Monsterdatabase
Glacor
"A mysterious ice creature, infused with power drawn from the Stone."
Soort monster | Normaal monster |
---|---|
Voor gratis spelers of members | Alleen voor members |
Combat level | 112 |
Life points | 40000 |
Verhouding life points en combat | 357,14 |
Slayer xp | 1882 |
Maximale hit | 150 |
Agressief | Nee |
Valt aan met | Melee, magic en ranged |
Zwakte | Vuurspreuken |
Kan jou vergiftigen | Nee |
Plaatje
Woonplaats
In de grot waar de Stone of Jas stond in de grandmasterquest Ritual of the Mahjarrat. Deze grot is te bereiken via de ingang in het zuiden van het ijsplateau waar de ritual plaatsvond. Je kan er ook komen via de fairy rings. De code is DKQ.
Drops
- 40 tot 60 Adamant bolts (unf)
- 5 tot 10 Blue dragonhide (noted)
- Clue scroll (elite)
- Clue scroll (hard)
- 6.000 tot 13.701 Coins
- Dragon mace
- 2 tot 5 Fire talisman (noted)
- Glaiven boots
- 100 tot 335 Headless arrow
- Key token
- Prayer potion (2)
- 60 tot 100 Pure essence (noted)
- Ragefire boots
- 4 tot 10 Raw shark (noted)
- Rune 2h sword
- Rune battleaxe
- Rune longsword
- Rune platelegs
- Rune plateskirt
- Rune sq shield
- 2 tot 3 Runite ore (noted)
- Shards of armadyl
- 1 tot 6 Shark
- Starved ancient effigy
- Steadfast boots
- Super magic potion (3)
- 2 tot 5 Water talisman (noted)
Herbs
- 2 tot 4 Grimy avantoe
- 2 tot 4 Grimy cadantine
- 2 tot 4 Grimy dwarf weed
- 2 tot 4 Grimy guam
- 2 tot 4 Grimy harralander
- 2 tot 4 Grimy irit
- 2 tot 4 Grimy kwuarm
- 2 tot 4 Grimy lantadyme
- 2 tot 4 Grimy marrentill
- 2 tot 4 Grimy ranarr
- 2 tot 4 Grimy tarromin
Charms
Drops die door een ring of wealth worden beïnvloed
De onderstaande lijst met drops is een lijst die met veel monsters wordt gedeeld. De kans op een drop uit deze lijst is klein, maar deze kans wordt verhoogd wanneer je een Ring of wealth draagt. Het is echter niet noodzakelijk de ring of wealth te dragen om een drop uit deze lijst te krijgen! Voor meer informatie over de Ring of wealth, kun je het artikel over de Ring of wealth lezen.
- 135 tot 165 Adamant bar (noted)
- 14 tot 16 Adamant bar (noted)
- 180 tot 200 Adamantite ore (noted)
- 180 tot 220 Battlestaff (noted)
- 150 Big bones (noted)
- 68 tot 82 Big bones (noted)
- Brawling gloves (agility)
- Brawling gloves (cooking)
- Brawling gloves (fishing)
- Brawling gloves (fm)
- Brawling gloves (hunter)
- Brawling gloves (magic)
- Brawling gloves (melee)
- Brawling gloves (mining)
- Brawling gloves (prayer)
- Brawling gloves (ranged)
- Brawling gloves (smithing)
- Brawling gloves (thieving)
- Brawling gloves (wc)
- 220 tot 1.100 Coal (noted)
- Crystal triskelion fragment 1
- Crystal triskelion fragment 2
- Crystal triskelion fragment 3
- 180 tot 220 Dragon bones (noted)
- Dragon dagger
- Dragon helm
- Dragon longsword
- Dragon spear
- 14 tot 16 Dwarf weed seed
- 65 tot 82 Earth talisman (noted)
- 450 tot 550 Flax (noted)
- 90 tot 110 Gold ore (noted)
- 90 tot 110 Grimy snapdragon (noted)
- 90 tot 110 Grimy torstol (noted)
- 14 tot 16 Lantadyme seed
- Loop half of a key
- 4 Magic seed
- 270 tot 330 Mahogany plank (noted)
- 45 tot 55 Molten glass (noted)
- 135 tot 165 Onyx bolts
- 10 Palm tree seed
- 45 tot 55 Prayer potion (4) (noted)
- 135 tot 165 Raw lobster (noted)
- 225 tot 275 Raw shark (noted)
- 113 tot 153 Rune arrowheads
- 45 tot 124 Rune bar (noted)
- 3 Rune bar
- 5 Rune javelin
- 18 tot 22 Rune platebody
- Rune platebody
- 90 tot 110 Runite ore
- Shield left half
- 450 tot 550 Soft clay (noted)
- 45 tot 55 Super restore (4) (noted)
- 45 tot 55 Teak plank (noted)
- Tooth half of a key
- Uncut diamond
- 45 tot 55 Uncut diamond (noted)
- Uncut dragonstone
- 45 tot 55 Uncut dragonstone (noted)
- Vecna skull
- 68 tot 82 Water talisman (noted)
- 68 tot 82 Yew logs (noted)
- 675 tot 825 Yew logs (noted)
- Yew seed
Extra informatie
Na de grandmasterquest Ritual of the Mahjarrat krijg je toegang tot de grot waar de Stone of Jas gestaan heeft. Deze ingang van de grot ligt in het zuiden van het ijsplateau van de quest. Het is moeilijk om hier snel te komen. Er is echter een snellere manier om de grot te bereiken; gebruik de code DKQ op het fairy ring systeem. Deze zal je direct naar de grot teleporteren. In de grot is een mijn te vinden met bane ores, maar het grootste gedeelte bestaat uit een grote open plek vol met Glacors. Dit zijn de monsters waarvoor we gekomen zijn, want je kan er aardig geld aan verdienen. In de grot hangt er nog een galm van de Stone of Jas die er gestaan heeft, waardoor je een extra boost in je combat skills zal krijgen.
Glacors zijn eigenlijk geen "boss", hoewel ze hier wel tot worden gerekend. Er zit namelijk een behoorlijke tactiek achter om ze dood te krijgen, en ze kunnen aardig wat waardevolle voorwerpen droppen. Ook al is het in de grot multicombat, je kan ze niet met een team doden. Je zal het bij dit monster allemaal zelf moeten doen.
In tegenstelling tot andere bosses zijn Glacors zwak tegen magic. Je gebruikt dan ook magic om ze te doden. Enige melee-skills zullen ook niet verkeerd uitkomen, want die kunnen ook halverwege het gevecht zeer nuttig zijn. Heb je dit niet, dan is het geen probleem om enkel magic mee te nemen. Omdat de grot geheel bevroren is en de Glacors dat ook zijn, zijn ze -net als Ice Strykewyrms- zwak tegen Fire spells. Voor Fire wave heb je level 75 magic nodig, en voor Fire surge level 95. Deze laatste spreuk is het meest aangeraden om te gebruiken, aangezien je niet lager dan 80 kan hitten ermee. Verder heb je minimaal level 40 Prayer nodig, om je te kunnen beschermen tegen hun aanvallen. Level 92 of zelfs 95 kunnen zeer handig zijn. Door het effect van de Stone of Jas zal je geen sterke potions nodig hebben, een hoog Herblore level is dus niet nodig. 88 Summoning kan handig zijn. Tijdens het gevecht is het een vereiste goed op te letten.
Armour en Inventory
Armour
- Ahrim's Hood
- Arcane Steam Necklace
- Blue/Red Cape (na Nomad's Requiem)
- Staff of Light
- Ahrim's Robetop
- Ahrim's Robeskirt
- Barrow Gloves
- Ragefire boots/infinity boots
- Seers' Ring
Inventory
- Runes voor je spell. 500 tot 1000 keer moet meer dan genoeg zijn.
- 20 Prayer potions (4)
- 2 extreme magic potions (4)
- Eventueel 4 sharks (of een ander soort food)
- Pouch en Scrolls voor je Summoning-familiar.
Opmerkingen bij je benodigdheden:
- In het begin moet je even experimenteren hoe je ze precies moet doden, dit zal meer voedsel kosten. Deze opstelling wordt gebruikt als je precies weet wat je moet doen en weinig schade meer opneemt. Vervang dus wat Prayer potions voor sharks of rocktails als beginner.
- Een Unicorn Stallion (88 Summoning) is hier het handigst, als je lager dan 88 Summoning bent kan je er ook voor kiezen een healende titan of bunyip mee te nemen. Een bunyip uiteraard zonder scrolls.
Glacors vallen met alle drie de combatstijlen aan. Als je echter op een afstand blijft staan, zoals je zal gaan doen, zal de Glacor enkel zijn mage- en range-aanval gebruiken. Kom dus niet te dichtbij bij de Glacor. Welke aanval hij zal gebruiken is goed te zien. Wanneer hij een magic-aanval doet, zal hij zijn linkerarm gebruiken. Bij het vuren van een ranged-aanval gebruikt hij zijn rechterarm. De magic-aanval bestaat uit een grote magische bal. Je zal bevroren worden als je geen protect from magic aan zet. De ranged-aanval ziet eruit als een grote dart die met een enorme rookpluim op je afgevuurd wordt. De Glacor zal altijd een vast aantal van dezelfde soort aanvallen achter elkaar doen, net zoals Tormented Demons.
Glacors wijken qua Prayer protections af van de andere monsters in Runescape. Daar zal je gehit worden als je na het afvuren van de aanval pas je goede prayer aan zet. Bij Glacors gaat het anders. Je zal enkel gehit worden als je je goede prayer nog niet aan hebt wanneer de aanval je raakt. Zie je hem dus aankomen, dan heb je nog tijd om naar je goede prayer te switchen. Hoe verder je van hem af staat, hoe meer tijd je hebt om naar je goede Prayer te switchen. Je krijgt volledige bescherming als je protect from ranged aanzet tegen ranged-aanvallen. Als je protect from magic aanzet terwijl hij magic-aanvallen gebruikt, zal het niet volledig ondoorlaatbaar zijn. Je zal bij elke aanval tussen de 0 en 30 gehit worden. Houd hier rekening mee.
Door de komst van Evolution of Combat kunnen alle monsters door prayer hitten. Hierdoor gebruiken vele leden enkel soulsplit als prayer! Wanneer je soulsplit gebruikt heal je voor elke 10 damage die je doet 1 lifepoint.
Als je toch op melee afstand van hem komt te staan, zou hij een andere speciale aanval kunnen doen. Dit kan normaal gesproken niet gebeuren, omdat je een eindje van hem weg staat wanneer je hem doodt. Mocht het toch gebeuren, dan word je bevroren en komt er in je game chat te staan dat je moet proberen te ontsnappen. Probeer, net als in de quest, naast je op de grond te klikken. Hierdoor zal je na een paar keer uit het ijs breken. Ben je te sloom, dan krijg je een hoge hit (mogelijk 500+) op je.
Tussen de normale darts zal ook altijd één speciale aanval zitten. Dit is een grote groep darts die op je afgevuurd worden. Deze is op te merken doordat hij zijn hele lijf nodig heeft om hem af te vuren, en natuurlijk zijn dit meerdere darts en heeft de gewone aanval er slechts één. Deze aanval zal ongeacht je protect prayer een hoge hit op je doen, ongeveer 1/3 van je huidige lifepoints. Het enige wat je moet doen is een stapje opzij zetten. De darts zullen landen op de plek waar jij stond toen het afgevuurd werd. Doe dit wel optijd, want anders wordt je alsnog gehit. Hieronder kan je zien hoe de aanvallen eruit zien.
Plaatje | Beschrijving |
---|---|
Magic-aanval. Gebruik protect from magic om je hiertegen te beschermen. Beschermt niet volledig. | |
Ranged-aanval. Gebruik protect from ranged om je hiertegen volledig te beschermen. | |
Speciale Ranged-aanval. Zet snel een stap opzij als je deze aanval op je af ziet komen. |
Begin dus een Glacor aan te vallen met fire wave of surge, goed lettend op de aanvallen die hij doet. De Leech magic prayer (curses) of de Augury/Mystic Might prayers (normale prayerbook) kunnen je helpen om meer te hitten op de Glacors. Je zal sowieso meer hitten door het effect van de Stone of Jas.
Halverwege het gevecht komt er iets speciaals, iets wat de Glacors moeilijk kan maken als je niet precies weet wat je moet doen. De Glacor zal halverwege zijn lifepoints (wanneer je iets meer dan de helft lifepoints geraakt hebt) drie kleinere monstertjes oproepen. Ze worden Glacytes genoemd. De Glacor zal immuun worden voor al je aanvallen en je zal hem pas weer kunnen raken als alle drie de hulpjes dood zijn. Ze vallen allemaal aan met melee en hebben ieder een eigen speciale functie. Ze zijn snel, dus volgen je waar je ook naar toe gaat. Ze zijn rood, licht- en donkerblauw van kleur. Het is noodzakelijk om ze in een vaste volgorde aan te vallen, aangezien de Glacor de specialiteit van de laatst gedode Glacyte aan zal nemen. Hierdoor zou hij een heel hoge Defence -of juist een heel lage- kunnen krijgen.
Glacytes
Sapping Glacyte
Dit is de donkerblauw/groenige glacyte. Hij stelt niet veel voor, maar zal voor elke hit die hij op jou doet één Prayer point er van af halen. Als hij dus 50 op je hit, zal hij tegelijkertijd 50 Prayer points van je totaal af halen!
Unstable Glacyte
Dit is de gevaarlijkste glacyte van het stel. Zoals de naam al zegt, is hij onstabiel en dus heel gevaarlijk. Eigenlijk kan je deze glacyte vergelijken met een tikkende tijdbom. Bij het spawnen is het de rode glacyte met de blauwe lifepoints-bar boven zijn hoofd. Dit is echter geen lifepoints-bar! Deze balk zal gelijdelijk groener worden, net alsof hij zich geneest. Echter, wanneer zijn hele balk groen is, zal hij ontploffen. Hiermee kan hij je één derde van je lifepoints schade doen, als je binnen 3 stappen van de Glacor staat. Stap dus snel weg van deze glacyte wanneer hij bijna ontploft! Dat voorkomt een hoop schade.
Wanneer hij ontploft is zal hij voor ongeveer 5 à 10 seconden op 10% van zijn lifepoints blijven, mits je hem niet hit. Daarna zal hij zich voor de helft healen. Als hij de helft van zijn lifepoints heeft bereikt, zal de balk met de timer weer verschijnen en zich opvullen. Dit is altijd de bovenste van de twee. Wanneer je hem aanvalt zal zijn normale lifepoints-bar onder de timer staan. Probeer hem niet te doden wanneer hij healt, want hij geneest sneller dan dat jij schade aan hem toebrengt.
Enduring Glacyte
De Sapping en Unstable Glacyte zullen je meteen aanvallen wanneer ze opgeroepen worden door de Glacor. De derde glacyte blijft in de buurt van de Glacor en zal je dus niet automatisch aanvallen. Dit is de laatste, lichtblauwe glacyte. Je zal merken dat je moeilijk op hem kan hitten wanneer je hem aanvalt. Dit komt omdat je steeds lager zal hitten naar mate hij dichter bij zijn Glacor komt. Je kan dus wel schade toebrengen wanneer hij ver van de Glacor af staat. Doe dat dus. Vuur één spreuk op hem af zodat je zijn aandacht trekt. Hij zal vervolgens naar je toe komen om je aan te vallen. Loop nu een heel stuk naar achter, want daar zal je weer gewoon op hem kunnen hitten. Dood hem dus van een afstandje van de Glacor. Loop niet té ver, want dan gaat hij weer onverminderd terug naar zijn Glacor en kan je opnieuw beginnen met luren. Als je net op de grens staat(waar hij zich niet terugtrekt), zul je volledig op hem kunnen hitten.
De Glacor zal dus de vorm aannemen van de laatste Glacyte die je zal doden. Dood je bijvoorbeeld de Sapping glacyte als laatste, dan zal de Glacor in het tweede deel je Prayer drainen. Dood je de Enduring glacyte als laatst, dan zal je 60% minder hitten dan normaal op de Glacor, maar zullen er verder geen effecten aan zitten. Wanneer de unstable glacyte als laatst gedood wordt, zal er een ontplof-timer boven de Glacor zelf komen en zal na enige tijd zelf ook ontploffen.
Daarom is het het slimst om de Unstable Glacyte op het eind te doden. Begin bij het spawnen van de Glacytes met het killen van de sapping glacyte, daarna de enduring glacyte en op het eind dus de unstable glacyte. Let goed op de timer van de unstable glacyte. Loop een eind naar achter voor de enduring glacyte. Er is dus een hoop dat fout kan gaan, houd je aandacht er dus goed bij.
Een veiligere (maar misschien iets slomere) manier om de Glacytes te killen is door achter een rots te schuilen die aardig veel in de grot staan. Bij het spawnen van de Glacytes val je de Enduring Glacyte aan omdat deze in het begin nog niet agressief is. De andere twee zullen al automatisch naar je toe komen. Loop dan naar de dichtstbijzijnde rots en ga erachter staan. Hierdoor heb je de Glacytes die jou aanvallen bij je staan, en kan de Glacor je niet zien. Hierdoor hoef je je protect niet meer te gebruiken, en kan je dus je prayer veranderen naar protect from melee tegen de Glacytes. Ze zullen je dan geen schade meer aandoen. Als je Soulsplit hebt, gebruik dat dan in combinatie met turmoil. Loop weer verder naar achter bij de enduring Glacyte en let op de timer van de Unstable Glacyte. Wanneer ze alle drie dood zijn, trek je mage armour weer aan en ga door met het aanvallen van de Glacor.
Als de Glacor de vorm van de unstable glacyte aangenomen heeft kan hij dus ook ontploffen! Hij zal zichzelf ook schade toebrengen waardoor je hem snel dood krijgt. Krijg je hem toch niet snel genoeg dood, dan zal hij weer healen totdat de timer weer verschijnt. Dan zal hij stoppen met healen en kan jij hem afmaken. Na 40000 lifepoints zal de Glacor dood zijn en kan je je drop oppakken. Daarna kan je doorgaan met een andere Glacor, er zitten er genoeg in de grot.
Bijzondere Drops
- Steadfast Boots
- Ragefire Boots
- Glaiven Boots
- Shard of Armadyl
De Shard of Armadyl is een bijzondere drop en niet al te zeldzaam, je krijgt ze ongeveer in één op de tien kills. Wanneer je er honderd hebt kan je de shards samensmelten tot een orb en er een Armadyl Battlestaff van maken. Deze staff is veel waard. Ook kan je er Armadyl runes van craften. Tevens is de kans op effigies hier erg groot.
Calculators
Gebruik dit monster in de Slayer calculator
Over deze pagina
Met dank aan 2danny1, ookevinoo, thijs1444, mcdonald, Gio, Carnivoor, Emqq, Gods Voices, Huseyin-Gazi, JF dutch-nl, Jeroen Stegen, Mr Joey Game, RE Taz, Twello Pro, armed human, brotherofhel, dr_dungen, first ranked, goldmeistah, iLucker, jereslayer, lSmoke GUAM, m--aarten, niemand, pop in smoke en schapekop1 voor bijdragen aan deze pagina.
Heb je een verbetering voor deze pagina? Stel een wijziging voor!
RuneScape is een handelsmerk van Jagex Ltd uit Groot-Brittannië
© Lunagang 2004 - 2024