Hreidmar de dossierkamer te betreden.

Jullie breken in bij de dossierkamer. Hierin staat dat die gemene Hreidmar de rechtmatige koning is. Dat mag natuurlijk nooit gebeuren! Meike gaat in de dossierkamer naar een uitweg zoeken, Veldaban en jij moeten het leger chaos dwarfs maar eens gaan onderzoeken.

In de Barendir Mines komen jullie Colonel Grimsson tegen. Hij zal jullie aanvallen. Grimsson zal als hij bijna dood is vluchten. Jullie komen een stukje verder een leger chaos dwarfs tegen. Veldaban zal tegen de speler zeggen dat er versterking nodig is. De speler stelt de trollen van Barendir voor. Veldaban schrikt hiervan. Hij haat trollen sinds de Battle of Barendir. Veldaban gaat dus niet mee. Hij gaat liever een biertje in Keldagrim drinken.

De speler zal trollen vinden en met de trol Pretty Flowers spreken. De trol wil niet met je spreken. Je moet je eerst bewijzen door een Big Rock op te tillen. Je tilt Big Rock, een trol, op en zet hem weer neer. Pretty Flowers wil nog steeds niet praten. Je vraagt aan My Arm hoe je hem aan het praten krijgt. My Arm zegt dat een Pretty Flower nooit terug zal praten. Je vraagt of hij wel begrijpt over welke Pretty Flower je het hebt en verduidelijkt het. Je vraagt of je een echte pretty flower mag hebben. Die krijg je.

Plaatje

De speler zal een pretty flower aan de trol Pretty Flower geven. Je zegt dat het een cadeautje van Colonel Grimsson is. Pretty Flower wordt kwaad en belooft de chaos dwarfs te verwoesten.

De speler keert terug naar Keldagrim. Hier ziet de speler een groep demonstranten voor het paleis. Meike zal Veldaban en de speler vertellen dat ze heeft gerommeld met de gegevens van Hreidmar in het archief. Nu is Veldaban de opvolger van King Alvis. Veldaban is het niet eens met wat Meike heeft gedaan. Meike biedt haar excuses aan.

Nu verschijnen de directeuren van het consortium op het balkon. Zij kondigen aan dat Veldaban de nieuwe koning is. Hreidmar is geschrokken en rent weg om een arrestatie te voorkomen. Een black guard soldier arriveert met het nieuws dat de chaos dwarfs in Barendir verslagen zijn door de trollen.

In de vergaderruimte van het consortium wordt Veldaban met tegenzin gekroond door Meike. Veldaban is nu de koning van Keldagrim. De partijen van het consortium hebben dus vanaf nu niet meer de macht en zijn nu adviseurs van de koning.

Birthright of the Dwarves

Koning Veldaban zal vertellen dat hij moeite heeft met zijn koningschap. Hij kan de problemen binnen Keldagrim moeilijk oplossen en een goede leider vindt hij zichzelf ook niet. Veldaban zit nog steeds met de Red Axe: zij zullen en moeten verslagen worden. Hij maakt zich druk om wat Hreidmar van plan is sinds zijn laatste plannen gesaboteerd werden.

Veldaban wil samen met de speler, de Black Guard en de trollen uit Barendir de Red Axe uit hun basis jagen. Voordat dat kan vraagt Veldaban de speler om hulp. Er moeten drie dingen gebeuren: de mogelijke spionnen die Lieutenant Brae vasthoudt ondervragen, een aantal chaos dwarves in Taverley Dungeon doden om erachter te komen wat ze daar van plan zijn en tot slot moet de speler aan de tovenaars van de Watchtower vragen of zij iets tegen de geheugenwissende spreuk van Grunsh hebben. Veldaban zal de speler een koninklijke zegel geven zodat de speler kan aantonen dat hij/zij door de koning gestuurd is.

De speler zal een bezoek brengen aan Lieutenant Brae. Zij heeft vier mogelijke spionnen van de Red Axe meegenomen naar de records chamber in het westen van Keldagrim. De speler zal de dwergen ondervragen en zelf beslissen wat er met hen gebeurt: executeren, verbannen of laten gaan.

Plaatje

Eén van de dwergen is Klaas. Hij vindt het niet eerlijk dat Veldaban koning is. Als de speler vraagt hoe hij weet dat Veldaban niet een eerlijke koning is zal Klaas antwoorden dat een echte koning door de krachten van Guthix niets fout zal kunnen doen. Veldaban doet dat echter wel. Klaas zegt dat hij absoluut niets met de Red Axe te maken heeft: zij zouden zelfs nog vele malen erger zijn als Veldaban!

De tweede dwerg is Vigr. Hij zal meteen zeggen dat hij bewijs wilt hebben van zijn connecties bij de Red Axe, anders heeft de speler niets te zeggen. De speler zal in zijn battleaxewinkel in Keldagrim kijken en onder de smeltoven brieven van Vigr en de Red Axe tegenkomen. Vigr zal nu zeggen dat hij geen contact heeft gehad met de Red Axe sinds Veldaban koning werd en verzekert je ervan dat hij zijn lesje heeft geleerd en geen gevaar meer vormt voor de koning.

De dwergen Brendt en Grundt werden opgepakt nadat ze ores hadden gekocht op Jatiszo. Koning Sorvott zei namelijk dat ze de Red Axe genoemd hadden. Zelf zeggen ze dat dit niet zo is, maar hun verklaringen voor de uitspraak van Sorvott zijn vrij dubieus. Brendt beweert dat de kapitein van hun handelsboot de bijnaam Red Axe had en Grundt wijt de uitspraak aan de roodkleurige bijl die hij bij zich had. Deze tegenstrijdigheden zijn genoeg bewijs voor de speler.

Nu is het tijd voor de speler om de Taverley Dungeon te onderzoeken. Zodra de speler een aantal chaos dwarves doodt zal Ikadia verschijnen, de leidster van de chaos druids in de Taverley Dungeon. Ze zal vertellen dat de speler niet zal vinden waar hij/zij naar op zoek is. Om meer van haar te weten te komen moet de speler haar opzoeken bij de chaos druids in het noordoosten van de grot.

Ikadia, die overigens enorm fanatiek over Zamorak spreekt, zal vertellen dat ze niet zomaar informatie zal geven. De speler moet haar eerst verslaan om te bewijzen dat hij/zij de kracht van Zamorak in zich heeft. Nadat de speler Ikadia heeft verslagen zal ze onder indruk zijn en haar verhaal vertellen. In tegenstelling tot wat Veldaban denkt zijn de chaos dwarves niet zomaar ontworpen door de Red Axe. Ze bestaan al sinds de Third Age en worden gemaakt door de potentiële chaos die in dwergen zit vrij te laten. De Red Axe weet dit en daar maken ze gebruik van. De speler kan nu zelf kiezen of hij/zij Ikadia doodt of in leven laat.

Plaatje

Nu gaat de speler naar de tovenaar in de Watchtower. De speler zal vertellen dat Veldaban last heeft van een ogre shaman met geheugenwissende krachten. Aangezien de tovenaar verstand heeft van ogre shamans (zie de quest Watchtower) is de speler naar hem gestuurd. De tovenaar zal erg verbaasd zijn maar weet wel wat te doen om de magie van de shaman tegen te gaan. De speler krijgt nu een memory wand, maar deze moet eerst afgemaakt worden. De speler zal vertellen dat een aantal herinneringen niet helemaal correct zijn. De tovenaar zal de speler helpen met het corrigeren van deze herinneringen door daadwerkelijk naar de herinnering toe te gaan.

De speler komt nu op een vreemde plek die de herinnering moet voorstellen. Er zullen twee pullen bier en twee broodjes kebab te zien zijn. Dit komt vast bekend voor van de quest Forgettable Tale of a Drunken Dwarf waar de speler zich opeens niets anders meer herinnert dan bier en kebab. De speler zal de bier en kebab vervangen door de echte herinneringen met behulp van de memory wand. De bier en kebab zal vervangen worden door een Gnome emissary, Colonel Grimsson, een aantal Chaos Dwarves en de leider van de Red Axe, Hreidmar. De speler zal nu het filmpje uit Forgettable Tale of a Drunken Dwarf opnieuw zien (een herinnering dus), zonder dat de speler dit keer vergeet wat er nou daadwerkelijk gebeurd is. Gelukt! Tijd om al deze ontwikkelingen aan Veldaban te vertellen.

Veldaban zal vertellen dat het leger gereed staat in de Barendir Tunnels. Ze wachten enkel nog op de speler en Veldaban. Nulodion zal de speler waarschuwen voor kanonnen van de vijand. Hij zal de speler vijf bommen geven die de speler kan gebruiken om de kanonnen te vernietigen. Nu is het moment daar: het obstakel voor de basis van de Red Axe (die zich deels gevestigd heeft in de Lava Flow Mine die de Lava Flow Mine in Keldagrim zelf van energie voorziet) wordt vernietigd en het leger van Veldaban stormt binnen.

Colonel Grimsson zal de bruggen snel intrekken waardoor het leger niet aan de overzijde kan komen. De speler en Veldaban moeten zelf de kanonnen die op volle toeren draaien proberen te vernietigen. Door wat slimme inschattingen zullen de speler en Veldaban zich achter hoge pilaren verschuilen zodat deze instorten en op het lava vallen. Nu kunnen de twee naar de overkant. Tussendoor stopt de speler bommen in de kanonnen waardoor deze vernietigd worden.

Plaatje

Uiteindelijk komen Veldaban en de speler bij Colonel Grimsson terecht. Hij zal zich geïrriteerd uitlaten naar Veldaban omdat hij koning is en vlucht door in een mijnkarretje te springen. Veldaban zal hetzelfde doen. De speler zal de bruggen openen zodat het leger de oversteek kan maken en vervolgens ook in het karretje springen.

Nu komt de speler in de ruimte met de printer van Forgiveness of a Chaos Dwarf. Veldaban, Hreidmar, Grimsson en de ogre shaman Grunsh zullen hier ook zijn. Grimsson is in paniek omdat het leger eraan komt en wilt vluchten. Hreidmar wilt dat niet omdat ze alles wat ze nodig hebben nu hebben: Veldaban. Hreidmar zegt tegen de ogre shaman dat hij haast moet maken, hij wilt namelijk dat Veldaban precies gaat denken wat in het voordeel van Hreidmar is zodat Veldaban zijn kroon aan Hreidmar overhandigd. Grunsh zijn antwoord zal 'Is hard! Would be quicker make him think of beers and kebabies' zijn waarna hij zijn spreuk afvuurt. Dit zal automatisch door de memory wand 'tegengehouden' worden, maar dat merkt de speler zo pas. Nu komen Hreidmar, Grimsson en Grunsh erachter dat de speler om het hoekje staat. Hreidmar wilt dat Grunsh met de speler afrekent. What happen? Me lost control of magicsies! Hoe zou dat toch komen..?

Plaatje

De speler zal nu door de wand in de herinnering die Grunsh aan Veldaban wou opleggen terechtkomen. Deze vindt plaats in de Battle of Barendir (in de Barendir Caves, de grotten tussen de trollen en Keldagrim, 7 jaar terug). Veldaban is gehersenspoeld zodat hij zeer fanatiek over 'koning Hreidmar' schreeuwt en denkt dat Hreidmar de koning is. De speler zal de herinnering herstellen waardoor Veldaban zijn normale gedachten terugkrijgt. Veldaban bedankt de speler en zal vragen of de speler ook de aanwezigheid van herinneringen van anderen voelt. De wand die de speler gebruikte had effect op iedereen in de kamer waar de speler de spreuk van Grunsh tegenhield. Veldaban wil dat de speler andere herinneringen ook gaat herstellen en gaat zelf terug naar de echte wereld.

Even verderop zal de speler de herinneringen van Colonel Grimsson herstellen. Grimsson was in werkelijkheid niet tegen trollen aan het vechten, maar tegen dwergen. In nog een andere herinnering spreekt Hreidmar met Zamorak. Althans, hij denkt dat hij met Zamorak spreekt. Zamorak zal steeds tegen Hreidmar zeggen dat hij de daadwerkelijke koning is en dat Keldagrim van hem is. In werkelijkheid spreekt Grimsson tegen een standbeeld. Hreidmar wordt kwaad: je hebt al zijn plannen al gedwarsboomd en nu laat je niet eens zijn illusies met rust..

Plaatje

Tot slot kom je in een herinnering van Grunsh. In zijn herinnering staan er drie dwergen. De speler zal de herinnering herstellen. In werkelijkheid staan Hreidmar, Grimsson en de Gnome emissary er. Ze praten over Grunsh. Ze hebben zijn herinneringen over zijn leven in Gu'Tanoth gewist en hebben hem alsmaar bedrogen omdat Grunsh niet erg slim is en alles zomaar aanneemt. Dit alles in het voordeel van de Red Axe. De speler komt nu weer in de echte wereld terecht. Grunsh zal spijt hebben en boos zijn. De speler kan ervoor kiezen Grunsh te doden of in leven te laten. Veldaban wil nu snel verder de basis van de Red Axe in omdat Hreidmar en Grimsson ondertussen alweer gevlucht zijn.

De speler en Veldaban komen een enorm nagebouwd complex van het Consortium tegen, samen met een gigantisch standbeeld van Hreidmar. De speler en Veldaban stappen het nagebouwde Consortium binnen en gaan naar boven.

Plaatje

In het complex lopen alle leden van de Red Axe die vroeger in het echte Consortium liepen. Er zijn maar liefst acht Red Axe-directeuren. Een bewaker houdt de speler en Veldaban tegen om naar boven te gaan. De toegang is alleen voor leden van de Red Axe. Hoe kan het ook anders?

De speler zal aan één van de directeuren van de Red Axe vragen of Veldaban lid mag worden. Alleen dwergen mogen namelijk lid worden, dus dan moet Veldaban dat maar worden. De directeur zal zeggen dat dat alleen mag als de speler en Veldaban de betreffende directeur de machtigste directeur van de Red Axe maken. De speler en Veldaban zullen de andere zeven directeuren doden. Opgelost, nu is hij de machtigste directeur! Veldaban zal nu lid worden, maar natuurlijk wel voor een goed doel: Grimsson en Hreidmar uitschakelen. Nu Veldaban lid van de Red Axe is mag de speler samen met hem naar boven.

Boven in de troonzaal komen Veldaban en de speler Hreidmar en Grimsson tegen. Hreidmar zal woedend worden. De speler zal vragen wat het plan van Hreidmar al die tijd was. Colonel Grimsson zal zeggen dat ze 'het allang opgegeven hadden'. Hreidmar wou alleen maar zijn geboorterecht (birthright), maar doordat de speler Hreidmar alsmaar in de weg stond kreeg Hreidmar nooit de kans om koning te worden. Hij had volgens hemzelf een goede koning geworden, maar nu hij 148 jaar oud is, en een koning verplicht op zijn 150e levensjaar moet aftreden, kan hij er toch niet lang meer van genieten, waardoor hij het opgaf. Hreidmar verplaatste zijn basis naar deze nagebouwde stad met een eigen standbeeld, vol met chaos dwarves die hem en Zamorak loyaal zouden zijn. Zo kon hij toch nog van zijn geboorterecht genieten.

Veldaban zal boos reageren. Hreidmar mag het dan wel opgegeven hebben, hij heeft wel een hoop onschuldige dwergen uit oost-Keldagrim ontvoerd en omgezet tot chaos dwarves. Grimsson zal zeggen dat hij nu een één-op-één gevecht wilt tussen hem en Veldaban. Dit zal gebeuren, maar de speler zal zich toch bemoeien en Grimsson samen met Veldaban uitschakelen. Hreidmar zal Grimsson weer tot leven wekken en zichzelf, Grimsson en Veldaban omzetten tot chaos dwarf. Veldaban zal de speler met rust laten maar Hreidmar en Grimsson zetten meteen weer de aanval in. De speler zal de twee uiteindelijk doden.

Plaatje

De speler zal nu met Veldaban praten. Veldaban wilt doodgaan omdat hij niet wilt veranderen in een chaos dwarf en vraagt de speler om hem te doden. De speler kan zelf kiezen of hij/zij dat doet of niet. Er is namelijk ook een optie om Veldaban er tegen te laten vechten zodat hij niet meteen opgeeft. Het leger van Veldaban zal nu de nagemaakte stad binnenkomen en het beeld van Hreidmar omvertrekken.

De speler en Veldaban (als deze nog in leven is) zullen nu naar de vergaderruimte in het echte Consortium opgeroepen worden. Het betreft een vergadering over het voortbestaan van de monarchie. Meike zal overstuur zijn en zeggen dat Veldaban absoluut koning moet blijven. Hij is gekroond tot koning en geen koning geworden omdat er op dat moment nood was.

Veldaban en de speler zullen nu samen besluiten wat er gaat gebeuren. Bij sommigen blijft Veldaban koning omdat hij na het verslaan van de Red Axe meer zelfvertrouwen heeft gekregen en erin gelooft dat hij zal leren een goede koning te worden. Bij anderen zal Veldaban de troon afstaan aan een andere dwerg of zelfs de hele monarchie afschaffen.

Bovenstaande afloop zal natuurlijk anders zijn als Veldaban is gestorven. De speler kan dan alleen kiezen uit een nieuwe koning of een volledige afschaffing van de monarchie.

Gefeliciteerd! De Red Axe is uitgeschakeld en Keldagrim is weer veilig!

Over deze pagina

Geschreven door Frankos9.

Heb je een verbetering voor deze pagina? Stel een wijziging voor!

Lunagang maakt gebruik van cookies voor het opslaan van instellingen, het verzamelen van statistieken en om passende advertenties weer te geven. Door deze balk weg te klikken of de website blijven te gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid.