Azzanadra's Quest

Moeilijkheidsgraad: Moeilijk

Lengte: Lang

Startpunt: Praat met Seren op de eerste etage van het kasteel van Burthorpe

Startpunt op wereldkaart: Bekijk de plaats van het startpunt op de wereldkaart.

Alleen voor members: Ja

Eisen: Je moet The Vault of Shadows hebben voltooid. Je hebt ook 58 Agility, 58 Prayer, 70 Divination en 58 Archaeology nodig.

Benodigde spullen: Slayer bell, te koop bij een Slayer master. Blank observation van Heart of Stone, als je die gedaan hebt. Middelen om bij Kharid-et (Archaeology journal), Falador, de stad van de TzHaar (TokKul-Zo), The Heart (teleport of Desert amulet), Wizards' Tower (fairy ring of wicked hood), Paterdomus (invitation box) en de Memories of Guthix (memory strand) te komen zijn handig.

Het is aangeraden het geluid aan te zetten, omdat deze quest deels voorzien is van stemmen.

Inleiding

Azzanadra, Icthlarin en Armadyl maken zich zorgen over Serens invloed in de raad. Accepteer de quest. Je ziet inderdaad dat iedereen alles wat Seren zegt, geweldig vindt. Azzanadra vertelt vervolgens met zware stem in een indrukwekkend filmpje dat het plezieren van de Elder Gods, zoals Seren wil, niet zal voorkomen dat de wereld wordt verzwolgen. Dat zal namelijk door de kinderen van de Elder Gods worden gedaan. Tegelijk zul je niets aan de raad hebben, omdat die onder invloed staan van Serens aura. Azzanadra wil dat we voorkomen dat de eieren van de Elder Gods uitkomen.

Azzanadra

Armadyl en Icthlarin zullen allebei niet meedoen. Armadyl kan Seren alleen maar steunen als zij een pad met medeleven voor haar enige familie bewandelt en Icthlarin vertrouwt Azzanadra voor geen cent vanwege zijn verraad aan hem 7000 jaar geleden en dan nog wel aan Zaros, een in zijn ogen slechte god.

Kharid-et

Ga naar de Praetorium-tafel in het hoofdgedeelte van Kharid-et en praat er met Azzanadra en Trindine. Na ons avontuur in The Vault of Shadows heeft Azzanadra Trindine wat van zijn krachten gegeven, waardoor ze sterker is. Azzanadra legt uit dat Mah nooit een ei heeft gelegd, Jas de hare heeft geofferd voor de Stone of Jas, die al kapot is, en dat er dus nog drie eieren over zijn. Deze moeten we vinden.

Kharid-et

Naar Freneskae

Je moet naar de World Gate, zodat we naar Freneskae kunnen om de vorige broedplaats te bekijken. De World Gate is ten zuidwesten van Tree Gnome Stronghold. De snelste manier om er te komen is met een Sixth Age circuit van The World Wakes. Neem voedsel mee. Dat hoeft niet van het duurste soort te zijn. Neem ook de Blank observation van Heart of Stone mee. Houd vier plaatsen in je inventory vrij of wees eventueel bereid wat voedsel op te offeren.

Praat met Azzanadra en klik op de World Gate om direct naar Freneskae te gaan. Volg het pad naar het oosten. Praat steeds met Azzanadra als je hem tegenkomt.

Elder Halls op Freneskae

Als je in de Elder Halls bent aangekomen, komen jullie Ariane tegen, die bijna alles wat jullie weten, zelf ook heeft uitgevogeld. Loop elk van de vijf tunnels in en bekijk daar de resten van de eieren. Er wordt een hoop interessants gezegd, maar niets waar je direct iets aan hebt. Spreek weer met Azzanadra en Adriane in het midden.

Elder Halls Freneskae

Je moet nu de herinneringen van de Elder Gods die nu in de gangen zweven ophalen. Verzamel van elke god, op Mah na, 50 memory's bij de wisps en klik op de blank observation. De memory's worden geabsorbeerd. Praat daarna met Azzanadra en Ariane. Je ziet een filmpje. Freneskae was vroeger een mooie, groene planeet, maar zodra de eieren uitkwamen, was de planeet binnen enkele minuten zoals hij nu is.

Azzanadra heeft een plan: misschien kan de kroon van Saradomin, die elder artefacts kan opsporen, ook wel de eieren opsporen. We moeten naar Tridine Falador om in contact te komen met Saradomin. Azzanadra en Ariane teleporteren weg en jij begint stemmen van een dark shadow en een light shadow in je hoofd te horen. Klik ze weg.

Falador

Loop het kasteel van Falador binnen. Je komt Sir Upticious tegen. Zij wil graag met je praten. Dit is Tridine. Ze denkt dat ze zichzelf heel goed als Sir heeft vermomd. We moeten nu naar de troonzaal om Saradomin op te roepen. Deze is in het oosten van het kasteel, op de tweede etage.

Sir Upticious

Praat met Father Frith. Hij wil je niet helpen, maar stuurt je door naar een Temple Knight in de oorlogskamer op de begane grond. Ga dus twee trappen af en praat daar met Sir Owen. Hij is een tikje gefrustreerd over bureaucratie, maar wil jou wel helpen met je audientie te verkrijgen.

Ga weer naar boven en praat met Father Frith. Hij wil toestemming van Sir Amik Varze. Deze is op dezelfde verdieping, maar wel aan de andere kant van het kasteel. Je kunt alleen komen via een andere etage.

Sir Amik Varze vraagt of de raad zich niet met het probleem van de Elder Gods bezighoudt. Antwoord iets. Aangezien Seren niet direct heeft ingestemd Saradomin op te roepen, vindt Sir Amik Varze het niet nodig Saradomin hiervoor op te roepen. Misschien is de inspectie van de nieuwe recruiten dat echter wel. Vraag Padomenes op de begane grond of dat zo is. Dat is de Iceyene op de binnenplaats.

Padomenes wil nieuw armour voor zijn recruiten. Hiervoor moeten we met Sir Vyvin praten, naast de troonzaal.

Sir Vyvin kan geen armour geven zonder dat Saradomin dit gezegend heeft. Sir Owen is de bureaucratie nu echt zat en wil Saradomin zelf oproepen. De papieren liggen in de oorlogskamer. Ga daar weer heen. Doorzoek de ladekast. Hier is niets te vinden, maar Sir Owen herinnert zich de kluis op de eerste etage, bij Sir Renitee, inclusief code. Ga de ladder in het oosten weer op.

Saradomin

Open de kluis. Je krijgt het ritueel. We moeten een bel gaan zegenen met water uit de River Salve. Trindine wil eerst aan Sir Owen gaan opbiechten wie ze echt is, maar hij heeft al geraden dat ze de onlangs bevrijdde Mahjarrat uit Kharid-et is.

Haal de klepel uit een Slayer bell met de rechtermuisknopoptie. Ga vervolgens naar de Paterdomus bij de River Salve en betreed het mausoleum. Loop naar het midden en de bel in de put. Nu is je bel gezegend.

Put

Ga nu terug naar de troonzaal van het kasteel van Falador. Luid dat driemaal de bel en roep daarbij Saradomin. Hij komt. Zeg dat de wereld in gevaar is, dat jullie de eieren moeten vinden en dat daarvoor de kroon nodig is. Het blijkt dat de kroon de eieren niet zal opsporen. Dat heeft Saradomin al eens geprobeerd. Tegelijk ziet Saradomin de ernst van de situatie in. Hij blijft in Falador.

Op zoek naar de Elder Halls van Gielinor

Praat bij Kharid-et met de groep. Na wat kennismaking met Sir Owen vertelt Azzanadra dat Ariane en hij gaan naar de Kra, die jij al eens hebt gezien. Jij gaat met Tridine naar de TokHaar, de Memorial of Guthix en de Wizards' Tower. Sir Owen moet naar zijn geheime baas, die hij nog nooit heeft gezien, om te weten te komen wat die over de Elder Gods weet.

TokHaar

Bij de ingang van de stad van de TzHaar bovenop de vulkaan van Karamja zal Tridine op je wachten. Praat met haar en ga naar binnen. Hier komt Tridine Ga'al tegen. Hij vertrouwt haar niet, een wezen zonder ziel, met schaduwmagie en een eng gezicht. Kies een optie en Ga'al zal haar vertrouwen. Je moet met hem mee naar het hoofdplein. Ga daarheen. Daar zal TokHaar-Hok zijn.

TzHaar

Je hoort een aloude discussie tussen de TokHaar en de TzHaar over het dienen van Ful, waarvan TokHaar-Hok weet dat zij is teruggekeerd, en het terugkeren naar de lava. Tridine wil naar de bibliotheek. Volg haar. De ingang is in een inham ten westen van het plein. Praat daar met Tridine. Het gaat haar waarschijnlijk een paar weken tot maanden kosten alles te ontcijferen. De TokHaar willen niet vertellen waar de Elder Halls zijn en de TzHaar weten het niet. Dit is dus voorlopig een dood spoor.

Wizards' Tower

Ga naar de Wizards' Tower. Hier kom je Tridine tegen, vermomd als Wizard Trindy. Jullie proberen daar binnen te gaan, maar wordt ook weer tegengehouden. Nadat je voor Trindy in hebt gestaan, mogen jullie de bibliotheek doorzoeken. Doorzoek de vier boekenkasten in het westen. Je vindt niets. Praat met Trindy en je vindt ook niets.

Wizards' Tower

Memorial of Guthix

Ga nu naar de Memorial of Guthix bij Piscatoris. Dit kan via de memory strands in je currency pouch. Spring daar het zwembad in. Je hebt nu ruzie met The Archivist, die een verdedigingsmechanisme tegen Trindine wil inzetten. Klik opties aan en uiteindelijk zal hij zichzelf herstarten. Hij is zijn geheugen kwijt. Vang zes Archivist's memory, blauwe wolkjes en ga terug naar The Archivist.

Het duurt even voor het herstarten voltooid is. Ondertussen kun jij wat vragen stellen aan Trindine. Hierna is het herstarten voltooid en blijk jij als World Guardian toegang te krijgen tot een apart gedeelte van de herinneringen. Er begint wat te trillen. Vang zes restricted memories en zet die op de plinten in het noorden.

Het midden opent, maar er is niets. Ga kijken. Je vindt een engram voor de fontein buiten. Ga dus naar buiten en doe de engram erin. Er wordt nu uitgebreid door Guthix uitgelegd waar je tijdens Desperate Measures achter bent gekomen: aan jouw ziel is shadow anima toegevoegd, wat je tot de World Guardian maakt. Guthix moest continu aandacht besteden om zowel anima vanuit de Heart of Gielinor als shadow anima uit de Codex te onttrekken en daarmee Gielinor te beschermen. Door het hart van de betovering in je ziel te doen, sta je continu in verbinding met de Codex, waardoor aandacht besteden niet hoeft en je klaar bent voor "de taak" die je te wachten staat. Om shadow anima aan je ziel toe te voegen, is een speciale betovering nodig. Sliske zal als katalisator moeten fungeren, omdat hij veel van shadow magic weet. Zijn medewerking kan echter alleen verkregen worden als Guthix zijn leven opoffert en wanneer Sliske hem met de Staff of Armadyl doodt. Het is dus allemaal volgens het plan van Guthix verlopen. Er is echter geen vermelding van waar de Elder Halls op Gielinor zijn.

Elder Halls op Gielinor

Ga terug naar Kharid-et. Ariane blijkt giftig gas te hebben ingeademd, ontstaan doordat ze de Kra hebben laten ontploffen toen die niet wilden meewerken. Het is nu wachten totdat Ariane bijkomt. Dat gebeurt en ze vertelt dat de eieren bij The Heart of Gielinor zijn.

Ga daarheen. Het is ten westen van Nardah. Praat met Azzanadra en Ariane en ga naar binnen. Helwyr wil jullie tegenhouden, maar als Gregorovic verschijnt, gaan de elven achter hem aan. Ariane opent de deur naar de Elder Halls.

Bekijk de drie eieren. Azzanadra wil de bevindingen aan Zaros melden. De stemmen in je hoofd laten je nu weten dat Tridine misschien iets achter heeft gehouden. Ze is wel met je meegegaan om wat dode eindjes te controleren, maar ze heeft zelf niet zoveel gedaan. Ze is er nu ook niet. Ga terug naar Kharid-et om met haar te praten. Neem wel de blank observation mee.

Elder halls Gielinor

Trindine's plan

Loop naar Praetorium en je zult zien dat Tridine er niet is. De stemmen in je hoofd merken op dat er enorm veel anima ergens lekt. Je moet memory's verzamelen. Ze zijn volgens de stemmen in je hoofd in de Shadow Realm. Ga naar een grote pilons en je zult wat voelen. Je moet nu naar vier willekeurige shadow anchors gaan. Dit zijn de paarse dingen in de muren. Doe dat dus.

Verzamel nu de memory's bij de wisps. Bij 50 moet je op de blank observation klikken. Het lijkt erop dat Tridine in een 5000 jaar durend plan is om iets voor ene Secullus te stelen of achter Secullus aan is die iets wil stelen.

We moeten terug op onderzoek bij de plaatsen waar we geweest zijn. Dit is de bibliotheek van de TzHaar, de Wizards' Tower en de Memorial of Guthix. Praat op het plein van de stad van de TzHaar met Ga'al. Het blijkt dat Tridine veel vragen over elder artefacts heeft gesteld, vooral over de Locator, de kroon van Saradomin. In de Wizards' Tower bij Tridine een boek te hebben gestolen over het leven van Saradomin tot het Derde Tijdperk. Toen heeft hij blijkbaar zijn kroon in de provincie Cartalia neergelegd en is hij veel macht en de kroon tijdelijk kwijt geweest. Praat bij de Memorial met The Archivist. Het blijkt dat Tridine hier ook informatie over de kroon heeft ingewonnen.

Praat met Ariane in de Elder Halls bij The Heart of Gielinor. Je vertelt Ariane dat Tridine waarschijnlijk de kroon wil stelen. Je geeft haar de herinneringen die je hebt verzameld, zodat Ariane via dat Trindine kan opsporen. Je ziet nu een filmpje met Sir Owen, Ariane en Sir Vey Lance, die de baas van de Temple Knights en daarmee van Sir Owen is. Tridine en Sir Vey Lance blijkt een bekende van Tridine en komt uit zijn harnas. Het is Veilinius, die al 5000 jaar de organisatie leidt die nu de Temple Knights is en voornamelijk als doel heeft Zamorak dwars te zitten. Het is begonnen als de Order of the Temple of Zaros. Zaros was weg, Azzanadra en Tridine ook en de overgebleven troepen onder Secullus verloren terrein. Secullus verzon het plan om een undercoveroperatie op te zetten om de kroon te stelen, waarmee Zaros weer machtig zou kunnen worden. Ook hij verdween opeens en nu houdt Veilinius al 5000 de operatie draaiende, met als laatste order Saradomin te helpen en dat doet Veilinius nog steeds. Na enige twijfel blijkt Sir Owen Saradomin trouw en daarom wordt hij gevangengenomen. Veilinius en Tridine maken een plan om de Temple Knights naar Zaros over te laten lopen en de kroon te stelen.

Roven van de Elder crown

Ga naar Falador en praat bij de ingang van het kasteel met Ariane. Je ziet een filmpje waarin het plan met het verraad wordt uitgevoerd. De Frostenhorn wordt geblazen, waardoor de Temple Knights overlopen naar Zaros. Zaros verschijnt ook. Hij steelt Saradomins kroon en zegt dat hij Gielinor verder mag houden, dus er is verder geen noodzaak tot wraak. Hierna verdwijnen Zaros en de overgelopen Temple Knights en likken de overgebleven White Knights hun wonden. Aangezien jij ook bedrogen bent en Zaros toch niet had kunnen tegenhouden, mag jij ook gaan.

Beroving

Ga kijken wat er bij Kharid-et gebeurt. Bij de tafel zijn Zaros en de rest. Zaros is, behalve dat hij moest interveniëren tevreden en wil nu de Monolith heroveren. Zaros zegt ook dat de eieren voorlopig stabiel zijn en dat er voorbereidingen getroffen moeten worden voor oorlog tegen Seren. Azzanadra zegt dat hij je gezelschap op prijs heeft gesteld, maar jij je verantwoordelijkheden hebt en hij ook. De volgende keer dat jullie elkaar zien, zal dat als vijanden zijn. Tridine heeft het boek teruggebracht en laat Sir Owen vrij. Ariane doet verder in haar eentje onderzoek naar de eieren.

Beloning: 15.000 Archaeology en 25.000 Divination xp. De xp is te kiezen met een lamp. Verder kun je voortaan een pontifex observation ring maken uit een pontifex signet ring van Archaeology, blank observation en lapis lazuli gem. Deze ring heeft tier 1 luck, geeft 1% meer Divination xp, vaker chronicle fragments en rockertunity en blijven time sprites langer. Ook krijg je twee keys voor Treasure Hunter.

Quest points: 3

Quests waarvoor je deze quest nodig hebt: City of Senntisten

Over deze pagina

Heb je een verbetering voor deze pagina? Stel een wijziging voor!

Lunagang maakt gebruik van cookies voor het opslaan van instellingen, het verzamelen van statistieken en om passende advertenties weer te geven. Door deze balk weg te klikken of de website blijven te gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid.